thumbnail

Wednesday, May 26, 2010

Erti Kebahagiaan..

Jika Anda memandang diri sendiri secara positif dan realistis, serta menjalani hidup sesuai dengan bakat dan kemampuan Anda, sudah pasti Anda akan merasa bahagia. Namun jika Anda meniru kepribadian orang lain dan memaksakan diri untuk diadopsi menjadi diri Anda, maka Anda akan lebih banyak kecewa.

Kita adalah manusia yang diciptakan oleh Tuhan dengan membawa keunikan dan perbedaan masing-masing. Dari sinilah, sudah jelas bahwa kita tidak mungkin bisa menjadi seperti orang lain. Kita harus menjadi diri kita sendiri.


Untuk menjadi diri sendiri yang sejati, hal pertama yang harus kita lakukan adalah mengenali siapa diri kita sendiri. Kita harus sering merenungkan dan membayangkan tentang siapa diri kita ini. Tanpa tindakan ini kita tidak mungkin bisa menemukan diri kita sendiri. Untuk menemukan minyak bumi saja, misalnya, orang harus melakukan eksplorasi. Demikian juga bila kita ingin menemukan diri kita. Sudah seharusnya kita melakukan eksplorasi diri, mengamati diri secara seksama, dan mengenali apa saja yang kita miliki - bukan apa yang belum kita miliki.

Kemudian, hal yang tidak kalah pentingnya adalah kita harus berani menerima diri sendiri apa adanya. Ini benda yang sangat penting. Pada awalnya, ketika Anda mulai menyedari kelemahan-kelemahan yang Anda miliki, Anda pasti akan merasa kecewa kepada diri Anda. Namun, ingatlah bahawa Tuhan tidak pernah menciptakan manusia sebagai "produk gagal". Tuhan menciptakan manusia dengan misinya masing-masing! Anda mempunyai nilai yang besar di hadapan Tuhan. Dengan menerima diri sendiri, Anda tidak akan lagi merasa rendah diri serta merasa iri dan cemburu dengan orang lain.


Apabila di dalam hati Anda terus menerus merasa iri dan cemburu, Anda sudah tidak akan pernah menjadi diri anda sendiri. Rasa cemburu dan iri hati ini yang mendorong Anda untuk merasa tidak puas terhadap diri sendiri, di mana ujung-ujungnya Anda akan merasa tidak bahagia.

Selanjutnya, sebaiknya Anda tidak lagi membandingkan diri sendiri dengan siapa pun. Kalau Anda tidak mampu menjadi manager seperti rekan Anda misalnya, misalnya, saya yakin Anda pasti mampu untuk menjadi yang lain... yang lebih baik untuk diri Anda! Contohnya sebagai pedagang atau pemain drama.


Teman-teman, perbezaan inilah yang sesungguhnya saling melengkapi di dunia ini. Lebih bijaksana jika Anda mencari tahu bakat dan kemampuan paling dahsyat yang Anda miliki, dan itulah yang seharusnya Anda tampilkan dari diri sendiri.

Hiduplah dalam citra diri sendiri yang telah digali, kembangkan dan sesuaikan dengan minat dan kemampuan Anda. Kebahagiaan tertinggi akan Anda dapatkan, ketika Anda mampu menjadi diri sendiri sesuai dengan citra-citra positif yang Anda miliki.



hari ini saya terganggu sedikit dgn keadaan keluarga saya..maaf..bkn dgn suami yg saya cintai sayangi tetapi dgn keluarga besar saya..saya paham setiap keluarga ada masalahnya sndiri saya juga tidak trlepas dgn dugaan ini..dan dgn ini saya mencari ketenangan dgn mmbaca dgn meluahkn masalah saya..

selalunya sekiranya saya perlukn ketenangan saya mencari kwn saya yg saya tidak tahu nk dikatakan rapat atau pun tidak tetapi sekiranya saya ade masalah dgn dia saya akan luahkan segala nya..dia adalah seorg kwn yg baik,sentiasa positif,sentiasa bersangka baik dgn org..saya amat menghormati dia & saya anggap dia bagai kakak saya sndiri..

to kak wani..semoga allah sentiasa berkati & lindungi akak sekeluarga kerana akak adalah insan & kwn yg baik hatinya..

saya bahagia dgn adanya kwn sebegini,saya bahagia dgn suami & anak2 saya cuma hari ini saya sedikit emosi dgn hal2 keluarga..
ok..ta ta..bye..bye..

2 comments:

ayu said...

izwa,

kuatkan semangat ye..
ayu yakin izwa mampu handle masalah izwa tu..ye, bila hal2 keluarga ni memang agak payah sikit, namun ayu yakin izwa bijak utk atasi ^_^

Me Mrs.Eady said...

tq ayu...hehee..biase la ayu kdg2 brcakar kdg2 aman sentosa..huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang