thumbnail

Tuesday, December 28, 2010

Trajedi Hitam 2010








Pada 26.12.2010,2 buah rumah jiran ku telah terbakar.Salah satunya adalah rumah emak pakcik saya yg juga nenek sepupu saya.Nmpk rumah kaler peach tu?Itu la rumah saya..Hampir-hampir terbakar juga.
Tapi alhamdulillah dgn kuasa allah betapa besarnya hikmah azan itu membuatkan api tak dpt marak ke rumah kami,juga kerana pertolongan jiran-jiran yg tak berhenti-henti basahkan rumah kami dari dlm & luar menyebabkan api tak dpt sambar rumah kami.

Pada masa kejadian pukul 7.40 mlm..saya tgh tidokan Sufiya manakala ibu tgh tgk tv dgn Syahmi & hubby saya baru nak semahyang maghrib.Terdengar kecoh-kecoh kat luar bila kami intai kat tingkap hanya nmpk org mundar mandir mcm nak bergaduh.Biase india sebelah tu kalo bergaduh berparang-parang jadi nyer saya larang la ibu buka pintu & saya terus kunci pintu.Tak sampai 2 minit lepas tu jiran dpn rumah dtg panggil bgtau rumah sebelah terbakar.

Saya ape lagi panggil hubby kat bilik belakang,suruh ibu amik handbeg & dokumen penting capai anak terus lari kuar sambil jerit kat hubby suruh bawak kuar skali tong gas.Suruh alih kete jauh-jauh.Jiran-jiran pulak terus masuk rumah saya angkat barang bwk keluar & yg lain-lain basahkan umh ikut pintu belakang umh.Nasib air kolah rumah saya sentiasa penuh & air paip pun kuat ketika itu.

Bomba tiba lambat tapi memang tak boleh salahkan bomba kerana jln di kawasan rumah kami memang sempit kalo jentera besar nak lalu memang tak lepas.Tambah pulak dgn kereta yg parking dikiri kanan.Last-last bomba sampai api dah berkurangan.

Atas jasa baik jiran-jiran rumah saya terselamat dlm kebakaran tersebut cuma yg pecah 3 tingkat akibat bahang panas api tersebut..tapi bg saya & ibu kalo terbakar juga rumah kami,kami akan redha asalkan anak semua selamat.

Sampai tak boleh tido mlm sebab terpikirkan keselamatan anak-anak.Bila pejamkan mata saya masih lagi boleh ternmpk-nmpk api yg menjulang-julang naik ketika org ramai azan tak berhenti-henti...

Harapan saya tahun 2011 tiada lagi trajedi trauma sebegini lagi..
Terlalu ngeri itu dipikirkan.

12 comments:

ayu said...

siannya izwa n keluarga..mesti trauma kan...mujur la rumah izwa tak kena kan..apa punca ye izwa..dah dpt tau ke..anak2 mcm mana?? diaorg takut tak...

Sidratul Muntaha said...

alhamdulillah
syukur ko dgn ank beranak selamat.
memang betapa besarnya kuasa Azan tu.
syaitankan dibuat dari api.
tpai kasihan jugak indian sebelah tu..
abis ranap..
dugaan Allah nak uji.

noorshafila said...

Nasib baik tak kena.

Alhamdulillah, family Izwa semuanya selamat.

IDAZS said...

rumah saya aritu pun nyaris2 juga.

syukur alhamdulilah izwa dan keluarga selamat

Wina Momma Kira said...

alhamdulilah izwa sekeluarga selamat..memang dekat sgt tu

mesti trauma sekejap kan? penutup 2010 yg tak best nak dikenangkan...

wahida said...

alhamdulillah semua selamat...mcm x percaya pun ada bila terjadi kat member blogger sendiri...mudah2an x jadi lg pas ni...bykkan amal 4 Qul...insyaallah...

Mrs.Eady said...

ayu : smpai skrg tido mlm x lena sbb risaukan anak-anak jek...nasib jugak la kene time maghrib kalo kene time tgh mlm tak tau la nk ckp...

sidratul : mmg suruh diaorg azan tak berenti..alhamdulillah semua selamat.

Mrs.Eady said...

noorshafila : syukur alhamdulillah...

idazs : takutkan biler terkena kat kite sndiri..ape pun mmg syukur sgt tak ape-ape..

Mrs.Eady said...

wina : time tu izwa dh x ingt ape-ape dh kecuali anak-anak jek..even brg berharga pun lgsg x ingt dah.until now trauma giler tiap kali nk pejamkn mater still lagi bleh nmpk api tu...

wahida : mmg ku doa-doa xnk alami lagi mcm nie..cuma risaukan keselamatan anak-anak jekk...

nieda said...

kesian izwa, baca entry mcm ni pun nieda dh sedih..

alhamdulillah, xde apa2 perkara buruk berlaku

halimatun said...

alhamdulillah k.izwa n family selamat...

Mrs.Eady said...

nieda : tq...mmg syukur sgt semua selamat.

atun : syukur pada allah...lega rase nyer tgk anak-anak ok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang