thumbnail

Wednesday, May 26, 2010

Erti Kebahagiaan..

Jika Anda memandang diri sendiri secara positif dan realistis, serta menjalani hidup sesuai dengan bakat dan kemampuan Anda, sudah pasti Anda akan merasa bahagia. Namun jika Anda meniru kepribadian orang lain dan memaksakan diri untuk diadopsi menjadi diri Anda, maka Anda akan lebih banyak kecewa.

Kita adalah manusia yang diciptakan oleh Tuhan dengan membawa keunikan dan perbedaan masing-masing. Dari sinilah, sudah jelas bahwa kita tidak mungkin bisa menjadi seperti orang lain. Kita harus menjadi diri kita sendiri.


Untuk menjadi diri sendiri yang sejati, hal pertama yang harus kita lakukan adalah mengenali siapa diri kita sendiri. Kita harus sering merenungkan dan membayangkan tentang siapa diri kita ini. Tanpa tindakan ini kita tidak mungkin bisa menemukan diri kita sendiri. Untuk menemukan minyak bumi saja, misalnya, orang harus melakukan eksplorasi. Demikian juga bila kita ingin menemukan diri kita. Sudah seharusnya kita melakukan eksplorasi diri, mengamati diri secara seksama, dan mengenali apa saja yang kita miliki - bukan apa yang belum kita miliki.

Kemudian, hal yang tidak kalah pentingnya adalah kita harus berani menerima diri sendiri apa adanya. Ini benda yang sangat penting. Pada awalnya, ketika Anda mulai menyedari kelemahan-kelemahan yang Anda miliki, Anda pasti akan merasa kecewa kepada diri Anda. Namun, ingatlah bahawa Tuhan tidak pernah menciptakan manusia sebagai "produk gagal". Tuhan menciptakan manusia dengan misinya masing-masing! Anda mempunyai nilai yang besar di hadapan Tuhan. Dengan menerima diri sendiri, Anda tidak akan lagi merasa rendah diri serta merasa iri dan cemburu dengan orang lain.


Apabila di dalam hati Anda terus menerus merasa iri dan cemburu, Anda sudah tidak akan pernah menjadi diri anda sendiri. Rasa cemburu dan iri hati ini yang mendorong Anda untuk merasa tidak puas terhadap diri sendiri, di mana ujung-ujungnya Anda akan merasa tidak bahagia.

Selanjutnya, sebaiknya Anda tidak lagi membandingkan diri sendiri dengan siapa pun. Kalau Anda tidak mampu menjadi manager seperti rekan Anda misalnya, misalnya, saya yakin Anda pasti mampu untuk menjadi yang lain... yang lebih baik untuk diri Anda! Contohnya sebagai pedagang atau pemain drama.


Teman-teman, perbezaan inilah yang sesungguhnya saling melengkapi di dunia ini. Lebih bijaksana jika Anda mencari tahu bakat dan kemampuan paling dahsyat yang Anda miliki, dan itulah yang seharusnya Anda tampilkan dari diri sendiri.

Hiduplah dalam citra diri sendiri yang telah digali, kembangkan dan sesuaikan dengan minat dan kemampuan Anda. Kebahagiaan tertinggi akan Anda dapatkan, ketika Anda mampu menjadi diri sendiri sesuai dengan citra-citra positif yang Anda miliki.



hari ini saya terganggu sedikit dgn keadaan keluarga saya..maaf..bkn dgn suami yg saya cintai sayangi tetapi dgn keluarga besar saya..saya paham setiap keluarga ada masalahnya sndiri saya juga tidak trlepas dgn dugaan ini..dan dgn ini saya mencari ketenangan dgn mmbaca dgn meluahkn masalah saya..

selalunya sekiranya saya perlukn ketenangan saya mencari kwn saya yg saya tidak tahu nk dikatakan rapat atau pun tidak tetapi sekiranya saya ade masalah dgn dia saya akan luahkan segala nya..dia adalah seorg kwn yg baik,sentiasa positif,sentiasa bersangka baik dgn org..saya amat menghormati dia & saya anggap dia bagai kakak saya sndiri..

to kak wani..semoga allah sentiasa berkati & lindungi akak sekeluarga kerana akak adalah insan & kwn yg baik hatinya..

saya bahagia dgn adanya kwn sebegini,saya bahagia dgn suami & anak2 saya cuma hari ini saya sedikit emosi dgn hal2 keluarga..
ok..ta ta..bye..bye..

Tuesday, May 25, 2010

1st time pkai...

Smlm lalu Maju Juntcion seperti biase la sb pg balik ke taska then trus trpandang..eh mcm brkenan la nk try la...skali try wah..sesuai gitu!
Sblm2 ni mmg penah beli tp x sesuai la...x cantik sb x ikut muka...ni elok jek...syok ow..trus la beli RM 20..balik trus try lg then tayang dpn en.hubby..dia pun ckp "eh..cantik x mcm minah ind*n"

Hahahaa....sblm ni mmg dia x bg pkai dia kater x cantik mcm minah ind*n tp smlm menepati citarasa kami.labuh tutup dada,cantik trletak je & yg penting ikut muka.
En.hubby tmbh lg "mmhh...org dh abis zaman pkai b br nk pkai!"..uikss...sempat lg tu nk ckp!kihkihkihkih...
Nak tau ape mende nyer yg ku mengarut pagi2 nih!haahaha..tolong gelak kn saya skali tau sb org semua dah pkai ku br nk pkai!hampeh...
*
*
*
*
*
*


Hehehehe......pkai tudung sarung da..!!hahahaha......oppsss...muka pucat diwaktu pagi sb x sempat nk make up pg td!kihkihkih......
psss..muka ade nmpk kurus x?hehehee..perasan jek!kan?



ini hero nk menyelit gak time mama tgkp gmbr!huhuhuhu......
ok la..cukup cukup..time keje!hehehe....
Okey ta ta bye bye

Monday, May 24, 2010

Menu utk mlm ni...hehehe..

Sbenarnyer tgh bz ni keje melambak2 & selambak2 tp di sbbkn trsinggah kat blog kak pai trus la trnmpk masakan nyer tu.huhuhuhu.....sory kak pai i curi ok!jgn mare....;)

Hehehe....ari ni en.hubby cuti jaga syahmi ttibe demam panas & muntah-muntah smpai kene amik nebu mlm td so saya tgh trpikir-pikir nk masak ape ptg ni...so jeng jeng jeng...msti nk tau kan??hehehe......


Tghari ni nk pegi cari daging/ayam/udang...hahahhaa...br masuk keje kul 8 dh pikir nk masak ape....ape daaa.....harap2 jadi la ptg ni..& harap2 en.hubby x ajak beli je..hihihi..tp biase mmg kami masak kat umh amat jarang skali mbeli ni.(lagi2 en.hubby mmg suka masak & saya ade malas skit..hahahaa...)
Lgpn dgn umh mcm tongkang pecah lg la harap x malas!lagi bape hari je lagi ni nk pindah. Brg ade dah di jual sabtu lepas.oppsss.....ni tajuk lain...

But kari ni nk di'kwn'kn dgn ape ek?kwn2 ade cdgn x?

Okey ta ta bye bye

Friday, May 21, 2010

cuti oowww....terpaksa cuti..!!

seperti yg semua tahu lately ni ku bnyk cuti..bkn cuti/mc suka2 ek tp anak2 sakit mata then 1 keluarga plak sakit mata trmasuk la diriku..selang je sminggu syahmi kene campak & chicken pox..elok je ngam2 seminggu sufiya plak kene.
boleh bayangkn brape bnyk cuti & mc ku??

mmhh..yg x best nyer kerja bnyk trjejas,trtangguh & cuti/mc ku di pertikaikn seperti ku suka2 ambil cuti/mc!!
sakit hati!!

ape nk buat anak2 sakit xde sape yg jaga..ibu ku still lagi bekerja..& ku xde org gaji ok!sakit hati..tension..sakit kepala..sbb benda ni menjejaskn prestasiku di tmpat kerja..sb org xkn ingt kenapa ku brcuti yg org ingt cuti & mc ku bnyk!!boleh ka mcm tu???huh..!

xde mood rase nyer biler pikirkn keadaan ni..bkn ku suka ok anak2 sakit..lgsg tidak!so xde makne nyer ku nk cuti or mc suka suki jek!ku lg suka anak ke skool sb dpt pmbelajaran baru tiap hari & yg best nyer ku dpt pergi ke taska 2 kali shari..


Saturday, May 15, 2010

bz + penat + malas..

Skrg ni tgh busy packing barang sebab nk pindah rumah.Malas lagi bnyk dari rajin ni..adduuiii..en.hubby je yg rajin hari2.hihihihi...sory sayang!
Bygkn brg 1 rumah nk masuk ke 1 bilik...??ampun nk mengemas nyer!
Nasib la set katil,meja mkn dah ade org nak beli..playpen anak pun ade org nk beli..lega..jual tak mahal sebab nk bg setel semua jek!mmg rezeki org yang beli ok...hehehe...

Tambah sufiya yang kene campak skrg ni lg la brtambah penat..luckly sufiya tak meragam,senyum & gelak mcm biase.love u my gurl..hehehe...




Skrg ni mkne nyer saya terpaska cuti lg!Ya Allah..sory la kwn-kwn kat office..dgn keje yg sedia menimbun dgn 5S nyer lg..minta ampun MINTA MAAF kat kwn2 yg ade kat office sb trpakse sambung buat 5S tu..sory x dpt nk dielakkn lagi...huhuhhuh...sory.....

Ape lg nk buat sb otak x bleh pikir dh ni...umh sepah-sepah mcm kapal karam dgn anak x sihat...dgn syahmi br nk baik...harap-harap lepas ni semua seperti sediakala di rumah baru kami iaitu rumah ibuku!hahahaa......

Thursday, May 13, 2010

Gelagat Heroku...


Ni gmbar yg diambil pagi td mase nk pegi skool..hehehe..semangat tiap hari nk pegi sekolah nih!kelakar jek!Hahahahaa.....bgn tiap pg nk mkn bubur nk mkn nasi tp semua nak mkn kat skool jek...hihihihi.....

peace no war!hahahahahaha....cute x??


Lega sb hari-hari nak pg skool x nangis x mengamuk...tiap hari balik msti ade je benda baru yg heroku belajar..nyanyi,menulis,mengaler,membaca doa sampaikan if abah dia mkn x baca doa dia yg tegur & bacakn utk abah dia.hahahaha......


Monday, May 10, 2010

Budak Cerdik..hehehe....

Nak tengok muka budak cerdik
*


*


*


*


tadaaaaaaa....




nk tau ape dia buat.....
*

*

*

*

ape lagi kalau tak kacau abang dia.hehehe...



Heheheheehhe..ni la keje nyer!kalo x abg kacau adik, adik yg kacau abg..same je dua-dua ni...
Tapi ini la ragam yang mmbuat hati saya gembira selalu...

Wednesday, May 05, 2010

Pemandangan Waktu Pagi...

Bgn pagi msti nk tgk muka anak..lg2 sufiya sbb stiap hari dia akan bgn dgn senyuman penuh dimuka..tp syahmi ni kdg2 ikut mood.hahahahaah...biase dia bgn trus cari abah..xde mama nyer...hihii.!






Ini la gmbar yg baru diambil pagi tadi walaupun syahmi kene campak tp still nk dekat & main dgn adik..mulut ni dh jenuh ckp "jgn main dgn adik" "jgn dekat dgn adik" tapi dah budak la katekan tetap la x dgr cakap..huhuhu...harap-harap antibodi adik kuat ye dik....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang