thumbnail

Friday, November 02, 2012

Tentang Rasa...lagi..


Duduk kat office hari ni bnyk sgt berfikir..bnyk sgt 'rasa' minggu nie....

Tadi...dapat PM dari kakak ku di FB pasal kenduri tahlil ummi smlm yg saya tak dpt pergi..
Dia berborak dgn abg sedara kami yg juga anak ke-2 ummi..
Cerita pasal adik kami yg agak rapat dengan ummi, cerita semasa ketika ummi dah hampir pergi...*sebak...* 
Setiap hari memang Naim akan duduk dirumah ummi siang hingga ke mlm jadi dia lebih rapat dgn rumah sana & rapat juga dgn kami..Dirumah tu la dia membesar menjadi seorg remaja & lelaki..(nangiss...)

Hari 'itu...Naim seperti biase melepak duduk berborak dgn ummi dalam bilik sebelum dia pergi & balik dari gim juga sebelum pulang ke rumah kami.

Malam 'itu'....balik dari gim dia panggil "ummi...ummi...ummi..."
Abg sedara kami ckp : ummi dah tak boleh dengar...
Dia...terus menangis!Sehingga ke 'waktu itu' dia & sepupu-sepupu kami temankan ummi..
Dan...apabila abg sedara kami ckp : naim....ummi dah takde..
Naim...terpaku!dan....menangis semahu-mahu nyer...*nangis*

naim & ummi (10 bulan lepas)

[Mcm mane nak kata ni ye sebab kami kat luar tak biase utk berckp tentang hati perasaan ni...]

Naim..
Ngah tahu kau yang lebih sedih sebab kau setiap hari kat sana dgn ummi..kau kat sana setiap hari tgk macam mana keadaan ummi....dan...(tarik nafas panjang..) ngah dgn long tahu kenapa kau sedih sgt lebih dari orang lain..semua kerana pesanan-pesanan ummi yang ummi sampaikan dengan sgt lembut,setiap hari kan..itu belum kira kau membesar dgn air tgn ummi kat rumah tu..(hurmm...menghela nafas seketika) lagi pulak baru 2 tahun kita kehilangan pak ngah, baru lagi kita kehilangan auntie lin yang sama seperti ketika ini keadaan nyer...ngah dgn long tahu kau yg lebih rapat dgn ketiga-tiga nyer..jadi kau yang 'tercedera' lebih dari orang lain..

Jadi..kau selalu-selalu la doakan & sedekah al-fatihah buat bekalan ummi, pak ngah, auntie lin kat sana ye, jgn lupa utk opah & atuk sekali.Sama juga long dgn ngah kat sini, sedekah setiap hari.Semoga 'luka' kau akan berkurangan nanti ye..

Pesan ummi yang tersemat dihati..kalau ummi dah takde nanti sayang ibu, sayang abah..jgn lawan ibu abah,dengar ckp ibu..dengar ckp abah, jangan tinggi suara dgn ibu abah..(nangisss....ya allah sedih nyer sebab ketika ini terbayang wajah ummi, bagai terdengar-dengar suara ummi walaupun bukan padaku ummi cakapkan..)

Sehingga kini apa yang paling aku tak boleh lupa ialah sekitar 6-7 thn lepas ketika ummi baru pulang dari Tanah Suci Mekah bersama arwah opah..Ummi & opah ckp : 'ummi dgn opah jumpe kau kat sana wa, 3 kali jumpe masa tawaf..' *teringat muka ummi yg berseri-seri*

Damailah ummi disana,disamping Yang Maha ESA, amin ~ AL-FATIHAH ~


nota kaki : aku yg jarang ada kat sana, jarang pergi ke sana pun susah nak buang 'rasa' ni...apatah lagi sepupu-sepupu aku, abah..makcik-makcik ku yg lain & semestinyer Naim yang paling susah sekali... 

28 comments:

tamansyurga_87 said...

ya Allah.. Al-Fatihah utk yang sudah pergi kembali kepada Pencipta. Al-Fatihah juga kepada ibu bapa kita yang masih hidup..

Ema Blog said...

Al-Fatihah untuk arwah

MAZLIZA ABD RAZAK said...

al-fatihah...
salam kenal (",) follow U.
singgah sini : http://mazliza86.blogspot.com/

munna said...

Al-Fatihah buat arwah ....

eMMe said...

AlFatihah buat Ummi
Takziah buat kalian sekeluarga...

maszmadi said...

al-fatihah. moga rohnya dicucuri rahmat... ameen

Mia Kassim said...

Sedihnya baca ni....Al-Fatihah buat arwah....

eLL said...

al fatihah untuk semua, yg hidup dan juga untuk yg telah tiada.

Jue Jaynee said...

emmm al fatihah..sedihkan..jue sedih

Fauziah Mohamad said...

kalau rasa sedih, rasa rindu datang...sedekahkan pahala alfatihah buat si dia yang telah tiada.

kayzie said...

takziah kak..al fatihah..smoga arwah tenang di sana

IDAZS said...

touching, alfatihah.

takziah babe

SURIA AMANDA said...

semoga arwah damai di sana..alfatihah..

Qhaifa Nur said...

moga beliau tenang disana, amin....

Anisa Anuar said...

Al-Fatihah utk arwah...sedih pulak bacanya..terima kasih sbb sudi kongsi cerita kepada pembaca..

mamyharraz said...

semoga naim tabah menerima kehilangan ini..dan semoga roh ummi di cucuri rahmat Ilahi.amin.

eB said...

alfatihah

Anum said...

Al-Fatihah buat arwah

Cik Awin said...

baca entry akak ni wat saya sedih...

al fatihah buat Ummi..

Fendy said...

al-fatihah...semoga rohnya ditempatkan bersama org yg beriman....

LydSunshine said...

Al Fatihah juga utk Ummi.

Kesuma Angsana said...

sedekahkan lagi alfatihah

sal ya said...

tabahlah dia hendaknya. semoga luka naim sembuh seiring masa berjalan.

Dhia Dirham said...

sabar ye jangan bersedih

Hanif Idrus said...

Yang hidup pasti akan pergi..
Kita terpaksa redha.....

Miss Volvo said...

:'(

alfatihah :'(

adyna said...

alfatihah untuk ummi..

akak faham kesdihan ini... :(

Dunia Wilma said...

Tabahkan hati, kuatkan semangat...
Memang kehilangan itu amat menyakitkan...
Wilma faham perasaan itu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang