thumbnail

Thursday, August 01, 2013

Penjagaan Luaran & Dalaman Semasa Berpantang


Wahh..kerlas mak tau nak ajar orang menjaga dalaman & luaran!Mcm jual jamu plaks rase nyer..hahahaha..

Takde la..ini bkn ajaran okey, ini sekadar perkongsian ape yg aku mkn & buat sepanjang berpantang (padahal baru 13 hari!)

Aku kan bersalin c-zer ketiga-tiga anak (sebelum orang tanya lagi meh sini aku bagitau kenapa aku c-zer : yg no.1 sebab tumpah darah, yang no.2 sebab tak engage lagi & yang no.3 takde pilihan sebab dah 2 kali c-zer ye..yg no.4..ehh takde dah no seterus nyer ye..)

Ehh kat mane tadi?Hah!disebabkan aku bersalin c-zer maka aku lebih pentingkan penjagaan dalaman sebab yg berjahit didalam kita tak nampak kan..

Maka ini yang aku ambil utk menjaga yg di dalam..

Pil Haruan,Pil Perawan dari Leesa Produk & Minuman Bijian dari Set Anugerah

Untuk penjagaan dalaman ye..

Minuman Kesihatan Ubat Bijian Anugerah (like air akar kayu ye tapi rase dia tak sepahit air akar kayu) diambil sebelum sarapan & sebelum mkn mlm setiap hari. Tablet Perawan & Tablet Haruan pula diambil selepas makan setiap pagi.

Kebaikkan nyer mcm biase la..mempercepatkan luka sembuh, memperbanyakkan susu bdn, mengembalikan bentuk badan semula..etc yg korang bleh google :)

Okey next..utk luaran pulaks..

Pencuci Miss V, Krim Panas & Pilis dari Set Anugerah dan Ginger Cream dari Leesa Produk.

Ohhh masalah perut buncit hampir tiada lagi dengan Krim Panas Anugerah colour pink ni! (krim ni ade 3 kaler Hijau, Biru & Pink..aku beli semua sekali!hehehe..nak kurus la katekan!). Serius ckp bila sapu kat perut, paha, lengan rasa panas-panas sedap!Pakai lepas mandi lagi segar rase nyer..ehhh jgn sapu dekat tempat jahit plak!

Pilis tu mcm biase la kat dahi kan kita sapu & Ginger krim tu aku sapu dekat lutut ke bawah (sampai jari kaki) pastu pakai stokin!Nyamannn... :)

Pasal pemakanan, aku jaga jugak la..takde la main bedal je.Kate nak kurus kannnn...

Sarapan pagi & minum ptg ye..

Salah satu makanan tengahari.

Ohhhh..aku bknlah org yang makan sayur!!Serius ckp tak mkn sayur..tapi..demi anak aku gagahkan diri jugak untuk telan sayur..huhuhuu..err tak sangka sedap gak sayur..ha..ha..ha...

Hurm..rase nyer ini aje yang aku buat setiap hari mase pantang. Skrg ni baru hari-13 tapi aku dah boleh buat kerja umah..angkat kain, sapu umh, mandikan anak-anak sebelum ke taska, bgn sahur sekali..pendek kata ade jugak la tenaga & kudrat nak buat keje..

Sebab..aku percaya jika kita menjaga diri kita sekaligus kita boleh menjaga keluarga kita (walaupun bnyk kerja lain Eady yang buat!Mlm-mlm dia yg jaga & kelek anak mase aku nyenyak tido..hehehe..TQ hubby!)

Walaupun aku orang jati KL, moden tapi aku masih percaya pada amalan yang lama :)
Time mcm ni rindu kopi o arwah opah!Rindu nyer kat opah...

45 comments:

Nurzakiah Hanum said...

Assalamualaikum
Salam ramadhan ke 23
singgah sini pagi ni :)

ZazaMyMoon said...

Selamat berpantang dear ;)

Asyifa Mustaffa said...

Pantang bebaik ye..:-)

- dieyana - said...

terbaeekkk!!

4feet8 said...

mknan tghari awk tetiba nampak sedap pula.. hehe..
sy tak pernah minum kopi.

Lynda Che Lah said...

tgk lauk kak izwa mcm best je nk berpantang kn...lynda dulu pun amik leysa formula

Jueliza Jamani said...

pantang baik2.. sayuq makan banyak2.. sup sayur sawi elok utk susu badan.. kalo lobak putih pun ok jugak..

MrS. F!zA said...

bgusnya nk menjaga pantang,,kebanyakkan org bandar ni malas jga pntang termasuk kakak2 saya..mujru sy duk kpg..nak lah jgk jga pntg wp skit2..haha

NM03 said...

jaga kesihatan noks... aku dulu mampu telan gamat gano cni pyer je. aku punu pakai krim anugerah tu noksss

HeNRieTTa JoSe said...

wah....bagus la akk nie...disiplin jaga luaran dalaman....xsabar nak tgk akak yang anak tga...tpi masih macam anak dara...

Qashmere said...

Selamat berpantangan

PinKy MoMMa said...

wahhh gigih la kak wa buat keje dah..daku ni nnt boleh ke tidek ni huhu..seramssss oii

harap kuat jg lah..anak 2 nak kuar ni hukhukhuk..meh tiup auramu meh..

fairus mohamad noor said...

salam ramadhan # 23
selamat berpantang ye&selamat hari raya

Qhaifa Nur said...

semua untuk diri kita juga...
selamat berpantang...

Fiza Rahman said...

Kita kan SUPERMOM, suma kerja boleh buat even tgh pantang. Teringat masa pantang anak ketiga. Pantang sediri. Dlm pantang dah kluar amik anak kat skolah ☺☺

Pantang...jgn tak pantang.

Kakzakie said...

Berpantang bukan bermakna baring dan tidur aje kan Izwa. Kita ada anak2 lain dan suami kenalah buat mana yg mampu tak ada masalah...

Nieyl said...

Selamat berpantang kak.. :)
Singgah pagi...

Cinta Cinta said...

masa saya pantang dulu pun saya makan pill perawan n haruan dari leesa. best

ieda immi said...

pil ikan haruan memang mesti bg org yg operate .. akak dulu makan sampai anak2 akk setahun lamanya ..
sblm tuu telan anak2 haruan sebesar berudu tuu selama 1 bulan dlm pantang .. alhamdulillah luka baik dan cantik ..

sini senang nak dpt anak haruan koot .. kalau x bandar manalah nak cari ..

syukur lah ;)

kiera'sakura said...

akak pantang sendiri ye? ramai kwn2 yg dah ada anak sorang dua pantang seterusnya pantang sendiri2.

kak. bilis lada hitam tue sedap tau, fevret kira tue. jadinya xkisah klu kena hadap bnda tue hari2 masa pantang nt hihihi

are_lin@yu said...

byk jgk eh kna mkn ubt..kna mnuntut ilmu lg ni nti.hehe

Ati Masrif said...

salam,

dah selamat bersalin ye

tahniahhh..mesti kiut mcm mama

RamRamCute said...

Akk c-zer selama 60 hari berpantang tu selama itulah tak lepas makan pati ikan Harwani sebotol setiap hari..erghhhh memang tak sanggup nak menelannya..tapi nak fikir kesihatan dan kecepatan luka itu sembuh maka kutelan jua...hihhi semuanya untuk masa depan kita juga....apa pun Selamat Berpantang Izwa...

ros_reeza said...

Singgah sini sekejap.. lama tak datang sini kan.. bagus ni, berguna buat mereka yang memerlukan. buat tambah pengetahuan :)

ainnoraini said...

Selamat berpantang...dulu2 pun kakain mkn jgk pati ikan haruan...seksanya nk telan....

Aziela said...

Tq dik. Kebetulan adik akak akan bersalin dalam tempoh sebulan nie. Rasanya czer juga kot. So, adalah panduan sikit penjagaannya. Oh, dah pandai makan sayur yer. Bagusss. Teruskan sampai bila2 yer...

Kesuma Angsana said...

baguslah kalau rajin berpantang ni apapun jaga diri yer

Mia Kassim said...

Selamat berpantang.....btw makan tengahari tu nampak sedaplah untuk orang yang tengah berpantang...hehe

wantie said...

pantang leklok ye.. jaga diri

Amanda Suria said...

Waaa....solid molid la lepas ni eh nok...aku nk jugak la...rindu nk pantang....

Mimi Azirah said...

slmt berpantang

Eye_nee said...

sekejap jer dah 2 minggu yer...kurang lebih sebulan lg abis dah pantangnya...

*∽ IZAN ∽* said...

sungguh pantas masa berlalu. selamat terus berpantang ketattt ketattt yekkk mommy!!! utk manten terus anggun jelita gitewww

Lavender said...

samalah kite.. saya pun dalam pantang ni..

deno said...

take care kak... sepupu deno pun baru ersalin.. ramai org bersalin bulan puasa kali ni^^

Kancil 8349 said...

semoga sembuh cepat...hehehe...

Cik Puan Rara said...

akk sayur tu dh boleh mkn yek? mak sy dulu x bg mkn sayur.takut sejuk katanya.hmm tp lepas ni kena gak mkn sayur sbb takut sembelit ag.

aizamia3 said...

berpantang demi kesihatan masa depan.. ;)

Alin Marlini said...

puasa puasa ni nmpk sedap plak makanan org dalam pantang...hehehe

Knor said...

selmt berpntg..nampak sehat sgt juadah org berpantang tuh...

Bitt (double IS) said...

selamat hari raya awak...maaf zahir dan batin dan selamat berpantang...

lieyalatif said...

**selamat hari raye dear...mohon ampun maaf zahir dan batin...moga2 kite mendapat keberkatan di syawal yg mulia .....

hati2 pulang ke kg yeak...

Kesuma Angsana said...

slm singgah & ucap selamat hari raya maaf zahir & batin yer !

♥ ROS ♥ said...

Kak dah bersalin..ala lama ros xblogwalking..ari ni bru sempat tgk blog semua... Slamat bpantang.. Penting penjagaan dalaman kak..semoga kak sehat2 selalu :)

Mas Zull said...

assalamualaikum mrs.eady...selamat berpantang yer...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang