thumbnail

Wednesday, November 06, 2013

Back To School?


Bakal darjah 1 tahun depan depan

Lap peluh aku tengok harga baju sekolah!Lagi CANGGIH lagi mahal ko..fuhh..!
Tak bleh bayang macam mana orang anak ramai?Yang sorang ni pun 3 pasang baju sekolah kebangsaan, 2 pasang sekolah agama, 1 pasang kasut je dah RM393.10!Ini dah lepas diskaun ye..

Tak masuk aksesori lagi ni, tak beli stokin tak beli kapur kasut tak beli pensil warna tak beli benda lain la dah dekat 400!Itu tak kire segala mak nenek yuran lagi tu...!

Aku beli awal sebab tak nak berebut last minit kang takde saiz la takde stok la (err...ke aku yang kemahin semangat sgt niii??hahahaha...) dgn ade budak domok tu lagi tak la aku nak ke tempat sesak walaupun dia memang tak meragam pun :)

Ni barang dia sorang je..

Ni sambung lagi buat kira-kira utk barang selebih nyer..yuran sekolah, yuran buku, yuran PIBG, yuran yuran yuran..trauma plak aku aihh...

So kaum bapak..sila jangan marah la kalo kaum mak-mak duk jerit jerit setiap hari kalau tengok baju anak hitam legam kasut anak penuh lumpur!Mahal wehhh barang sekarang ni..
Memang duit bapak yang bagi tapi kaum mak nak selamatkan duit kaum bapak je..ha..ha..ha..

Nak setelkan utk Syahmi dulu sebab lepas ni utk Sufiya pulak nak masuk taska 5 tahun..baju taska, yuran buku, yuran taska..bla bla bla...


nota kaki : tetibe kagum dgn org ade anak ramai..

42 comments:

tenku butang said...

Haaii cakkk.. jom ioin GA teman, byk hadiah menarik tau.. VITAMIN SHAKLEE X 2, HANDBEG, JUBAH, TASBIH, TOPUP, BROACH DAN MACAM2 LAGI..jom joinnn..

http://tengkubutang.blogspot.com/2013/11/giveaway-1-year-blog-tengkubutang.html

mama leen said...

awainya beli..

mama tisya said...

sebaya la ank kita..thn dpn nk msk darjah 1..tk p cr lg bj sek..aritu dh tgk kt jusco..bole tahan mhl ek...

PinKy MoMMa said...

canggih mmg bgs..senang gosok uhuhu..aku suka canggih sangat2..tp nak beli tggu jcard member day hahaha..nak voucher katanyer :P

lagi dapat jimat di situ uhuks...tak sabar kan nak tengok diaorang pakai..dia dah exam lom?

ZazaMyMoon said...

hah mmg Izwa.. bila pkir2 balik mcm mana lah dgn org yg beranak ramai.. lagi2 yg setahun sorang.. semua nak masuk sekolah.. Tp kita kena percaya pada rezeki.. setiap anak, mesti ada rezeki masing2.. kannnn :)

Qhaifa Nur said...

barang sekarang mana ada murahkan...
tetap kena beli walau mahal...
tak sabar Syahmi nak masuk school yup..

Jueliza Jamani said...

heheh haduihh gerun aku.. ni anak aku nak masuk tadika pun dah sakit pala ngap2.. wakakakka.. kalo darjah 1 mau pengsan dgn macam2 yuran kan..

Nurzakiah Hanum said...

canggih kan

MasihaSulaimi said...

Sy setuju kak...kalau yg org susah n anak ramai, mampu setakat sepasang je baju sekolah.taraf hidup semakin tggi..

Tina Othman said...

Blergh mahal kan sb tu suka menabung dari awal tahun klu tak perit tu

Farah Waheda Wahid said...

wah bagus bagus persediaan awal ni... nanti tak adalah tergopoh gapah kan?

Dee said...

hahaha..welcome to the club..mmg tiap kali sekolah nak buka..pening pala sikitlah yang oii..

anak2 i sekolah agama lagi pulak petang..yg tu lagi byk pakai duit..buku teks kena beli sendiri..pun tetap garu kepala..xpelah..yg penting anak2 dapat belajar dengan tenang kan..

Cik Puan Rara said...

betul tu kak.dulu masa kami adik beradik semua sekolah.papa kena peruntukkan nk dekat 1k utk baju je.baju nk canggih aje.sbb kain dye sedap.masuk buku buku yuran yuran mau nk dekat 2k.haih pengsannn~

Fiza Rahman said...

Awalnya shopping. Tapi memang mahal lah baju skolah skang. Sediakan duit jer lah.

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Betul tu..sangat kagum dengan orang yang anak ramai..

Lynda Che Lah said...

seronoklah anak-anak masuk sekolah tp tu lah..belanja besar gak kan

asyifa mustaffa said...

thun ni juga nak plan awal beli...payah last2 min ni...
nak buat cmne..semua bende dah mahal skrng...huhuhu

❤Kamsiah❤ said...

ya...mmg pening kepala...tu tak termasuk segala buku bila sekolah bermula nanti..

Amy said...

Yang....kalau kasut sekolah kena beli paling kurang dua pasang...
sbbnya nanti 1/2 tahun aje kasut tu kalau sepasang dah macam pakai 10 tahun rupanya...kecuali kalau Syahmi tak lasak...anak akak yang perempuan pun kasut dah tak rupa kasut!!!!

Mummydearie said...

Memang betul nak menyediakan persiapan anak naik sekolah ni memanglah mahal. First time beli barang anak last year, ikut aje cakap orang. Beratus-ratus habis walaupun anak satu aje yang dah sekolah.

Kakzakie said...

Itulah sebabnya baju anak-anak kakak semuanya kakak jahit sendiri... jimat banyak Izwa..

wahida said...

mcm tu lah nok...mmg pening sikit...

aku kalau beli baju sekolah anak2, terus berdesup kat HARI HARI...sbb kat HARI HARI senang, semua ada, dari uniform sekolah, kasut, baju pj, semua ada...sekali harung je beli kat situ...murah pun murah...spender anak pun beli kat situ...hahaha...

kalau ada member card, boleh redeem kalau point dah byk...heheh...

faraherda.razalan said...

Adoi! Pening pala baca entri ni Izwa oii....thn ni dah mhl mcm ni.....3 thn akn dtg? Gigit jari. Sobs...sobs...jgn lupa tuntut duit bantuan seolah yg gomen bg tu tau?

Ita Rossi said...

salam. First time singgah sini. Anak pertama ke yg bsekolah? Lps ni jgn terkejut bilamana ada macam2 yuran yg tersembunyi yang akan ada bila sekolah dibuka. Yuran kelas, yuran koko, buku tambahan dan macam2 lagi. get ready jgn sampai pening kepala.

Qashmere said...

Wah.. shopping utk anak yer sis. Hehehehe mesti mama dia yang eksited ni shopping untuk sekolah anak...

Kesuma Angsana said...

awal sungguh beli yer... camtulah duit xpe lah utk persekolahan anak2 kiat jugakan !

Nieyl said...

hamboi...awal beli kak... :)

Umi DZA said...

As salam Izwa. Akak ada 5 anak yang bersekolah. izwa pun tau dari FB akak yg dulu. Sejak RH lagi kita kenal walaupun di alam maya saja.

Kalau nak story mory pasal belanja anak2 ke sekolah, hadoiii la takkan habis la izwa oii. Thn dpn 2 anak di sekolah menengah. Sorang tingkatan 4, sorang tingkatan 1. Hmm yg ni dah pasti dalam 100 ++ untuk persiapan masuk kelas & asrama. Belum lagi pakaian dll. Sekolah rendah ada 2 orang. Yg sorang nak masuk drjh.6, so yuran dan buku2 latihan tak kurang dari RM50.. Sorang je puteri bongsu di taski, yg ni dah tau dah yuran tahun ke-2 di situ masuk je 399.00. Hmm.. toksah kira lah yg pastinya rambut umi makin hari makin gugur! hahaha.. takpe lah kan, pelaburan untuk anak-anak. semoga mereka menjadi anak2 yg cemerlang dunia & akhirat. Aamiin

mamyharraz said...

senang siapkan awal2..
harraz nnt pun nak beransur beli siap2.senang.

Dhia Dirham said...

wah da stendby awal awal..

Mia Kassim said...

Ok lah beli awal2 ni tak payah nak berebut2 nanti....
Ikat perutlah hujung tahun ni, demi anak2 kan...hehe

Aisy Nasiha said...

Itulah kan.. pikirkan belanja ni memang terasa juga bila bayar.. 3 helai tu mungkin kena tambah lagi menjelang hujung tahun nanti? Kena tambah lagi kosnya.. apa apa pun kenalah mak ayah berkorban demi kesejahteraan anak2...moga anak anak kita boleh jadi anak yg soleh bila besar nanti..

Aida78 said...

ishhh awalnya membeli belah...tu lah anak nak sekolahkan mcm tu lah bapa kita dulu fikir anak yang ramai lagi nak sekolah fuhhh bila fikir balik klu kita x mampu nak harung anak ramai contoh 9 org nak sekolah mcm ne...owhhh pening...

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

wah..dah big boy la abg syahmi..dah masuk sekolah :)

hainom OKje said...

Biasalah ME...anak yg tgh meningkat naik ni mmg makan duit hehe....tu belum yuran tadika lagikan...rasanya tadika lagi mahal

~Beb~ said...

mang ai.. lap peluh jugek.. mau sukat2 belanjawan mak klu mcm tuh..

♥ ROS ♥ said...

Aduhai... Ros xmerasa lg nih..kna saving byk la skrg ni :)

Hanis Azla said...

as-salam izwa..

Wah dah start membeli barangan sekolah ya.. bagus tu buat persediaan awal.. mmg belanja anak sekolah ni besar.. akak masa anak sorang bersekolah mmg cari baju brand yg bagus2.. canggihlah, professorlah.. tapi bila dah 3 orang sekolah beli yg biasa2 aje.. janji bermutu he..he.. All the best abg syahmi.. tentu segak bila beruniform sekolah nnt..

Nora Karim said...

cepatnya beli... saya tak beli pun lagi brg2 tuk faris... sebab dia cepat membesar.. tunggu nanti la kot... tapi rege tu menakutkan la... huhuh

Myra Jay said...

Itula orang cakap rezeki anak2 kan..

tp tengok ke rege brg kelengkapan sekolah je dah cecah RM400.. Wowww!! Mahal kan

HeNRieTTa JoSe said...

Mmg skank benda sgt mahal...pengorbanan ibu baoa kan...hmmm...maw xbising klu ksut comot, bju comot....tpi xtahan blk skulah, bju koyak la, ksut koyak la...maen dengan kawan kawan....xsabar nk tgk kakak sufiya pkai uniform...mesti sweet kan...

Syaz Blackrose said...

awalnya membeli barang keperluan.. sama2lah kita menghadapi anak yang bakal masuk darjah 1 nih..belanja anak2 sekarang dah semakin tinggi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang