thumbnail

Thursday, March 20, 2014

Aku kan...


Ini gambar Januari lepas..

Sejak-sejak kebelakangan ni aku kan..asyik macam sedih je..

Aku tengok ibu terbaring tak larat tak sihat pun boleh buat aku menangis dalam diam sebab selama ni aku bukan anak yang baik..aku jarang sangat (mungkin tak pernah) tunjuk yang aku sayang dia..yang aku kasihkan dia..

Kami "panas"..mungkin sebab aku adalah jelmaan dia masa muda (arwah opah selalu ckp aku serupa ibu masa muda)..rupa, wajah, kulit kami adalah "sama"..

Dulu..aku selalu melawan dia, dulu aku juga selalu bergaduh dengan dia, menjawab-jawab dia..kini aku lebih banyak diam & simpan dalam hati sebab mungkin aku juga dah ber"usia"..tapi sekarang aku tetap rindu nak "gaduh"dengan ibu tapi kami tak sama macam orang lain yang boleh sembang sesama sendiri..kenape ye..

Dan mungkin kerana "panas" ini aku lebih rapat dengan abah...cuma lately ni aku selalu kalah dengan perasaan..aku tak mampu tengok ibu macam tu. Sejak dua menjak ni aku jadi paling down bila lihat ibu letih, kurus, kurang bermaya, tak mkn, tak minum hanya kerana tidak sihat..

Aku tak reti menzahirkan perasaan aku yang aku risaukan ibu, aku tak pandai menzahirkan perkataan aku sayang ibu, aku tak pandai menunjukkan aku sayang ibu..aku kan..anak yang teruk..mungkin aku sorang je anak ibu yang teruk..

Belek-belek kamera, belek-belek hp aku tak jumpa lagi gambar aku dengan ibu..yang ada cuma ketika aku kawin 7 tahun lebih dulu..itu pun mase aku nak kawin dulu..
Betapa teruk nyer aku..semata sebab aku malu untuk ajak dia bergambar dgn aku..aku malu nak buka mulut utk bercakap sebab aku takut ibu tak mahu..

Aku malu nak zahirkan aku sayang ibu..aku malu nak luahkan aku risaukan ibu..aku anak yang teruk sebab malu?Teruk nyer aku...

Mungkin ibu membesar dengan zaman dan keadaan yang tidak menzahirkan perbuatan seperti memeluk anak, cium anak maka dgn aku ibu tak pernah buat begitu & aku cukup malu untuk memulakan dulu! 
Aku kan..sangat teruk jadi seorang anak..*sobss..*

Semoga ibu sihat macam dulu, boleh berjalan sakan kemana saja..adik risaukan ibu tapi adik tak tau nak ckp mcm mane biler kat umah dgn ibu..adik cuma lalu-lalu sambil jeling tengok keadaan ibu..tengok betapa kurus nyer tangan ibu..betapa berkedut nyer kulit ibu..

Biler mengenangkan sekarang ni hujan, kilat..ibu sorang kat rumah..aku risau..aku takut..
Aku kan...tak pandai nak buat entry sedih nie..tapi..kenapa aku menangis nie?


nota kaki : ... sedih nyer hati ...

26 comments:

Nurzakiah Hanum said...

BE STRONG

Aziela said...

Alhamdulillah. Rasa itu dah ada. Niat dah ada. Akak rasa macam tu masa usia akak 16 tahun. Lepas dengar tazkirah dalam usrah. Terus kuatkan hati, ajak adik2 buat surprise birthday untuk mak. Mak tak pernah peluk cium kitorang, tapi akak start. Tebalkan muka, tarik mak dan peluk dia, cium dia... Dia nangis. Dan kami sekeluarga nangis. Alhamdulillah, sekarang pelukan dan ciuman adalah rutin.

Izwa, masih belum terlambat. Mualakanlah langkah pertama itu.

Mia Kassim said...

sedih pula :-(
sabar ye idzwa...moga ibu cepat sembuh dan sihat kembali....lepas ni jgn malu nak ckp yg Idzwa sayangkan ibu

Farah Waheda Wahid said...

ai yang baca jadi sedih pulak izwa.... dan honestl bergenang ayaq mata ni...dari hyper meroyan2 kat FB tadi dengan uols gegurls terus iolss jadi senyap seketika di workstation ni... semoga your mom get well soon yer, In Shaa Allah, iolss doakan...

*masih belum terlambat untuk memperbaiki keadaan...

Knor said...

sedih plk knor baca...tak pe takyah susah2..layan seperti bisa,tunjukkan kasih sayang tu dgn menjaga dia..suap mkn minum dia..sembang dgn dia...jgn tggu dia minta baru nak buat...sblum dia buka mulut...baik kita sering bertanya..

ingat syurga di telapak kaki ibu..

mmg byk ibu2 cara didikkan dia kasar,tapi jauh di sudut hati Allah saja yang tahu betapa semua ibu2 fitrahnya sgt menyayangi anak2..

ZazaMyMoon said...

ilek babe.. emosi ko teruk ni..
better ko gi jumpa mak ko..
aku pn kadang2 berperasaan mcm tu jg.. selalu panas ngan mak aku.. tpi bila gi jln2 elok je aku bawak mak aku.. janji dia happy babe.. cuba sesekali ko lepak berdua je ngan dia.. kikis perasaan ko yang ko kata tak reti nak menzahirkan tu..

Ayang Noorainie said...

Zahirkan apa yang tersurat, kotakan apa yang tersirat selagi mereka ada..

Alaa tacing la plak.. Mak kt umah pon x sihat..mata x nmpak sangat.. Smlm abah datang shah alam anta mee soto banun pon mak x ikut.huhuhuu..

P/s: kita serupa sbb x reti nak luahkan sayang kita kat mereka..kita buat yang termampu selagi mereka masih ada s long mereka tau kita ada bila mereka perlukan kita..

Pjg pulak komen ni..huhuu..

Ayang Noorainie said...

Zahirkan apa yang tersurat, kotakan apa yang tersirat selagi mereka ada..

Alaa tacing la plak.. Mak kt umah pon x sihat..mata x nmpak sangat.. Smlm abah datang shah alam anta mee soto banun pon mak x ikut.huhuhuu..

P/s: kita serupa sbb x reti nak luahkan sayang kita kat mereka..kita buat yang termampu selagi mereka masih ada s long mereka tau kita ada bila mereka perlukan kita..

Pjg pulak komen ni..huhuu..

Amanda Suria said...

its not too late dear...boleh mulakan dari sekarang...mana ada anak yang teruk..akak percaya Izwa anak yang baik...tu dah mampu buat ibu tersenyum dengan hadiahkan 3 orang cucu kan...cuma dia pun x meluahkan...be strong...i know u can do it...

Ezna said...

kuatkan hati.....moga semuanya dipermudahkan....jaga diri yer...

ummiross said...

sebak baca ni, insyaAllah mulakan sedikit demi sedikit, moga lega rasa sedih dihati.

Daddy Ziyyad said...

Teori " panas " sebab wajah sama seiras dgn mak/ayah tu, mmg macam kena kat saya juga...selalu bertekak dgn ayah saya, tapi cepat cool...dan sama macam awak, bila usia kita makin meningkat( dan usia parent kita pun lagi meningkat), kita lebih byk pendamkan..diam...bersabar..jaga hati parents :)

Fiza Rahman said...

KO buat aku touching pepetang ni tau. Same with me too. Tak pandai nak menzahirkan rasa kasih sayang kat mak. Lebih2 lagi bila mak tak sihat.

Smoga mak cepat sembuh. Belum terlambat lagi.Peringatan buat diri sendiri juga.

Dee said...

sebagai orang yg dah kehilangan ibu..satu je k dee nak nasihat..buang rasa malu..buang rasa ego..peluklah dia ketika dia masih hidup..kita anak..kita yg kena mengalah..belum terlambat..jgn sedih2 tau..be strong...

Kakcik said...

Mak pernah ada perasaan begitu dulu. Mak Izwa masih ada dan belum terlambat untuk menunjukkan kasih kepadanya.

mamyharraz said...

akk juga ada perasaan malu nak peluk cium mak..mungkin keadaan kita membesar tak biasa buat mcmtu..akk mulakan peluk cium mak sejak ada ank..kira barulah jugak..pastu sejak dah duduk berjauahan ni terus hilang rasa segan nak peluk cium mak bila bersalam nak ucap slmt tinggal.

takpe awk mulakan pelan2 k :)

Ann said...

ann doakan semoga anak dan ibu ni sntiasa dilimpahkan kasih syg..smg ibu idwa sihat sentiasa..

Myra Jay said...

Sabar ye kak.. Walau kadang susah untuk dizahirkan kasih sayang kita pada Ibu, tapi kita tunjukkan dengan keprihatinan kita pada dia.. Mudah2an sikit sebanyak membantu Ibu untuk terus kuat ;)

HeNRieTTa JoSe said...

moga ibu akk cepat sembuh...xmo sedey sedey...akak jumpa jerr ibu akk...tanyakan sket sket...buangkan malu itu...ibu akak sure xkan marah...

Eye_nee said...

Do it now sis or else........regretted...:(

msredcheesecake said...

been there izwa.... doa banyak2 untuk dia... walaupun dia masih ada, kita bule ngaji dan sedekah kat dia...itu pun tanda kita sayg dia

aizamia3 said...

situasi kita hampir sama izwa.. sobs..
nak jumpa mak.. uwaaaa..

Kesuma Angsana said...

mmg payahlah, sbb keadaaan kita sama. Serius KA lebih rapat dgn arwah abah.. perlahan2lah izwa, tunjukkan kasih sayang & tunjukkan yang kita ambil tahu tentang ibu dengan menjaganyer sebaik mungkin yer terutamanya waktu dier sakit ni.. moga ibu izwa kembali sembuh yer !

Pha Is said...

be strong.. insyaAllah, everything will be find.. smoga segala urusan dipermudahkanNya.. amiin..

Kira Sakura said...

sedihnya kak. cuba akak kuatkan diri melangkah kat dia, mesti dia pun rindu dengan akak tue :)

Bitt (double IS) said...

kena start dulu la u...

i pon mcm u gak tapi start dengan selamba peluk n cium bila husband buat dulu...masa raya pertama kami aggagaggaa..kalau dia tak buat konpem i pon buat bodo je..ehhehe

pastu bila dah ada doubleIS..dia jadi terkejut sebab cucu2 memang selamba je peluk dia ketat2...1st time masa anak2 buat dia nangis terus...tapi selalunya i turn terakhir nak peluk n kiss dia..ngee

dah peluk dah cium skang ni masih berselisih paham jugak tau...huhuhu

so good luck..sementara akal dan mindanya masih kuat ni hug dia puas2 ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang