thumbnail

Monday, September 08, 2014

Resepi Sambal Kicap Sotong


Bila musim rajin masak kita akan masak bagaikan MasterChef ye..
So hari ni cik puan sekalian, kita akan masak Sambal Kicap Sotong belasah aje..ha..ha..ha..

Bahan-hahan nyer ye puan-puan

Sangat sikit ye.

1. Bawang putih, bawang merah, bawang besar
2. Daun Kari
3. Cili boh (blend cili kering sendiri ye kalo nak sedap) kalo malas yang beli pun boleh aje.
4. Kicap masin

Sotong digoreng dalam kuali hitam ku berdengut..hahaha..

Oh ye, saya gaul kunyit, garam & sedikit tepung gandum dan goreng aje. Udang boleh ye kalau takde sotong. Ayam boleh jugak la..ikut suka hati.

Cara-cara nyer ye cik puan-puan..

Dah goreng sotong letak tepi dulu.
Dengan minyak goreng sotong tu terus je masukkan bawang yang da di tumbuk lumat..dengan daun kari sekali ye.
Tumis sampai naik bau, masukkan cili blend tadi 2 sudu.
Masukkan sedikit gula & garam, dan tumis lagi sampai pecah minyak.
Tuang kicap tu sesudu atau dua sudu (ikut suka jugak lah)
Dan terus masukkan sotong tu.

Gaul..gaul..gaul bagi sebati..tadaa dah siap!!
Senang giler kot.

Hasil ulang tayang.

Arghh..lapar balik la pulak!!
Waduh mak..makan dengan nasi panas..sedappppp gilaaa kotttt...
Oh..ini jugak masak untuk mak-mak yang ade anak ramai atau anak yang dah semakin macam ninja..sekali pandang kat sana lagi sekali pandang tengah panjat rak tv plak..pfftt..


nota kaki : ni juga nama dia masak org malas pikir..hahahaa..

22 comments:

Nurzakiah Hanum said...

assalamualaikum
selamat pagi
singgah pagi isnin :)

ct cheery said...

selamat pagi...ni kalo mkn ngan nasi putih sedap ni..wuiii terliaur

Nad MamaZN said...

dapnya.. hubby ada beli sotong tu, leh la kot nnt guna resepi ni :)

Mia Kassim said...

Simple tapi sedap! :)

Knor said...

simple, yg nyatanya airr tgn..

Kakzakie said...

Satu cara nak bagi anak makan senyap tak bersuara inilah caranya.. bila sedap tak sempat memanjat sebab khusyuk menikmati sotong kicap:)

asyifa mustaffa said...

Yg gini2 la senangnya...simpel...!

ros_reeza said...

ala, macm ni pun sedap je :)

Kira Sakura said...

kuali hitam berdengut tu maksudnya rajin masak. kuali rajin duduk atas dapur hihihihi

HeNRieTTa JoSe said...

yummy...bleh try nie...dah lamer jugak xmasak kicap...

Dee said...

X pernah lagi cuba resepi ni..nampak sedap..esok2 pi labuan singgahlah brunei..

Sidratul Muntaha said...

waduh - waduh
ini kalau ade nasi panas..
laki lalu belakang pun buat - buat tak nampak
ahaha

Fiza Rahman said...

Memang tempting tgk sambal sotong ko ni noks. Nnt bley try.

Nieyl said...

simple je...tapi mesti sedap kan...
kak..x meletop ke goreng sotong tuh?

Eye_nee said...

Yg sempoi2 mcm ni dgn rela hati jer akan mencubanya....

SSulieana said...

sedapnya la hai...suka mkn sotong

Zaza Abdul Latif said...

ini lain dari yg lain.. sll org masak tak payah goreng dulu sotong tu.. ok nanti aku cuba.. aku ulang tayang kat ko plak eh..

munna said...

Lauk yg senang2 mcmnilah buat tambah nafsu makan

Bitt (double IS) said...

adoii lapo dah ni...
ooo goreng sotong tu dulu?? tak pernah try yg kena goreng sotong dulu :)

Bro Framestone said...

Oh macam ini ukuran dia ek, Bro selalu main campak2 je.. Tapi jadi juga he...23x

www.broframestone.com

Mas Zull said...

assalamualaikum izwa...simple tapi sedap..;)

hainom OKje said...

Menarik jugak ni Idzwa...kebetulan ptg ni dah keluarkan sotong ingat nak buat sambl sotong jer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang