thumbnail

Wednesday, November 05, 2014

Tatacara dan Bacaan Doa Solat Dhuha Yang Lengkap


Tatacara dan Bacaan Doa Solat Dhuha Yang Lengkap


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Solat dhuha adalah solat sunah yang di lakukan di waktu dhuha (sekitar jam 7-11 pagi). Solat dhuha dilakukan secara sendiri atau tidak berjamaah (Munfarid). Bagi yang ingin melaksanakan, tapi tidak tahu tata caranya, sini aku copy paste tata caranya dari softandtrik blogspot :

Niat Solat Dhuha  

Untuk niat solat dhuha hampir sama dengan solat sunah lainnya, yaitu sebagai berikut: 

Ushallii sunnatadh-dhuhaa rak’ataini lillaahi ta’aalaa

Artinya: Aku niat shalat sunat dhuha dua rakaat, karena Allah Taala.

Tata cara solat dhuha 

Setelah membaca niat seperti yang telah tertulis diatas kemudian membaca takbir,

  1. Membaca doa Iftitah
  2. Membaca surat al Fatihah
  3. Membaca satu surat didalam Alquran. Afdholnya rakaat pertama membaca surat Asy-Syam  dan rakaat kedua surat Al Lail
  4. Ruku’ dan membaca tasbih tiga kali
  5. I’tidal dan membaca bacaannya
  6. Sujud pertama dan membaca tasbih tiga kali
  7. Duduk diantara dua sujud dan membaca bacaanya
  8. Sujud kedua dan membaca tasbih tiga kali
  9. Setelah rakaat pertama selesai, lakukan rakaat kedua sebagaimana cara diatas, kemudian Tasyahhud akhir setelah selesai maka membaca salam dua kali. Rakaat-rakaat selanjutnya dilakukan sama seperti contoh diatas.

Jumlah rakaat solat dhuha

Solat dhuha dilakukan dalam satuan dua rakaat satu kali salam. Sementara itu untuk berapa jumlah maksimal solat dhuha ada pendapat yang berbeza dari para ulama, ada yang mengatakan maksimal 8 rakaat, ada yang maksimal 12 rakaat, dan ada juga yang berbedapat tidak ada batasan.

Doa solat dhuha

اَللهُمَّ اِنَّ الضُّحَآءَ ضُحَاءُكَ، وَالْبَهَاءَ بَهَاءُكَ، وَالْجَمَالَ جَمَالُكَ، وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكَ، وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكَ، وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكَ. اَللهُمَّ اِنْ كَانَ رِزْقَى فِى السَّمَآءِ فَأَنْزِلْهُ وَاِنْ كَانَ فِى اْلاَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَاِنْ كَانَ مُعَسَّرًا فَيَسِّرْهُ وَاِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهُ وَاِنْ كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ بِحَقِّ ضُحَاءِكَ وَبَهَاءِكَ وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ وَقُدْرَتِكَ آتِنِىْ مَآاَتَيْتَ عِبَادَكَ الصَّالِحِيْنَ


Allahumma innadh dhuha-a dhuha-uka, wal bahaa-a bahaa-uka, wal jamaala jamaaluka, wal quwwata quwwatuka, wal qudrata qudratuka, wal ishmata ishmatuka. Allahuma inkaana rizqi fis samma-i fa anzilhu, wa inkaana fil ardhi fa-akhrijhu, wa inkaana mu’asaran fayassirhu, wainkaana haraaman fathahhirhu, wa inkaana ba’idan fa qaribhu, bihaqqiduhaa-ika wa bahaaika, wa jamaalika wa quwwatika wa qudratika, aatini maa ataita ‘ibadakash shalihin.

Ertinya :

“Ya Allah, sesungguhnya waktu dhuha adalah waktu dhuha-Mu, keagungan adalah keagunan-Mu, keindahan adalah keindahan-Mu, kekuatan adalah kekuatan-Mu, penjagaan adalah penjagaan-Mu, Ya Allah, apabila rezekiku berada di atas langit maka turunkanlah, apabila berada di dalam bumi maka keluarkanlah, apabila sukar mudahkanlah, apabila haram sucikanlah, apabila jauh dekatkanlah dengan kebenaran dhuha-Mu, kekuasaan-Mu (Wahai Tuhanku), datangkanlah padaku apa yang Engkau datangkan kepada hamba-hambaMu yang soleh”.


Semoga setelah membaca artikel ini menjadikan anda lebih rajin dalam melaksanakan solat dhuha. Mohon maaf bila ada kesalahan. Kredit to : Softandtrik.blogspot.com sebab di blog dia je antara yang senang nak paham tatacara solat dhuha nie.

24 comments:

Kakcik Nur said...

Sejak bersara ini, adalah waktu untuk mak mengerjakannya...Alhamdulillah. :)

faraherda.razalan said...

Bookmark Izwa! TQ!!!

Kakak Norihan said...

tq alhamdulillah
baru lps solat dhuha..rutin kami..

mudah2an istiqamah

Kakzakie said...

Alhamdulillah salah satu amalan kakak setiap hari Idzwa
Kalau dah biasa buat bila tak buat akan ada rasa tak selesa.. betul kan.

KiD said...

sangat bagus kepada yang mengamalkannya...

Nurzakiah Hanum said...

thanks for sharing

Jueliza Jamani said...

since aku kerja YK memang tak dan la weh.. dulu keje kat tempat lama ada la buat..

lieyalatif said...

thanks izwa...nice sharing...peringatan buat kite bersama....

NM03 said...

tq sahabat!

Ibu Lala said...

Tq for the info yg sgt bagus ni.

Falsya said...

tqsm for sharing this..insyaAllah..

eMMe said...

tengkiu for sharing this..InshaAllah pasti kita amalkan...

Aziela said...

Alhamdulillah....semakin bertambah pahala dan rezeki bila kita berkongsi.

LYAfrina said...

tq for sharing dear

Fiza Rahman said...

Thanks for sharing babe. Smoga bertambah murah rezeki kita.

Nieyl said...

thanks kak...sharing..

Ujie said...

Doa tu saya baca yg bahasa melayu je..sbb terhafal selalu dgr lagu nasyid doa dhuha tu kan. Tapi kalau tak baca doa tu pun boleh je, asalkan cukup 2 rakaat dgn niat solat dhuha.

::EIDA:: said...

tq sharing kak ;))

Nur Zayyani Liman said...

Thanks for the sharing..in shaa Allah same2 kite tunaikan sunat dhuha untuk menjemput rezeki yang hebat..

Kesuma Angsana said...

tq share, walau tau kdg2 lupa jugakan !

Bitt (double IS) said...

alhamdulillah...sejak duduk rumah ni memang senang nak dapat solat dhuha hari2...

Mas Zull said...

assalamualaikum izwa...perkongsian yg baik...:)

hainom OKje said...

TQ Idzwa....good sharing!

Kira Sakura said...

thanks kak. biasanya time weekend aje la boleh ambik waktu tuk Dhuha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang