thumbnail

Friday, January 16, 2015

Mekah, Madinah & Masjid Biru


Assalammualaikum..jumaat dah kan? Lega.

Saje nak borak..aku kan sejak dua menjak ni sesiapa yang buat entry pasal umrah laju-laju je aku buka dan baca setiap perkataan. Lama mata aku tengok gambar, kadang tu sampai baca 2-3 kali ulang. Hati aku ni asyik meronta-ronta je nak kesana.

Ade hari ape ntah aku sembang-sembang dengan Eady, aku cakap aku nak ke Mekah nak ke Madinah. Aku suruh dia bawak aku sambut anniversary ke-10 atau yang ke-15 nanti kat sana (semoga dipanjangkan jodoh & usia kami sekeluarga, amin~). Gitu permintaan aku, siap mintak balik nak singgah Istanbul nak pegi solat dalam Masjid Biru. Ha..kerlas ko nak tikam laki ko izwa. Aku cakap aku tak teringin pun nak ke London ke Spain ke tapi kalau New Zealand aku nak la. eh!hi..hi..hi...

Heh..tak la..entah la lately ni aku suka sangat tengok orang pegi umrah, suka sangat baca pasal umrah. Allah..nak sangat ke Raudah, nak sangat ke Makam Rasulullah saw, nak sangat solat dalam Masjid Biru, sampai tahap aku minta Eady buat tabung untuk kami anak beranak untuk ke sana. Lambat pun takpe asalkan 1 hari nanti aku nak jugak jejak ke sana.

Aku tak teruja pun baca entry orang pegi bercuti kat sana sini oversea tu..baca pun sekadar ooo ok..ooo best jugak tapi tak teruja sampai tahap nak pegi pun. Tengok orang main salji pun aku rase ooo ok..syok jugak..gitu tapi bila baca entry orang pegi umrah aku like Ya Allah best nyer!! Ya Allah syok nyerrr walaupun sekadar gambar tu tunjuk padang pasir ade unta je pun..he..he..he..teruja tak terkata!

Kalau ikut kire-kire tahun depan tahun 2016 kita orang sambut anniversary kawin yang ke-10 tapi rase macam tak sempat penuh je tabung bank rakyat yang dapat free tu..hehehe..mungkin anniversary yang ke-15 la kot ye, (amin~) waktu tu anak-anak pun dah besar. Lagi pulak impian aku nak bagi Syahmi Sufiya Syakirah lancar baca al-quran dulu baru syok baca sama-sama kat Mekah, Madinah & di Masjid Biru tu. Wahh..kemain besar impian aku ni. Korang doakan aku ye..

Aku pun banyak lagi "kesesatan" diri ni..huhuhuuu..kene suci kan diri dulu kot kalau nak kesana. Dosa pun berkodi-kodi nie..errmm..tu belum kire dosa dengan laki sendiri..dengan mak sendiri dengan orang lain..huwaa..banyak nyer! Takut.. Y__Y Quran pun dah lama tak baca, takat baca yassin je tetiap minggu..adeh laaa..ape nak jadi ni izwa?

Teringat aku dulu-dulu mase arwah opah & arwah mak ngah aku balik dari umrah, dia orang cerita..dia orang jumpe aku (orang yang menyerupai aku) kat sana..sebijik sangat sampai arwah opah panggil nama aku kat orang tu, arwah opah cakap "aku" pandang je opah" sampai hilang..mase tu aku rase macam Allahhuakbar..petanda apekah itu? Petanda aku akan jejakkan kaki kesana ke..

Allah korang, doakan aku ye dapat jejakkan kaki ke 3 tempat idaman aku nie..aku nak jejakkan kaki sangat sekarang ni di Mekah, Madinah & Masjid Biru. Korang doakan lah untuk aku anak beranak ye.

27 comments:

Nurzakiah Hanum said...

alhamdullilah

Bin Muhammad said...

InsyaAllah...niat yg baik, pasti Allah permudahkan...
Persiapan diri itu lebih penting.

Kakzakie said...

Cekalkan hati, nekad kumpul duit. Kalau tempat lain yg mahal mampu kenapa tak yg ini. Kakak percaya kalau ada niat dan cekal memang boleh sampai. Insya-Allah.

Kakak doakan..

Mas Zull said...

assalamualaikum izwa...alhamdullilah mudah2an akan dpt menjejakkan kaki ke sana...:)

Julia Johari said...

Assalam kak wa sihat?
Julia terpegun baca perasaan kak wa nak pi umrah, julia doakan terbaik buat sis sekeluarga, julia pernah buat umrah tahun 2010 sis...sampai sekarang teringat2 kisah ju disana...sis ni link entry julia dlu tak pandai buat entry part2....http://www.juliajohari.com/2011/03/sekembalinya-dari-umrah-makkah-al.html

Jueliza Jamani said...

InsyaAllah Izwa.. aku pun teringin gak g sana.. mudah2han kita dapat pergi kesana 1 hari nanti.. Amin... aku kalo tengok gambar mekah.. mesti rasa sebak sangat.. ntah ada macam 1 tarikan buat aku sangat insaf dengan tempat tu.. tetiba mata bergenang ni.. huhuhu

Fiza Rahman said...

Semoga dipermudahkan urusan. Impian aku jugak nak jadi tetamuNYA.

Falsya said...

insyaAllah kak..kite doakan semoga Allah permudahkan urusan akak n family..impian semua org nak ke "rumah" Allah..;)

Nur Inani said...

in sha allah kak. kalau dipanjangkan usia dimurahkan rezeki allah kabulkan hajat akak tu jugak. Nani pun tak pernah lagi jejak ke sana. dulu masa belajar bilik nani tiga orang termasuk nani. dua dua dah pergi umrah.seronok dengar diorang cerita pengalaman ke mekah :D

Aziela said...

Amiin, doa hari Jumaat ni.. Niat dah ada, Insya Allah dipermudahkan Allah. Semoga murah rezeki.

:: Cik Viva :: said...

insyaallah...smoga dipermudahkan segala urusan..

Ha Md said...

izwa, bos edy Hj Halim yg kacak tu ya?
ke bukan? hehe..

insyaAllah, semoga Allah SWT permudahkan niat awak Izwa. Mintalah org yg ke sana sebut nama penuh awk depan multazam/kaabah supaya Nabi Ibrahim jemput awak. InsyaAllah.

Nieyl said...

Insya'Allah...semoga Allah makbulkan doa akk...Amin.....

Zaza Abdul Latif said...

InshaAllah.. ada rejeki ko sampai lah nanti.. aku doakan korang panjang umur murah rejeki & tercapailah impian korang ke sana 1 day nnt.. ameennnn

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) said...

InshaAllah Izdwa.. ada rezeki nanti tu utk kesana.. macam akak dulu.. selalu macam idzwa jugak.. pastu akak target sebelum umur 30 dah gi umrah... sebelum umur 40 dah buat kerja haji.. Alhamdulillah apa yg akak niat itu telah dimakbulkan Allah.. Niat yg baik.. akan jadi baik Idzwa..

eMMe said...

mudah2an Idzwa..pasti ade rezeki buat mu utk ke sana nnt... pohon pada Allah swt...

are_lin@yu said...

impian setiap umat NYa..inshaalllah sgt teringin nk g sna..moga impain kita tercapai ye kak huhu

Mrs Puex said...

Ya Allah..
semoga Engkau makbulkan permintaan sahabat aku yang sorang ini..

psstt : felda travel ade buat pekej umrah tau..hihiii..

Diana Rashid said...

semoga kita semua dapat jejak kaki kesana waktu muda2 ni..kan?/dah tua2 nanti takut menyusahkan orang pulak..jadi kena kumpul duit cepat2 la..:)

awanungu said...

Insya Allah aminnnn

aishah nin said...

Ameen, Insyaallah. Semoga diberikan rezeki dan umur untuk sampai ke rumAH Allah ye Izwa :)

mama leen said...

Semoga kita ke makkah juga.. sama2 doakan.. amin

Cho Zila said...

Insyaallah... moga doa Izwa didengari... akak juga doakan moga Izwa dan akak yang lebih tua dari Izwani dapat jejakkan kaki ke sana... Amin..

LYAfrina said...

insyallah..
impian setiap org ni..
moga kita semua berpluang jejak kaki kesana

Mrs Little Voice said...

tempat impian semua umat islam. memang teirngin sangat nak pergi tp nak lepaskan mak abah dulu pi sana baru kita menyusul

Kira Sakura said...

kak. pernah dengar orang kata kalau orang yang buat haji atau umrah kat sana nampak macam kita. insyaAllah satu hari nanti mesti sampai jugak masa kita. moga Allah murahkan rezeki dan permudahkan amin.

nak jugak ke sana. sobsssss

hainom OKje said...

Kalau gitu punya teruja gayanya mcm dah dekat beno nak pegi tu gamaknya Izwa...baik gi kursus awal awal...hihi....

Semua umat manusia ni rasanya mmg berkeinginan nak gi sana....tp tulah tunggu ajelah duit simpanan jadi berkodi kodi haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang