thumbnail

Thursday, February 12, 2015

Tempoh Bertenang

waktu bertenang

Macam ni la bila waktu tak bergaduh, sanggup tunggu Sufiya solat sambil bacakan & betulkan mase Sufiya solat. Boleh pulak duduk tepi cakap "ha lepas ni rukuk, baca....." "tangan macam ni.." Siap pegang buku cara-cara solat perempuan. Masalah nyer tengah solat berenti tengok buku pastu sambung lagi solat, sudah nyer 4 rakaat boleh jadi sampai setengah jam..kehkehkeh..

Cuba waktu berperang, haaa siap la..rambut kakak ni busuk la..abang ni busuk la..hahaha..macam-macam hal okey. Nak tengok tempoh bertenang ni waktu tengok tv dan waktu solat macam nie jek sebab Syahmi sekarang ni tengah menggila ajar Sufiya cara-cara solat yang betul. Siap bacakan dari niat solat sampai la salam terakhir.

Syahmi ni tak tau ikut sape, alim sikit dia nie. Tengok tv pun kita orang kene berhati-hati. Kalau tak dia akan komplen.Muahaha..kalau nak layan movie or drama orang putih kene tunggu dia orang semua ni tido. Kalau tak jadi macam aku tengok Grammy Award minggu lepas..sepanjang 2 jam asyik dengar dia cakap pasal aurat..kah..kah..kah..
Paling tak tahan dia cakap "ape la mama ni, tengok cerita langsung tak berpaedah la.." T__T
Nasib baik astro tu boleh record, bleh mama layan waktu malam-malam. Thihihiii...

Oi anak..telan air liur ok mama dengan kamu nie.

Oh, tempoh bertenang ni biase tak diganggu oleh adik mok sebab dia dah biase dengan kita orang solat. Setiap kali teman aku solat dia akan duduk kat tepi atau jalan pusing-pusing kat aku jek. Hmm..dah boleh bawak pegi umrah kan kalau macam ni? :D

Aku cakap kat Eady, kalau ade rezeki aku nak hantar Syahmi ke kelas tahfiz hafazan kat Masjid KLCC tu, biase dia orang buat kelas mase cuti sekolah jek dari pagi sampai petang. Takde la dia buang masa main je. Tengok la macam mana nanti. ;)

29 comments:

Nurzakiah Hanum said...

insyaallah

Kakzakie said...

Bersyukur dpt anak/abang macam Syahmi ni. Wali terbaik utk keluarga yg dibina.

Rasa kakak nak peluk kalau jumpa Syahmi ni.

Nuriesya Nadia said...

Bagusnya Syahmi. Hahaha. Tapi part komplen tu. Gasak. :P

lieyalatif said...

ALHAMDULILAHHH...sejuk perut ko wa...anak2 soleh dan solehah hah...berkat didikan baik ko ngan hubby nie....

Cho Zila said...

syukran... anak akak sebelum sembahyangpun nak gaduh...dah habis sembahyang gaduh balik... alahai...

Jueliza Jamani said...

Alhamdulillah.. so mama kena hati2 dgn anak sama..

rostina76 said...

terbaekkkk la abg….. jgn lpa bg tazkirah kat mama hari2. hahaha……semoga istiqamah smp ke besar ye abg & jadi anak soleh utk mama & papa

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

alhamdulillah..10x bertambah hensome la gini abg syahmi ..hihi

el said...

alhamdulilah..niat yg murni tu

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah...bertuah dpt anak macam abam syahmi nih. Smoga membesar sebagai anak yg soleh dan solehah.

mama leen said...

ok la tu.. bagus syahmi ni.. alhamdulillah.. mama tu kena cover sikit nak tengok cerita merapu ok... haha

Eye_nee said...

terbaik syahmi...harap2 sampai besar cam ni kan beb kan...sejuk perut ko ngandungkan dia...iman tidak diwarisi dari ibubapa kan beb namun hasil ajaran yg baik dari ibubapa tebal keimanan anak2...yg untung siapa????...

Kira Sakura said...

hahahahaha sekali mama kena sound daaaaa ngehngehngeh.

bagus betoi syahmi ni. achik doakan moga syahmi terus istiqamah sampai bebila nanti ye sayang. amin amin

Nur Inani said...

Bagusnyaaa syahmi ^^

NM03 said...

bagus shahmi membimbing adiknye. semoga terus kental menjadi abang yang peyayang dan tokoh yang bagus utk adik2 ye

NM03 said...
This comment has been removed by the author.
Hanis Azla said...

As-salam Izwa,

Alhamdulillah.. bagusnya syahmi.. suka akak baca.. semoga syahmi terus membesar menjadi anak yang soleh dan cemerlang dunia dan akhirat.. insyaALLAH..

Falsya said...

alhamdulillah...wahhh bgs abam syahmi..untung mommy dpt menantu mcm abam syahmi..ehhhh, tetibe..wakakkakaka..larikkk..

aizamia3 said...

Alhamdulillah.. sejuk perut mama.. ;)

wahida said...

aku pulak, antara anak aku, si adik yg terlebih alim sikit...hahaha...

aku pun ada plan nak anto si adik pi tahfiz...insyaallah semoga urusan kita dipermudahkan...

CT Humairah said...

hehehe gitulah gelagat adik bradik.. gaduh2 tapi bonding tu ade.. bagus bagus daaaa pandai solat =) sejuk ati tengok..

Kakcik Nur said...

Alhamdulillah....

Sejuk perut baca kisah Syahmi ni. Semoga terus menjadi muslim yang taat pada Agama Islam. Bila taat pada agama, biasanya dia juga akan taat kepada ibubapa... :)

Julia Johari said...

Well done abg syahmi...pandai ajar adik solat...seronok tgk mcm ni...hehehhe nak tgk grammy awards kena intai2 ek hehehhe kalau tak ustaz syahmi tegur aurat...aurat hehehhe bijak betul

eMMe said...

Alhamdulillah Idzwa punya anak spt Syahmi... yg bakal jadi pemimpin dan pembimbing adik2nya... tapi dah nampak dah ciri2tu... Syukur Idzwa, anak2 kene la kite didik dari kecil, lentur dari kecil, kalo dah besar nnt, bila mak ayahnye dah takde, pergi dengan tenang kan..

gado2 tu biasa la sis kan, name pun budak...

LYAfrina said...

alhamdulillah..sejuk perut dpt ank mcm syahmi ni. kecil2 pon dh pndai ajar adik solat walaupon nk kena refer pd buku jugak.. alhamdulillah.. suka tgk keadaan camni

Diana Rashid said...

bagus jugak tu..dedahkan dengan perkara2 yang dia minat..

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam wa,
kan3
bebudak cenggitu la he3
kejap bepelok kejap bercakor kan3 he3

Miss Sasu said...

alhamdulliah ,

jenjalan sini..:)

hainom OKje said...

Wahhhhh bakal ustaz ni Syahmi agaknya Izwa....Trend sekarang mak bapak htr anak gi Tahfiz kan, bagus!hantarlah Izwa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang