thumbnail

Thursday, March 05, 2015

Ada Apa Pada Nama?


Meh kiter sembang..

Ada apa pada nama? Hmm..bercakap pasal nama ni aku tak tau kenapa aku tak suka orang panggil aku atau anak-anak dengan nama singkatan yang ntah ape-ape contoh Syahmi jadi Amie..Sufiya jadi yaya..Izwa jadi wawa..haa..cannot go my telinga okeh..

Korang, terpulang la ikut suka korang nak panggil nama ape tapi aku ni macam allergic plak..hahaha..ke sebab aku memang abah dah asuh panggil nama penuh jangan nama glemer..sian aku weh takde nama glemer kecuali panggilan "adik" jek yang melekat sampai sekarang walaupun aku ade adik ;)

Aku tak judge orang lain ye pasal nama panggilan ni, cuma aku je yang tak suka orang panggil aku dengan nama yang bukan-bukan. Aku okey je kalau panggil orang lain dengan nama glemer..mihmihmihmih...

Hah..kenapa cerita pasal nama nie?

Biase la aku kan keje kadang ade turn duduk kaunter, biase panggil tuan atau puan je dengan orang yang datang. Ye la mane aku tau dia Datuk ke Datin ke Tuan Puteri ke..
"Tolong bagitau Datuk tetttttt dah sampai...." ok tuan.. "Datuk ye.." baik datuk...kerkerker...terspontan keluar tuan sebab dah biase..hehehee..

Pastu bila orang panggil aku "wawa..ooo wawa.." memang aku macam blur..ehh aku ke? bukan aku kot..terus jalan..ha..ha..ha...sori thats not my name so i jalan jek..jangan kecam aku sombong plak. Cuba ko laung "oiii izwa...atau oii nurul izwa!" hah..confirm aku melompat jawab "ye!!"

Satu lagi..aku paling tak suka orang panggil aku dengan nama NURULIZWA..cuba ko sambung kan? jadi lizwa..tak paham ke kalau nurul tu lidah dah kat langit so takyah ar sambung jadi lizwa..duhhh...mase daftar nama dulu abah aku cakap orang tu yang dekat kan nama aku jadi NURULIZWA..i is tak suka okeh..nama aku NURUL IZWA.. ha kan ke ade 2 bunyi disitu..Nurul & Izwa..not NURULLIZWA..

Bila orang salah panggil nama aku, telinga aku macam berbulu jek..lagi-lagi bila aku duduk kaunter.."terima kasih ye puan nurullizwa.." ggrrr..aku like..terbakar didalam tapi tersenyum diluar gitu...grrr..tak suka okeh..serius tak suka..

Heh..kenapa aku merepek nie..aku terpaksa merepek kerepek disini sebab kat mana lagi aku nak cerita? Hah..kat sini je la boleh, yang baca sila panggil nama aku bebetul okeh kalau tak aku sekeh..

30 comments:

Inani Hazwani said...

Nani setakat ni memang orang panggil Nani je lahh. tak dek yang lain dahh :D

ZaLina BLank said...

saya pun sama gak..nama penuh zalina orang panggil ina je..hehehe

Nuriesya Nadia said...

Kita ni banyak nau nama , as long as itu nama den. Den terima dengan hati terbuko. Hahahaha.

Jueliza Jamani said...

mcm aku lah.. jueliza.. depa panggil aku juweiliza.. sakit hati beb.. mcm nama panggilan kat umah semua panggil aku jaja.. hahah kalo orang call umah cari jue.. kena tanya jue mana sebab umah ni ada 3 jue.. hahhaha

Mrs Little Voice said...

Kak Alin tak suka org panggil nama penuh kak Alin...sebab tak sedap...kekekekeke

Nurzakiah Hanum said...

anum x kisah je org nak panggil apa

Rozita said...

hehe...betul jugak kan izwa..tapi ada sesetengah kata takde apa sgt pada diorang...

Hanis Azla said...

As-salam Izwa..

he..he.. luahan hati ya.. akak jenis yang tak kisah.. panggillah apa pun ikut suka.. asalkan tak keluar nama betul atau nama panggilan orang lain.. i jawab aje he..he..

Fiza Rahman said...

Aku pon tak suka orang salah sebut nama. Padahal nama pendek jer pon...AFIZAH...tapi bleh plak dorang tambah H jadi HAFIZA. Kekadang salah panggil FAIZAH...ppffttt....

mama tisya said...

byk nama gk org panggil sbb nama pjg so bole je org panggil apa saje cuma ada nama pendek yg tk suka org panggil sbb nama yg dipanggil tu mcm gatal2 haha

Nad MamaZN said...

mcm papazakwan la ni.. dah beso panjang still famili dia pggl 'adik' jugak padahal bawah dia ada lg 3 org adik.. ;)

Bitt (double IS) said...

Kalau i mcm2 nama ada hahaha ape je org gelar no hal selagi xde maksud yg tak baik, kat sekolah menengah org panggil ct, kat kolej org paling sha,ayung la, gomez la hahahha bila kita biasa balas borak dengan nama yg nak org panggil lama2 org tu panggil nama kita dengan betul...hehhee tapi kalau tengah jalan dok teriak ct ct ct memang xde la nak toleh pon..sampai la dia cuit bahu hahahaha masa mula2 kenal u i xtau nama u tu panggil mrs eddy lepas u tukar nama baru panggil izwa..kalau i tertypo kadang2 tu soery eh kurus sangat alphabet handphone ni ;-)

fayreen mizan said...

In my case lagilaa macam-macam nama orang panggil. Sebab nama pelik & susah nak sebut kot! :)

Mia Kassim said...

Okeh! Puan Nurul Idzwa ... :)

Kakzakie said...

Kakak pulak entah kenapa dlm keluarga boleh bahasakan diri sendiri'kakak' padahal kakak/abang/mak/bapak semua panggil zakie. Dgn org tua pun kakak bahasakan diri kakak. Tak tahu sejak bila entah.

Jadi kalau org panggil kakak dgn panggilan 'kakak' tak kiralah tua ke muda memang kakak tak kisah.. biasa aje.

el said...

hahahahahahaha marah beno deme ye...ok ok nti lau kita jumpa iols pggil uols nurulizwa eh eh silap nurul izwa :)

eLL said...

Haha. Pernah taip dlm comment fb akak "kakwa". Im sorry.
Saya mmg benci eh sampai benci plk hehe kalau org panggil su. Adoi. Kalau kawan2 plk sy tak suka org panggil nama penuh sbb rasa mcm x rapat je, biasakan cikgu kalau nak marah, dia panggil nama penuh. Tp utk anak plk x suka jgk org suka2 bg nama gelaran. Dah bagi nama sependek mungkin pun dorg panggil mcm2 gak.

Kira Sakura said...

hai kak izwaaaaaaaaa hihihihi. tapi memang betoi tak suka orang panggil nama anak pendek2 sebab nama anak dah pendek. kalau nama kira sendiri takpe sebab dah terbiasa nama panjang itu dipendek dan memang kira bahasakan diri nama pendek.

kalau anak dah kita letak Uwais. boleh pulak pendekkan lagi jadi 'wais' tak ke macam. haaaaa?????

Mrs Puex said...

errr.. kalau iwa??

setakat ni deretan nama iols adalah :

ayang - nama timang timang zmn sekolah/diploma
N - zaman keje mekdi
Ainie - zaman kerja. xkan nak panggil puan ayang plak kan?? haha
Ani - yg ni elergik skit..
Nora pon penah uolss..- masa pegi lawatan sekolah rendah kt melaka dulu..hadoiii..

wahida said...

aku ok je bab2 nama ni...
dari dulu aku ada macam2 nama..

masa zaman praktikal kat hotel, nama aku singkat giler, semua panggil aku Y je...aku tak tahu siapa start dulu ntah...tapi aku sukaaaaa...

sekarang member baik aku panggil aku jah pun aku okey je...hahaha...

selain tu nama aku wawa, ida, along...perghhh...tetiba terasa glemer ada byk nama cenggini...muahahaha...

NM02 said...

nama timangan aku

kaklong
yong
sheena
shua
sherry
kak jah
gemok
mok
embam
gebus
embun

ha.. ape lagi...

hahaha

aku tk kesah je beb... asalkan aku tetap aku.. gituwww... jawapan bajet retis.. (jawab sambil libas shawl pasar malam) hahahaha

jgn marah nurul izwa, aku gurau petang sama kamuk!

Mimie_Zatun said...

haha.. mimie pun dpt nama ni sedara yang panggil. lain bebenor dgn nama sebenar mimie..

Rosmiza Ali said...

Salam perkenalan Nurul Izwa! Betul tak kite sebut.. Jangan sekeh pale kite.. Kite baru nak kenal2 nih.. Hehe..=)
RosmizaAli.Com™

yoorin melacolea said...

nama sy noorazian.. tak suke betul kalau orang sebut Noo tu panjang2.. Noo Tapi jadi Noooooorazian..ee! geram.. lg 1 kalau panggil penuh macam blurrr jerkk.. macam bukan nama sendiri.. hehehe..sebab dah terbiasa panggil Yan

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam izwa,
he3
lawak pulop bila iols baca entry uols hat ni :P

aishah nin said...

Nurul Izwa...toleh tak tu? hihi

Diana Rashid said...

saya memang dulu kini dan selama nya orang panggil diana..anak2 pun tak de nama singkatan..sebab nama dia memang yang itu je..Maisara dan mikhail..itu jugak yang orang panggil..Jadi tak de masalah dengan nama..hehehe..

Julia Johari said...

Org panggil akak Nurullizwa? Pelik la...panggil puan izwa just nice kan...sory kak kalau julia terpanggil sis kak wa kak wa kak wa...ok kena tulis kak izwa hehehheheh...mcm Qi? Sebutan Qi hanya dalam blog fb dan ig je...tp kalau diluar julia memang x suka sebut Qi...x suka org panggil Qi...sebut Qaiser pun sudah memadai...tp kalau diorang sebut Qaiser ilman nama penuh rasa mcm dihargai sgt maknya rasa gitu la hehhehehe...

hainom OKje said...

Ohhh ada kisah rupanya disebalik entri ni....
Yelah....bila dah dapat gelaran Datuk atau nama yg telah diberi oleh emak ayah mestilah kita menghargainya kan Izwa....

Falsya said...

haishhh samo la kite..kite keje kat opis cino..biasalah cino kan lidah pendek..yg ok, ok lah..yg pelat tuh kadang panggil kite fauziah la, pastu tah ape lg tah nama..hurmmmm..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang