thumbnail

Wednesday, April 08, 2015

Sembang

Bento hari nie.

Tengok baru hari ni ade selera nak makan, kalau tak dah seminggu ni kurus..kekekeke..
Pakej demam, batuk ,hidung tersumbat, sakit pinggang, sakit urat belikat, sakit gigi nyer sampai susu drop teruk! Bayangkan pam cuma dapat 1oz jek..uhuks..sedih giler tapi peminum nyer minum sampai 4oz sehari..phiewww..bayangkan betapa kuat nyer dia minum. Waktu pegi menyusu pun dia tibai waktu petang minum botol pun dia tibai gak..

Semalam seharian tak makan, petang baru makan kat umah sebab ade lauk nie. Oh bekal aku biase nyer adalah lauk semalam kecuali telur dadar tu la. Almaklum la kan aku ni org kampung dot com so lauk semalam memang takde hal lah. Dan jangan cakap aku bawak bekal sebab GST ye sebab aku memang dari azali berbekal ni sampai anak-anak pun sama dah terikut-ikut. Ade je bekal setiap hari ke sekolah atau taska.

Batuk aku ni dah sebulan tak hilang kot, hidung tersumbat ni sampai aku dah takde idea nak buat ape..malas dah pikir. Lantak la kan kat situ biler jumpe peminjam dengan suara sengau, mesti org tu cakap kesian muka comel tapi sengau..kakakaka..duduk office pun kejap-kejap layan kerusi urut Ogawa tuh..kihkihkih..free kan.

Kata nak cuti atau mc memang tak la. 1 sebab aku bukan kaki MC (ehemmm Dr. DaddyZZZ mesti suka aku..hahaha..) sebab rekod aku dari dulu pun memang cantik je samada tanpa MC atau setakat MC 1 hari itu pun MC duduk office jugak! Susah nak MC kalau anak ade kat taska atau kat sekolah nie. 2 sebab buat mase ni aku tak boleh bercuti/cuti sebab aku masih lagi berstatus Mangku. Takde istilah ME TIME kat aku buat masa nie, walaupun kadang-kadang rase nak terbalik dah..macam semalam rase nak merangkak ke taska waktu nak pegi menyusu tu..serius memang tak larat giler..

Hari ni rasa much better sebab semalam lepas makan ubat terus tido sampai lupa ade anak 2 orang lagi..hahaha..bangun pukul 10 malam tengok diaorg tengah tengok tv..grrr..berseronok ye koranggg...ok takpe sekali sekala.

Lagipun dah lama anak-anak tak berseronok mcm tu kot, sebab hari sekolah aku strict sikit. Waktu makan, waktu kerja sekolah, waktu solat mengaji, waktu tido semua ikut time. Kelonggaran pada hari minggu je. Hmmm...cerita pasal anak-anak ni banyak buat aku sedih dan ralat kat diri sendiri..dah seminggu ni asyik teringat je..

Begini cerita nyer..(aku copy dari status FB aku je la ye..)

Tgk dia doa lama lepas solat..biler tanye abg doa ape? Dia sengih je.

"takpe..takpe..syahmi doa tapi syahmi tau syahmi tak dpt punyer.." sengih lagi.

Cakap je la..

"Syahmi doa nak Lego Robot yang kat Sogo tu tapi mesti tak dpt punyer sebab harga dia 79.90..mama mesti tak kasi sebab nanti mama cakap bukan keperluan lagi buat masa ni.." sengih lagi..terus dia tengok tv.

Ni gambar Lego nyer.

Benda ni asyik terngiang-ngiang je kat otak aku gambaran muka Syahmi yang biase bagai takde ape tapi cara dia cakap merobek hati aku sampai aku nangis dalam bilik air, bayangkan anak baru darjah 2 tapi mempunyai permintaan kecil tapi besar bagi dia.

Bukan tak mampu beli tapi aku rasa macam satu pembaziran nak beli benda mainan sebab satu aku fikir mainan pun banyak lagi yang elok kat umah tu..dua aku rase ia bukan satu keperluan buat mase nie dengan kos yang makin meningkat sebab GST, susu pampers barang basah semua naik mendadak..hmmm..tapi ntah la hati mak-mak ni susah nak dijangka kan..

Lego Robot ni memang dah berbulan dia nak tapi aku tak nak nanti jadi macam mainan lain minta bukan main tapi main nyer sekejap je. Aku lebih suka beli benda yang dia guna atau main setiap hari..hmm..susah kan..hmm..sabar lah hati..

Cerita pasal anak lagi, hari tu cuti sekolah bulan 3 tak dapat bawak diaorang pegi mane-mane sebab Eady balik Labuan tu kan, jadi cuti sekolah yang start bulan 5 ni aku dah janji nak bawak dia orang bercuti walaupun dekat je. Alhamdulillah hotel pun dah book, tarikh hujung bulan 5 sambung 2 hari awal Jun sekali gus sambut anniversary kami.

Harap diwaktu tu aku dan Eady juga anak-anak sihat sejahtera. *mata masuk habuk plak* 

38 comments:

mrs kayrul said...

telur dan sambal ikan bilis pun dah menyelerakan...cepat sihat ye

Nurzakiah Hanum said...

NAMPAK SEDAP

mama tisya said...

kalo tk sihat mmg tkde slera tp bento tu yummm..lpr plak sbb kita pose

Nuriesya Nadia said...

Alahaii sendu je baca entry akak harini. Get well soon kak. ^_^

Julia Johari said...

Laaaa kak izwa sayang kita tak sihat batul kt sebulan tak baik eh, akak izwa nanti pi kedai arab beli cuka kurma, cara nak makan ambil 1 sudu campurkan dalam air suam, kalau ada madu lg bagus.

Bos julia ajar ni kak sebab dulu ju 2 bulan batuk teruk, cuka kurma jual kt kedai arab murah je berbelas je kan...cuba ye...sedap ye bento akak

Kakzakie said...

Syahmi ni betul-betul sesuai jadi anak sulung. Adik-adik mesti malu kalau nak berlebih. Terharu kakak bila dia minta tak direct pada mak-ayah tapi pada Allah...

Nad MamaZN said...

ksiannya syahmi.. mak-mak mmg gitu kan.. kata xboleh beli, tp cepat beno cair, huhu.. bertabah. in shaa Allah nnt mama gantikan ngan cuti2 ek syahmi..

moga cepat sembuh ya!

Aziela said...

Eh..eh. Habuk tu terbang ke PD pulak, masuk mata akak. Sob..sob... Akk doakan yg terbaik utk Izwa sefemili. Amiin.

Nieyl said...

Semoga lembali sihat sepenuhnya kak..
Ala..xmo cedey².. insyaÁllah setiap ibu bapa nak yg terbaik untuk anak²..bler mereka dah besar..pasti mereka memahami..wah!seronoknyer...walaupun bulan 5 kan...:)

- dieyana - said...

sambal bilis tu bagi sebulan pun ok. mmng feveret tu...

Inani Hazwani said...

akak cuba minum madu in sha allah sembuh batuk tu nanti ^^ get well soon akak

Mrs Puex said...

alaa.. mata masuk habuk jugak..

dlm hati mmg kita nak sangat beri ape yang anak minta..tp kkdg tu kene kuatkan hati demi masa dpn dorang kan??

i feel u bebehh...

*sebak jugak*

Falsya said...

serious lauk tuh sedappppppp sgt..telur dadar pun boleh wat aiii keco ailio tau...

CikSiti said...

salam..ada sedihnya..saya pun jarang sangat dah beli mainan utk anak sebab bersepah2 kat rumah..terkadang anak saya bila tengok iklan mainan kat tv dia akan tanya mama ni berapa ringgit,mama ada duit tak, boleh tak kita nak beli..hu hu..rasa mcm dewasanya depa ni..sedih ada kelakar pun ada hehe

aizamia3 said...

simple tapi mengenyangkan, alhamdulillah..
Moga cepat sembuh hendakNYA.. nanti time bercuti boleh bercuti sakan.. ;)

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam izwa,
he3
baguih3
pekerja cemerlang uols :)

Diana Rashid said...

lama tu batuk kalau sampai dah masuk bulan..cer berpantang makan..jangan makan benda ada minyak tu pun punca jugak tu...

ayu Ismail said...

syahdu lak baca...tapi permainan lego ni bg akak bagus utk otak hehehe

Daddy Ziyyad said...

Hahaha..bagos!
Tapi kalau awak mmg betul2 sakit, MC la..berehat....

Bento awak tu nampak sedap dah,walaupun cuma telur& sambal...

Ainul Mustafa said...

bijak dia.minta cara halus tu.

Bitt (double IS) said...

selamat pagi!! adoii sedapnya lauk!! me belom sarapan lagi nih!!! hehehe

lieyalatif said...

lauk gini lee sedap..simple je...sesekali mkn nasi kering2 pun sedap nieh...

Fiza Rahman said...

Sambal ikan bilis tu menggoda sangat.

Smoga impian syahmi menjadi kenyataan.

tiga lalat said...

Salam. Hee siapalah tak sayang anak, tapi ada mak kann., kanns ;p

nur anis said...

alahai..syahdu pula doa syahmi tu..takpelah kak..memang sekarang barang semua mahal sangat2.. terpaksa pilih mana yang lebih perlu...

Cikgu Norazimah said...

Salam mesra..

Jemput join Segmen Bloglist Mei-Jun CN yer : http://www.cekgunorazimah.com/2015/03/segmen-bloglist-mei-jun-2015-by-cn.html

Amsran Sanuin said...

SIMPLE Tapi meyelerakan...hee

Ha Md said...

aaa..terasa nak amakn nasi lemak ptg2 mcmni..

jeBateja said...

Uikkk...beli lah....beli robot tu....sian dia

Sham said...

Betul jugak tu tunggu je dia dh pandai main n simpan baru beli..anak sy shahmin (darjah 2 gak) sy belikan lego yg 100lbh tu utk hadiah arijadi dia tahun lepas...skang ni dh lenyap ntah kemana ntah...skali pikir nyesal plak beli ari tu huhuhu...

Miz Eija said...

salam singgah kak izwa... sedapnya kak izwa kdg2 benda2 simple yg kita msk buat kan selera bertambah2.. eija pun sejak gst ni rajin kan diri utk ke dapur hihi... kan best kalu dr dulu rajin... kehkehkeh..

Miz Eija said...

salam singgah kak izwa... sedapnya kak izwa kdg2 benda2 simple yg kita msk buat kan selera bertambah2.. eija pun sejak gst ni rajin kan diri utk ke dapur hihi... kan best kalu dr dulu rajin... kehkehkeh..

Miz Eija said...

salam singgah kak izwa... sedapnya kak izwa kdg2 benda2 simple yg kita msk buat kan selera bertambah2.. eija pun sejak gst ni rajin kan diri utk ke dapur hihi... kan best kalu dr dulu rajin... kehkehkeh..

Miz Eija said...

salam singgah kak izwa... sedapnya kak izwa kdg2 benda2 simple yg kita msk buat kan selera bertambah2.. eija pun sejak gst ni rajin kan diri utk ke dapur hihi... kan best kalu dr dulu rajin... kehkehkeh..

hainom OKje said...

Rasanya nak kena jumpa Doktor DZ tu baru sengau ngan batuk tu hilang hihi....

Bila anak anak buat baik, mmg terasa sangat menyentuh perasaan ibu kan Izwa rasa dan dan tu gak nak belikan apa yg dia nak..... Okje pun tak suka belikan anak mainan

Kesuma Angsana said...

apapun take care yer !

Kira Sakura said...

kak. hakikat makan bekal lauk semalam tu lagi syahdu dan kenyang lain mcm dari makan kt kedai hari2. 6 tahun duduk sini rasa muak dah makan luar huuuu

abg syahmi memang suka bagi mata autie masuk habuk huuu. tp alhamdulilah Allah dah makbulkan doa dia walau bukan lego yang sebenar kan ;)

Siti Yang Menaip said...

sangat cute laaa kak bawak bekal.. alahai lauk2 semalam xda masalah nyee nak makan lagi.. as long as tak basi mmg makan.. lagi2 kalo gulai ayam kan.. keringkan daa jadi cem serunding ehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang