thumbnail

Wednesday, June 24, 2015

Cepat Nyer Masa Berlalu!!


hmmm...

Semalam bawak Sufiya amik gambar untuk daftar masuk darjah 1 tahun depan, mase tengok dia duduk nak amik gambar tu rasa macam tak caya dia dah nak sekolah rendah! Uhukss..macam sebak ade macam sedih ade..Rasa macam dia kecik je lagi nak pegi sekolah..uhuks..

Budak ni kurang dapat perhatian aku sejak ada Syakirah, ntah la kenapa..mungkin sebab sikap keras dia sama macam aku layan dia ke..ke sebab dia no.2 sama macam aku ke..adeh laaa..pesyen dia kalau ko marah dia dia tengok je muka ko tanpa kelip-kelip mata. Selambe je muka tuh..
Lain sikit dengan Syahmi yang cepat touching tu. Yang ni keras kejung selambe dek! Eh..terasa-rasa macam aku mase kecik dulu..kahkahkah..kalau dulu orang marah aku aku terus jadi macam batu. Buat dek buat keras je kat situ..eh sama pulak..ha..ha..ha..

Pesyen dia mungkin kene sama macam aku. Cara dia kene ikut macam cara abah aku layan aku. Kene cakap lembut-lembut, pujuk-pujuk kekdah nyer..Yang jadi masalah nyer aku tak reti nak lembut-lembut pujuk-pujuk nie...adeh laaa..aku ni serupa komando kot! Cakap pun direct & tegas je sepanjang masa. Dah canne..keras sama keras la pulak nie..hmmm...

Dia ni selalu kene bebel kene marah dengan aku sebab langsung tak nak tengok buku, langsung tak nak baca buku, langsung tak nak buat latihan..yang dia nak tengok tv & main ipad je. Dia sanggup lagi menangis & tido dari buka buku..dah canne tak kene marah?? Tapi yang suprise nyer dia bawak balik kertas peperiksaan semua nyer A. Markah 100 % dan 90-98% setiap paper. Huhuhuuu...

Ntah la kakak, start tahun ni & start tahun depan mama kene fokus banyak dekat kakak. Adik pun dah nak masuk 2 tahun, maka nyer kurang dah masa mama ke taska adik, tahun depan pun abang Syahmi dah masuk darjah 3 so tumpuan akan diberi lebih kepada kakak yang nak masuk fasa sekolah rendah nie.

Aku harap, aku yang boleh berubah jadi lebih baik dalam pada anak-anak nak membesar nie. Aku tau macam mana rase terbuang terbiar terpinggir dan tercari-cari kasih sayang tu. Aku tak nak anak-anak rase ape yang pernah aku rasa. Aku yang kene berubah.

Hmm...anak-anak..kenapa la korang cepat sangat membesar??

22 comments:

Mrs Puex said...

Perangai sufiya macam perangai aireen..
Perangai aireen macam perangai mama dia juga...hahaha..tp die no 1..

part kene marah, tenung balik kite tu agaknye mmg pesyen budak pomps kot..lain kalau papa die marah terus berjujuran air mata mcm kene cubit..

berbeza ngn adik aireen.. bile kene marah terus touching nangis2 mcm kene cubit sambil cakap mama jgn la marah owid..mama tak chayang owid ke?? adehh... ragam anak2..

Jueliza Jamani said...

muka dah mcm muka hang la izwa.. heheheh Qebal pun sama darjah 1.. sat ja besaq.. weh awat sekolah qebal tak mintak gambaq pun..

Puteri Beribiru said...

huhu..they will continue to grow up as we get old..
part perangai anak macam mak tu...erkkk hahah takleh buat apelahh..
genetik niii..hik

Nurzakiah Hanum said...

nie copy paste sis ke

mawar_berduri said...

alahai tak pe la kakak sufiya keras kejung pun tak pe awak tetap cantik kat mata acik tau ...huhuhu ;)

Nieyl said...

Singgah pagi...
tak apa kak...sufiya keras...sbbnyer masa akan dtg..kita tak tahu apa yang akan terjadi kan...risau jugak ble dah masuk U...kerja..:) persediaan dr awal..:) wah!tp kdg² budak yg kuat main ni..die fokus dlm pelajaran dlm kelas...:) InsyaÁllah...semoga sufiya menjadi anak yg solehah dan pelajar yang terbaik ye...Aunt nieyl doakan...

Kakzakie said...

Betul sebenarnya anak tu ikut kita. Kakak selalu perasan tapi taklah cakap depan anak tapi cakap dgn abang pelan-pelan. Contoh bab suka melawa tengok cermin tu ikut kakak dulu tu..

Memang kita kena sabar walau ada kala hilang sabar. Sufiya tu kecik lagi. Anak kakak yg dah remaja pun masih kena pantau apa lagi anak-anak Idzwa.

Lynda Che Lah said...

Xnak dorg besar boleh ke kak..
rindu bau baby..
skrg dah masam sokmo bau..ahaha

Kakcik Nur said...

Tak lama lagi, tahu-tahu mereka dah ke universiti...dan kemudian punya kehidupan sendiri...dan jika panjang usia dan ada izin Ilahi kita akan tinggal berdua kembali...

mama tisya said...

sama sekolah ngan abg ke nanti..bole abg tlg tgk2 kn

Norazilah Awang said...

askum nak tumpang tanya pendaftaran untuk sk agama untuk tahun 2016 dah dibuka ke?Borang pendaftaran nak ambik kat mana?

Falsya said...

cumel je muke kakak..akak, akak ade rase mcm marah diri sendri x bile akak marah sufiya..wakakaka, eh, larik jap la..mcm dh nmpk muke akak dh merah dh tuh...zaaasssssss..

Chekgu Azrine said...

muka dia sweet jek..
macam anak rin yg no 2 la..
marah muka selamba derk aje...
rin pun grang tak reti nak cakap manja2 dengan anak...huhu

wahida said...

ko sama la dgn aku...tegas sokmo ngan anak2...
aku tak reti ckp manja2 dgn anak2 ni...huhu...kadang2 sian pulak dgn anak2, asyik kena marah dan bebel dgn mama dia ni...

Fiza Rahman said...

Besar dah kakak. Makin cantik. Sama lah macan qahirah tu. Kalau marah tak berkelip mata dok pandang kita...ppffttt...

Betul tu. Kita kena berubah kalau nak anak berubah. Sama² kita perbaiki diri untuk jadi parents yg terbaik buat anak².

Mrs Little Voice said...

Sekejap je dah membesar...tp satu hr nnt pasti kita rindu zaman kecik drg

Kira Sakura said...

go mama go!!!

sama lah kira pun kadang...tnye kat anak tak boleh ke awak ni dengar cakap ummi, jangan tumpahkan air.. dengarnya seminit tu jela lepas tu buat balik

lepas tu baru sedar patutnya kita ni yang dah dewasa dah matang lah pikir cara lain nak ubahkan situasi tu huuuu

Eye_nee said...

Bila dah mcm akk ni nnt...ko akan rasa sgtt...kenapa cepat sgt dorang ni besar...huhuhu...sunyi beb..anak dah lah tak ramai...

kak gojes said...

KG pun rasa macam tu hujung tahun lalu... anak nak masuk tahun 1..kan sekejapnya masa berlalu..anak2 membesar

Kak Gojes nak ajak korang join GA ni…manalah tau menang duit raya…
MENANGI DUIT RAYA BERJUMLAH RM3100 SEKARANG!!!

Inani Hazwani said...

Dah masuk sekolah rendah tahun depan. Selamat bersekolah. Heheh :D

Ahmad Hasif said...

selamat bersekolah..
tahun depan dah jarang-jarang la tu main ipad.. hehe..

blogwalking sini..

BLOGAHBAR

♥TheOnlyFarah♥ said...

sama la kita.. farah pun agak tegas sikit dgn Emir..sbb tue la dia lebih rapat ngn papa dia..tapi bila dia rapat ngn papa mula la rasa jeloss..hehehe.. InsyaAllah sama2 kita berubah ke arah yg lebih baik utk anak2 kita..=D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang