thumbnail

Tuesday, October 20, 2015

Check-List Part 2 ~ Edisi Tips & Membebel!


Check-list detail anak nak masuk sekolah Part 1 kat sini ye. Haaa...ramai nyer menyampaikan keluhan sama-sama pening & stress lepas baca entry aku semalam. Huarghh..korang niii sapa suruh stress?? Aku suruh baca je laa...ha..ha..ha..

Relax brader relax sister..itu sekadar guideline jek ;) sebenar nyer yang menampakkan stress tu sebab setiap hujung tahun aku kene balik Labuan jadi perbelanjaan aku akan jadi double/triple lah setiap hujung tahun tuh. Korang jangan la ikut akuuuuu~ Aku memang jenis detail giler supaya aku tak sakit kepala stress tak cukup duit lepas balik bercuti. Gituh!

Korang pepandai la manage okey, amik contoh gini (macam aku suggest kat kawan kat FB)..
Korang simpan duit atau main kutu bercuti ke, pegi la bercuti waktu tengah tahun lepas-lepas budak-budak abis exam pertengahan tahun tu, hujung tahun boleh je nak bercuti tapi amik la tempat yang dekat-dekat supaya kos tak banyak. Macam aku bercuti tengah tahun memang mewah sikit dari biase sebab tengah tahun bulan Jun, adalah bulan anniversary kami jadilah bercuti 2 in 1 (anniversary treat & cuti sekolah anak-anak) kebiasaan memang aku akan readykan mereka bercuti kat tempat seronok sikit.

Tips ~ book hotel or tempat penginapan seawal yang boleh untuk dapatkan harga murah, tiket-tiket (kalau pegi theme park la kan) yang boleh beli online pun belilah seawal yang boleh. Yang mana boleh bayar awal bayar silakan bayar awal.

Err..jangan la kata takde duit takyah la jalan, duduk je rumah. Kang aku sekeh kanggg...setahun 2-3 kali je kot bawak anak-anak bercuti. Sukahatiakulah. Lagipun dulu-dulu aku membesar takde rasa semua benda ni, jadi ade peluang ade cara apa salah nyer sharekan dengan anak-anak? Bahagia dan gembirakan mereka pun pahala kot, lagipun pendapat aku semua rezeki yang aku dapat tak kira banyak atau sikit adalah rezeki mereka yang Allah SWT salurkan melalui aku dan Eady. Itu aku, jangan comparekan dengan korang okey. Amaran nie.

Okey kat mana tadi? Lupa dah.

Oh ho..sambung. Lepas abis tengah tahun, keje sungguh-sungguh balik simpan duit kat celah bantal ke celah tilam ke celah bedah ke sampai la hujung tahun pastu bahagi-bahagikan la ini duit untuk ape, ini duit untuk beli barang sekolah anak. Gitu la aku buat. Nak ikut silakan taknak ikut aku tak peduli pun..keh..keh..keh.. 

Tips hebat ~ aku suka main kutu. Ade kutu bulanan ade kutu mingguan. Main kutu pun aku buat kira-kira kat mana perbelanjaan aku akan potong untuk main kutu. Gitu. Amik giliran kutu pertama 6 bulan pertama, amik kutu kedua 6 bulan kedua dalam tahun. Paham? Duit kutu ni lah duit makan, duit minyak duit tol untuk berjalan tuh. Gituuuuuuu... 
Kutu mingguan tu aku amik sebagai hadiah untuk diri aku sendiri iaitu bawak laki dan anak-anak makan.Ha..ha..ha..

Alaaa...mesti ade yang cakap Eady tak buat ape-ape ke?? Hoiiii duit Eady bagi tetiap minggu dan tetiap bulan tu la aku main kutu..aku takde la membeli bedak yang harga 90 hengget, aku potong la kos beli baju bajan ke..gitu lah! Nak jimat nak bercuti sedap-sedap kene la potong mana yang tak patut. Ini komplen ko boleh laaa banyak duit (aamiin..he..he..he..cecepat amin kan biler orang cakap aku bnyk duit~) masalah sekarang bukan aku banyak duit, masalah sekarang aku dah buang nafsu nafsi membeli ntah ape-ape ntah..lantak la kasut tak bertukar lantak la tak beli tudung mahal nak mati tu ke, jadi duit-duit tu la aku simpan. Paham?? Ini tak, kasut je dah 3-4 ratus, tudung je dah dekat 1-2 ratus sehelai..tak ke giler? Hujung-hujung asyik komplen takde duit jek...apeda.

Apedehal pakai tudung orang bagi, tudung RM5-RM10 comel jugak muka aku aku tengok..*matilahkenekutuk* ha..ha..ha...

Tips lain ~ rajin-rajin la bawak bekal ke office walaupun tahap dewa kemalasan kau nak masak. Aku ni masak ikut mood..ha..ha..ha..tapi seminggu 2-3 gak la bawak bekal, sebab kadang tekak nak jugak rase makanan lain ye dak? Kat sini je ko dah jimat berapa dah..kata lah RM10 sehari kali dgn 3 hari bawak bekal dah RM30 hengget! Kali dengan 4 kali (sebab sebulan ade 4 minggu kan..) hah dah bape tuh?? So duit tu simpan la sikit-sikit buat duit makan mase pegi jalan nanti. Gitu ye adik kakak :)

Tetibe kan entry takde dengan tajuk..ha..ha..ha..tu la jangan bagi aku start membebel memang 8 kajang la keluar. Alahh..barang sekolah tu beli la pakai duit kasih sayang dari PM kiter tuh lepas la jugak kasut seketul baju 1 set. Khennn~ selebih nyer top-up la sikit-sikit setiap bulan. Kene bersyukur weyyy kang kene maki kang. Alahhhh pandai-pandai la manage hidup korang..yang penting jangan ikut orang, jangan dengki dengan orang, jangan buruk sangka dengan orang dan jangan mengata orang. Ikut je kemampuan sendiri. Hidup ni kene berseronok jugak, kalau memanjang stress payah la kot. 

Yang penting berbalik dengan NIAT untuk apa korang nak buat sesetiap benda tu, kalau niat baik Insya Allah ALLAH SWT akan permudahkan. Gitu tips mak! 

Ehh..panjangggggg sangat kot membebel kang korang stress lagi dengan aku..ha..ha..ha..ampun kan aku ;) life aku jangan la samakan dengan korang. Entry semalam & hari ni sekadar guide untuk korang kalau nak ikut cara aku dipersilakan :) sebab aku ni pesyen bukan dapat duit sedebuk, kalau duit turun dari langit dapat sedebuk 2.6M tu aku tak peduli dah dengan Malaysia nie! Eh~ ha..ha..ha..matilahnak! Jangan weyy aku sayang Malaysia okeyyyyy (tetibe patriotik!)

Sebagai penutup meh akak nak belanje gambar sekeping.

Ni lah tujuan & niat aku, semua hanya untuk mereka.

Sekian, terima kasih sebab sudi baca akak membebel! Ahaksss~ ;)

24 comments:

Kakzakie said...

Sejak dah tak sekolah kakak tak pernah main kutu
Yg penting bagus ada planning utk menyusun kehendak dan kemampuan

ps: adik tu kalau tak sengih memang tak sah:)

Nurzakiah Hanum said...

great tips

Falsya said...

Betul tuh kak..sebenarnye nak berjimat kite sendri kan..kite pun mana ade berbelanja sakan dh..nasib la kite jenis xmakeup..xde pening2 nak pikir beli barang makeup setiap bulan..baju bajan pun dh bertahun xmembeli..baru nie je beli suar2 ngandung sebab perut dh besau..hahahaha..

Ehhh sep skit..kite pun jenis beli shawl yg 5-10hengget jer..santek je..ehhh, hahahhhaah..

mama tisya said...

dh lama tk main kutu...kita kalo nk cuti2 tgk keadaan sbb slalu outstation ..tp thn ni dh kurang outstation bole la adjust skit...dan rezeki contest menang free stay pn best so topup duit kt lain2 la plak...janji ngan family tercinta..dkt jauh tu blkng kira ..janji dpt bantal hotel..smua pn suka kn,...hehe

Fiza Rahman said...

Thanks for the tips noks. Kena pandai rancang perbelanjaan. Lebih2 lagi dalam jaman yang mencekik poket kita skang nih. Tengah main duit kutu gak. Thn depan dpt.

Julia Johari said...

pandai kak izwa...cm ni lah geng...julia men kutu diri sendiri...hehhehe semoga dipermudahkan urusan akak

Mrs Little Voice said...

good tips...kalau kaqlin...kutip duit ngan anak2 sekali...hehehe

Mrs Puex said...

hahahaa...panjang lebauu bebelan awok ye iwa..
great tips!


-ayang nooraini a.k.a mrspuex-

- dieyana - said...

ha, betul tu, pandai-pandailah susun atur gaji suami isteri..main kutu pun bagus...

bab berjalan tu bagus...kalu ikutkan setiap ms tak de duit..ada je nak buat itu ini, tapi kalau kita dh niatkan simpan duit utk bawa anak2 berjln,..insya-Allah semuanya okey berjalan lancar..ikut kemampuan amsing-masing kan.seronok mereka, seronok lah kita..

Nieyl said...

hebat...hebat kak wa nie dlm mentadbir kewangan..huhu...
nak jadi anak akak boleh x?sbb blh selalu bercuti..hihihi :)

Chekgu Azrine said...

Suka main kutu jugak...hehehe...

Nooriah Abdullah said...

bestnya idzwa tip top perangcangan bercuti dan segala nya detail lah
akak salute lah kalau gini punya perancangan buka setahun 3x, 5x pun ok selagi ada main kutu tu kan, akak pun suka main kutu tapi dulu lah sekarang orang kat sini bukan jenis main kutu punya...

PinKy MoMMa said...

tunglerrrr...dua2 keje..i ni sorang je camner..duit kutu nak byr camner hukhuk..sudahlah kak wa..nak bawa kaki..nak bawa hati..hukhuk

eima said...

waktu diorg kecik ni kita nk bawa diorg jalan diorg dah besar nanti tak hingin dah nk ikut mak diorg berjalan ...

ko punya tips mcm ape aku dok baut ,,,sorok sana sini duit untuk penuh permintaan anak aku time bercuti ... abah die sediakan perbelanjaan bercuti ..bab anak merengek nak ape mak yg sponsor ...so abah tak pening pala sbb anak asik minta mainan je .... ank hepi semua hapi percutian jd hepi keh keh

♥TheOnlyFarah♥ said...

i like ur statement..deep!!! tapi memang betul pun..actauly kita sendiri yg kena pandai manage our financial yer dak..=D

Nad MamaZN said...

saya suka entry ni..tp bab main kutu tu x penah lagi..

Amanda Suria said...

Tips agak sama ngan akak...tapi akak tak main kjutu cuma asingkan siap2 mana duit yang berlebih...masuk akaun lain..then bawak bekal pi opis...malas ke rajin ke kena bawak...nafsu shopping dah lama padam sejak dapat tunang CFO ni...memang kena pantau...hehehehe....x sabar nak tgok Idzwa nyer family gathering..

tiga lalat said...

wak pon dh lama x maen kutu jugakk., huhu2

NUNU EERA said...

xnk la ltk duit celah bedah.. nnti bedah yg dpt.. hukhuk..
ai is sggup je ikat nafsu utk pegi bercuti.. :)

Mas Zull said...

assalamualaikum izwa...in sha Allah tu kalau ada niat yg baik utk anak2 mesti dipermudahkan Allah kn...:)

QasehnyaRania said...

bagus tips ni kak. mmg betul pon
mcm saya yg srt ni lagi la.
pon main kutu juga, tapi berdua dgn suami j la. hiks.

this year bnyk spend blk kg memasing setiap bulan. sbb bru dpt bby kan.

main kutu mmg blh mmbantu sedikit sebannyak.

hainom OKje said...

Bagus sebenarnya tips awak ni Izwa...nak berjalan jalan, kenalah disiplin kumpul duitkan. Itu yg sepatutnya.

Tapi okje bukan jenis gitu Izwa...nak kata byk duit pun tak jugak....duk rumah jerlah diam diam hihi

::EIDA:: said...

hai akak!

ida pon suka main kutu, dapat duit kutu ayuh holidayyyy!!!! HAHAHAHA

wan muliani said...

Perkongsian tips yg menarikk ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang