thumbnail

Wednesday, December 16, 2015

Anak-Anak & Singa Jadian!


Lama tak sembang pasal budak 3 ketul nie. Dah makin besar masing-masing dah macam-macam sangat perangai nyer..lagi-lagi yang paling kecik tuh...grrr..rase nak bagi kecik balik zaman gemok gemok macam anak teady bear keje susu tido jekk..mulut dia...eeee...geram kot!

Posing la ko dik dengan rambut serabai!

Syahmi okey la dah besar dah boleh paham banyak benda. Dah nak masuk darjah 3, kalau ko bebel-bebel kat dia siap laaaaaa..dia tu sensitif nyer terhamat sangat! Kuat touchinggggg..kene pulak mak ko ni pesyen bukan reti pun nak pujuk-pujuk nie..haish..

Tapi dengan dia ni la aku banyak minta tolong..abang tolong mama kemas beg skeolah untuk esok..abang tolong tengok adik kejap mama nak mandi..abang..semua abang lahhh..kadang kesian jugak..asyik dia jek.

Dia pun selalu konfius dengan aku..kejap kata dia dah besar kejap cakap dia kecik lagi.ha..ha..ha..asal marah jek "Syahmi tu kecik lagi..kene dengar cakap mama kene tolong mama!" kalau time minta tolong "Syahmi kan dah besarrr kene la tolong mama.." ha..ha..ha..tension je dia dengan aku. Sori la abang..anak-anak mama ni always anak kecik mama okeh..kalo dah tingkatan 5 pun masih lagi anak kecik mama..gituh!

Sufiya macam biase laaa..perangai no.2 khennnn..~ Asal "kakak..tolong mama amik tu kejap!" dia terus cakap " abang amik tu bagi mama" T______T kecik besar kecik besar je aku tengok dia. Tahun depan darjah 1 tapi ya Allah aku tak tau macam mane dia nak darjah 1 dengan perangai sukahatiakunakbuatape tuh..seram plak aku nak pikirkan..takut kejap-kejap kene panggil pegi sekolah jek..ha..ha..ha..

Jangan sampai " puan..anak puan..bla bla bla.." mati aku nak menjawab. Buka buku memang tak la sepanjang cuti nie..Syahmi setiap hari ade jugak buat kerja sekolah sehari 3 muka surat lain hari lain mata pelajaran..dia? Hmmmmmmmmmmm...tak tau nak cakap.

Tapi paling senang nak diurus dia lah. Cakap je pegi mandi kak..laju je pegi..makan ni kak..makan jek..tapi jangan bagi arahan kerja..memang tak lah...dengan Sufiya ni abah dia je boleh handle.

Elehhh..orang suruh kenyit mata la buka tutup mata la mok!

Hah..ni yang paling epic lain dari lain mungkin sebab dia ade mentor kat atas kan. Dia punyer cakap...hasihhh tahap rase nak cubit mulut! Takde pelat tapi seketul-seketul keluar!
"Abah adik nak haipai (hi-5) boleh bah?boleh bah?" kalau kiter sembang laki bini dia sibuk laaa " ape bah?ape bah? ape ma?ape ma?" alaaaa macam la paham orang citer pasal ekonomi keluarga! ha..ha..ha..

"Adik nak asik (nasi)" nahhhh ko hulur je nasi putih letak kicap siap makan 2 mangkuk macam orang dah 2 hari tak makan. Masalah nyer pukul 6.30 pagi mintak nasi dengan kicap yang tak tahan tuh! Perut jawa sangat ko ni dik!

Perangai amukan memang tahap dewa skit dia nie..tak macam abang dengan kakak..kalau kata dia kata dia lah! Dengan abah memang tak makan saman..masuk kedai nangis-nangis nak macam-macam jajan! Ehh..abah dia memang kalah laaa...keluar kang macam-macam ade dalam plastik! Yang untung sape? Abang dengan kakak la..ha..ha..ha..dia orang takut dengan aku nampak kedai memang tak minta macam-macam tapi biler dapat adik macam ni memang rahmat besar laaaaaaah!

Ko boleh masuk Tesco ke Gaint ke setiap lorong semua benda nak? Semua benda ko nak amukan nak beli? Ehhhh...kemain kan..

Tapi kalau takde abah..memang adik mok tak berani amukan nak masuk kedai..ha..ha..ha..terkulat-kulat je pandang muka aku konon mintak simpati..takde dik..mak ko hati kering..kalau mama kate no its mean NO! Abang kakak dah tau dah..sekarang adik mok pun dah paham. Kalau pagi nak bersiap abah dia tak boleh handle terus abah dia "mama..adik nak mama buatkan!" laju je dia mandi dengan abah..ha..ha..ha..koranggg kalau tak garang tak jalan langsung la. 

Nampak sangat mak korang singa jadian nak! Ha..ha..ha..sementara anak nak besar je nie..dah besar esok-esok takde la garang pun..mak garang tapi comel tau~ Ehiks!

18 comments:

haidar abdullah said...

Bacaaaa hehe

Nurzakiah Hanum said...

syoknya

Jueliza Jamani said...

hahahha sian abg syahmi.. kejap besar kejap kecik.. mama hang ni macam2.. kahkahkah.. aku hat 2 ni pun naik pitam wehhh..

Cik Tie said...

haha..biasalah budak2 kan, macam2 dia nak tapi makan taknya

Travelog Sunyi said...

comey...hihi

Ena said...

hihihi...

setiap anak ada ragamnya yang tersendiri
mak kita penah cakap gini:
anak2 mak ramai tapi x macam anak korang
anak sikit tp peel dah macam 20 org
hahahha..
redha je la kan
anak kita
tp anak kita no 1 dan 2 tu lebih kurg juga dgn anak
awak yg 1st dan n2d tu..
No. 3, masih otw.. :D
Apapun dorang lah harta kita kan
eh terpanjang pulok..
sorii

Nieyl said...

Tersenyum sorang² nieyl baca entry akk hari ni...
Insya'Allah...nant kak dah sekolah...pasti akan berubah skit perangai dia :)
takuuutttnyerrr mama jadi singa jadian.. :)

el said...

ragam anak2 mmg mcm2 kan
kdg2 mmg penat melayan diorg
tapi dalam penat2 tu tetap melayan
hahaha x sampai hati..dah nama pun ibu oh ibuuu hehe
sllunya abg sulung ni dialah yg kena jd assitant mama
tanpa dia susah gak keje kita haha

Zaza Abdul Latif said...

hahaha aku dapat rasankan pembuli utama antara adik beradik adalah adik mok!!

Inani Hazwani said...

Hahahahah. Macam2 perangai anak anak syurga ni :D Adik mok buat muka comel lah pulak :D

Melissa Muklis said...

hahaha comel lah entry ni kak.. mama yang garang, tapi kiut. ekekeke

HeNRieTTa JoSe said...

singa jadian yang kiut miut...hehehe...biasa la anak anak mcm mcm ragam kan...anak manje abah lah yea, semua abah kasi...makin comel adeq mok...

hainom OKje said...

Patuhnya abang.....bagus!
Senanglah hati mama kalau cenggitu.
Anak anak ni walau keluar dari satu perut yg sama, mcm mcm perabgainya ye Izwa...

Fiza Rahman said...

Hehehe...sian kat anak sulung kan. Selalu jadi remote control. Sampai si kimi cakap 'ibu ni...asik kita jer yang kena buat'. Kalau anak dara tu, memang tak lah. Sama macam kakak sufiya gak. Anak nombor 2 kan #sukahatiakunakbuatapa gittew.

Julia Johari said...

Hahahhahah adik mok punya kuasa jajahan abg dan kakak dia senyum simpul
Kata adik bongsu sure lah kena turut kemahuan...comellllllll sgt anak2 sis mcm2 perangai...betullah sis, esok diorang dah kahwin pun tetap anak kecik kita, baby kita...huwaaaaaaaaa nangisss plak...siap cakap dekat Qi jgn la belajar jauh2, belajar je dkt malaysia ni...nanti umi leh masak hantarkan...ehhhhhhh hahahhahahhah

P/s juju x leh jauh dari anak...nanti tiap2 malam hasut suami jom tgk anak...aduyaiii susahnya

Ibu Lala said...

Sama la kita. Ada anak ada la mak singa jadian. Kesian kat anak anak kan. Tp klw x marah melampau pulak

Kira Sakura said...

hahahaha sama la dengan dak emon dalam rumah ni!!! kalau kita menyembang tak sembang dengan dia sekali dia bantai nyanyi kuat2 sampai bingit telinga ummi abi. nyanyi dah la ntah hape2!!!

Kakzakie Purvit said...

Kakak senyum sampai terkeluar gelak sendiri baca ini
Lagi-lagi adik gebus tu. Keletah dia siapa boleh tahan tengok:)
Sebenarnya adik pun bijak sebab itu bila abah kata "mama... mama" ha dia tahulah daripada kena mandi dgn mama baik dgn abah haha... bijak dik bijak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang