thumbnail

Wednesday, January 13, 2016

Bawak Bekal Ke Sekolah Tapi Orang Lain Yang Kenyang.


Aku serius cakap memang tak reti wehhh nak buat bento cantik-cantik comel-comel mcm korang buat. Tak berseni aku nie..yang aku tau nahhhh sumbat dalam bekas sila bawak la kau ke sekolah..ha..ha..ha..yang penting balik bekal make sure habis..ehh pakse pulak habis kan...ha..ha..ha..

makaroni goreng permintaan selalu anak-anak!

nasi goreng tak cukup bahan

Tidak lah aku tunjuk gambar bekal nyer..hu..hu..hu..tu mangkuk aku makan sebelum azan subuh. Gigih kan makan pepagi buta? Yuppp..tu lah aku suka makan ikut suka hati aku jek. ;)

Nak cakap pasal bekal nie..pagi tadi jenuh aku membebel berkajang-kajang dengan Syahmi! 
Dari tahun lepas setiap kali bawak bekal mesti dia cakap mama letak banyak-banyak tau. Stress kot aku masak untuk anak tapi kawan-kawan dia yang sebat! Haishhh..kalau share takpe la jugak ini dia dapat makan 2 3 sudu jek..eeee...terbakar je hati aku. Masalah nyer bukan kedekuttttt aku siap top up kan lebih dah sekarang ni sampai boleh makan untuk 2-3 mulut tau tetap lah dia dapat makan 2-3 suap jek! Haiiiiiiii...sakit hati mak nie~ Kalau share aku ok lagi la..dah tu mintak beli air share-share ehhh tak nak pulak kawan dia beli air. 

End uppppp bekal abis duit belanja pun habis sebab beli air sendiri walaupun ade bekal air masak.

Membebel laaaa..cakap kalau nak share bekal boleh tapi beli air kiter share! Boleh pulak dia cakap kawan dia tak nak beli air pakai duit sendiri...eeee...ade yang aku pegi sekolah jumpe budak ni nihhhhh...dah pesan nak makan share bukan bagi semua...eeee...geram okeh geram sebab anak sendiri tak dapat makan. Setiap hari okeyy setiap hariiiiii dari tahun tahun lepas! Sudah nyer biler time tengahari makan macam orang kebulur kat taska mase transit! Eeee...sakit hati aku la wehh~ Aku siap pesan..hari ni kalau Syahmi tak dapat makan atau kawan Syahmi tak pegi beli air untuk share mama pegi sekolah marah semua kawan Syahmi! Ehh..lantak la..geram aku sebab anak lapar tau. Biler anak lapar macam mane nak belajar...hmmm...sedih tau.

Eady pesan kat aku..niat je la sedekah makan kat anak orang, aku cakap aku tak kisah kalau diaorg makan sama-sama atleast sama-sama kenyang..ini kalau ko dah kenyang anak aku lapar tu kire macam mane? Hmm..hmmm..hmmm..skip la citer sakit hati nie, nanti lah aku fikir macam mane ke ape ke nak buat.. +_+

penghibur hati kami.

Budak becok ni je la penghibur hati aku buat mase nie untuk hilangkan stress, tapi kadang-kadang dia punyer becok bertambah stress aku..ha..ha..ha...aku panggil Syakirah ni CD rosak!! Dia suka ulang cakap berpuluh kali. Contoh ehhh "ape ni bah?" tu gajah "ape ni bah?" gajah "ape ni bah??" gajah "ape ni bah?" gajahhhhhhhhhhhhh...pastu buat muka comel cakap "ooooooooo gajahhh.." pastu gelak..eee...dah kenapa ko ni mok! Telan masuk dalam perut balik baru tau.. ;)

18 comments:

Rozita said...

eh dulu anak akak jadi mcm syahmi tau.. tp skrg dah pandai dah.. bekal utk dia sorang je.. hahah selamat aku..

syakirah cute... mcm iklan burung tu ek...

Kakcik Nur said...

Anak mak dulu2 masa sekolah bukan kena pau bekalan (sebab mak tak sediakan, macamana dia nak bawak...hehehe) tapi kena pau duit belanja. Mau tak hangat hati? Yang pau tu bukan anak orang miskin, tapi anak jiran yang boleh kata kaya... Nak marah, ayah pulak kata 'tak apa, budak-budakkkk...' huhuhu

mama tisya said...

ank kita dlu ms darjah 1 pn bw bekal lps tu kwn mkn byk dr die..mmg tk kisah kalo kongsi kn tp die mkn skit kwn mkn byk...pastu blk ckp laparrrr...sebulan je bw bekal lps tu nenek die dh start bg duit..die dh tkmo bw bekal

Qhaifa Nur said...

Tu la bdk2..ada yg nak ambil kesempatan..tp ank2 pula kwn2 yg kongsi mkn akan belanja balik..siap ckp sedaplah mak kau masak...

Nurzakiah Hanum said...

rajinya dia

Kakzakie Purvit said...

Syahmi ni timid sangat. Cuba Sufiya tak adalah kawan kenyang dia lapar. Betullah kongsi boleh tapi kalau org lain yg lebih manalah tak geram. Syahmi ni ikut cara abah ye... bab yg ini kena ikut mamalah..

Adik gebus ini siapa tak tahu tengok dia memanglah hilang stress:)

Mimie_Zatun said...

samalah dengan anakanda batrisyia.. bawa bekal nak makan dengan kawan-kawan..

aizamia3 said...

Dulu anak dara akak diajar oleh pengasuh lama, kalau ada yang cuba mintak duit atau mintak belanja.. dorang kena cakap 'mak ayah kau kerja kan, kau mintaklah duit dengan mak ayah kau..' hamik ko..
Sampai dah tukar sekolah ni, memang akak bagitahu dekat anak2, jangan belanja kawan2 sebab duit yang ibu bekal tu ngam2 untuk kakak dengan adik. Nanti kalau lapar takde sape nak belanja. Tapi anak2 akak sebiji ikut perangai babah dorang.. pemurah.. cuma idaklah sampai kena buli.

Kak Nieyl said...

Hmm...sian syahmi...
teringat pulak iklan burung murai petronas tu..
yg nie versi gajah pulakkkk..hihi..
Tak stress² akk...senyummmm :)

Fiza Rahman said...

Sedap plak nengok makaroni & nasi goreng tu.

Bagus syahmi. Bagi kawan kenyang. Tapi tak boleh lah mcm tu abam syahmi.

Sally Samsaiman said...

pulak dahh...ni dah syahmi kes baik hati sangat dah ni..hahahaha

eima said...

dulu waktu anak aku darjah satui ..awal thn aku rajin pi ngendap anak ....tgk die cam ne... aku penah nampak budak pesen tu ... asik mkn bekal bdk lain .... dia tak beli pepe pun .... takpasti la mmg anak org susah ke ... xde duit ke ... tp dia mkn bekal kawan dia .... jdnya bkn aku ngendap anak sendri sgt time tu tp sok sebuk tgk anak org juga ... aku rajin pesan ngan fahim jgn bagi org amik duit ... dan jgn ko plak yg amik duit org ... mama rotan karang!! makan bg kenyang ... klu minta bg tp pastikan ko kenyang dulu ... jgn suka sgt nk belanja kawan pi book shop klu mama tau siap ko...rotan!!

mmg bahan kena pesan dan ugut manja jg ... risau wei ....
sbb awal thn tu aku bg duit selalu habis ... rupanye kawan suruh beli kat book shop ... baik ati benor ...sejak dah besar ni ... bdn pun besar .. org xberani sgt buli kot ... duit mmg byk dia kumpul ...berjimat

Nora Karim said...

cuba asingkan bekal... maksudnya 1 bekal khas untuk syahmi... 1 lagi untuk kawan2 dia... sebab dulu saya buat gitu, so sekarang anak kenyang, kawan2 pun kenyang... just pendapat sebab anak saya dulu pun kawan2 yang habiskan bekalnya...

Zaza Abdul Latif said...

sama anak aku gak nih.. murah hati bagi kengkawan makan pastu dia dapat makan dutiga sudu je.. tapi tak apa lah.. sedekoh dari makcik..

Kira Sakura said...

kita pun tumpang geram kak. yela kalau share sama2 kenyang takpe la ini dah anak kita lapar balik. niat nak sedekah pun jadi tak ikhlas rasanya. kadang payah jugak kita ni punya la ajar anak share segala benda takmo kedekut2. mai tetiba berkawan ada pulak kawan yang kedekut. tu nak salahkan sape tu pftttttttt.

*moga2 anak2 kita walau kat luar tetaplah terdidik dengan didikan yang kita bagi tu amin amin

Raihanah Ahmad said...

memang ada je budak2 macam ni sis. macam kes anak saya dulu, dia kena pow duit, sesama budak darjah 1 je pun. sekali dua saya biarkan, tapi dah sampai hujung tahun saya pi report kepada guru besarlah terus. lepas tu tak buat dah budak tu. bukan nak apa2kan budak tu, tapi kita taknak perangai buruk camni jadi tabiat dia sampai besar. disamping lindungi anak kita la kan

hainom OKje said...

Gitulah pulak ek Izwa....yelah mak pun stress jugak tu kalau cenggitu punya gaya. Memang tiap tiap hari bawak bekal ke Izwa? Rajinnya mak ko Syahmi...

Othman Zan said...

Assalam. Macam2 citer bekal ni.. hehehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang