thumbnail

Wednesday, January 20, 2016

Semua Nyer Nak TER!!


So mukhadimah hari ni takde nyer nak WW, hari ni hari membebel. Ehh ni bukan entry marah sesapa tapi marah ke anak.

Habuan buat budak baik.

Ye penat kot aku nak standkan anak bujang yang sorang nie. Semalam jumpa dia kat taska transit dia tunjuk lutut dia luka seluar dia koyak besar! Dia cakap ade budak berlari tolak dia dari belakang. Dia berjalan je tau bukan berlari..hmmm..mesti kuat giler nie sebab seluar dia koyak besar. Hmmm..sakit jiwa sangatt..

Dari darjah 1 kot dia ni macam-macam hal! Sampai darjah 2 pun ade pulak budak buli sampai aku kene turun ke sekolah jumpe budak tu..grrr..budak tu kecik kot dari dia tapi memang kaki buli orang..haisshh..

Last week balik dahi luka lebam benjol sebab ade kawan TERtolak pintu kelas kuat-kuat kene dahi dia, semalam ade pulak budak ntah TERtolak ke memang tolak ke aku pun tak tau dah nak kate. Dah tu boleh pulak dia tak nak jumpe cikgu untuk minta ubat, tak nak jumpe kenapa..alasan dia takut!? Takut?? Huargghhh..mak ko nak jadi hulk dah semalam! Penat dah cakap kalau Syahmi tak salah kenapa mesti nak takut?? Kalau Syahmi tak lari takkan cikgu nak marah?? Jumpe sekadar nak minta ubat je kot~ Haisshh..sudah nyer sampai ke tengahari dia biar je luka tuh. Sampai taska aku pulak kene minta penyelia minyak gamat & pembalut. 

Penat la membebel kat dia.."Syahmi..kalau ade orang buat abg, abag tibai je dia balik! Kalau dia pukul abang pukul dia balik kuat-kuat!" Biler aku cakap macam tu laju je abah dia bagi jelingan maut! Kah..kah..kah..mati la mak ko bagi ajaran sesat~ "Abah pesan, jangan buat orang..kalau orang buat kiter jangan balas balik..biar ALLAH balas.." waduhh pakk..kang dedua aku sebat kang. BAPAK ANAK same jek!

Aku bagi ajaran pertahankan diri tuhhh, abah dia ajar biarkan aje..eeee..sakit jiwa! Aku pesan anak jantan kene kuat! Jangan nak lembik-lembik sangat! Abah dia cakap "ala sikit je tu biarlah..dulu abg sekolah lagi la mak abah tak amik tau pun, turun trak tu jalan la masuk sekolah sendiri walaupun darjah satu" huargghh..padan la takde perasaan je abah korang nie..padan la tak kisah pun walaupun aku merajuk, ending pujuk je hati sendiri..eh?? ha..ha..ha..ha...

Ntah la anak oi..kurus jantung mama korang ni. Tu belum masuk part cerita pasal anak no.2 tuh! Lagi semput nyawa, tak padan dengan pompuan. Lasak nyer berani nyer kalah abang! Pfffttt~

23 comments:

Sheila Adziz said...

Allah Ya Fattah Ya Salam... guna antiseptic sis elak luka tu dr jangkitan kuman...

Nurhidayu said...

Ajak Syahmi masuk kelas taekwando ^_^

Kakzakie Purvit said...

Allah... sakit tu Izwa.
Kakak rasa kena masukkan kelas taekwondo buat Syahmi.
Kakak macam Izwa ajar anak lawan balik kalau kawan buat. Tak mahulah asyik kita aje yg kena. Sebab itu semua anak kakak masukkan taekwondo. Masuk tahun 6 dah tak ikut sebab nak UPSR tapi masa tu dah strong hihi..

Kak Nieyl said...

Tarik nafas..lepas...tarik lepas...
banyak² bersabar akk...
dugaan dalam mendidik anak²...
tapi apa yg akk ckp btl..asben akk ckp pun betul..
cuma syahmi kena kuat...jgn kasi org buli dia..
byk dah kes skrg nie..nampak je budaknya kecik..
tapi kaki gaduh...bkn nak ckp anak org..
tapi itu realiti zaman sekolah skrg nie...
take care syahmi...jgn buat hati mama kering okey..
kena kuat...

mama tisya said...

alahai ngilu tgk luka tu..smoga cpt baik..bdk2 bab berlari mmg suka sgt kn tp kalo smp bertolak2 kena ank kita mmg geram juga

Nurzakiah Hanum said...

pedihnya
ye la kan budak2 tengah menakal hehe

Fiza Rahman said...

Ngeri aku nengok luka tu. Nampak berlubang. Kuat jatuh tu. Klo tak, tak kan sampai koyak seluar.

Statement aku pon mcm ko jugak..ajaran sesat...haha..Lawan balik klo org buat. Tapi mcm si kimi ni dia suka berahsia. Takut kena marah lettew. AKu masukkan kelas silat. Bagi kuat sket.

Take care syahmi. Kuatkan semangat dgn kawan2 yang asyik nak 'TER' jer.

Nad MamaZN said...

moga cepat sembuh syahmi
aunty nad faham syahmi. sbb anak aunty nad cam syahmi gak. hati baekkkk sangat huhuhu.. kawan buat apa sume takmo balas. alasan, tak baik mama.. xpela sikit je ni.. adudududu...

Kakcik Nur said...

Ayah pula ajar anak-anaknya (termasuk anak-annak buah), kalau kawan 'ganggu', tumbuk hidung dia orang! Mujurlah tak ada anak-anak yang mengikut nasihat tak masuk akal tu...Kalau tak mahu jadi kes atau viral pulak... hehehe

Sidratul Muntaha said...

masukkan je martial art
kebiasaannya lepas budak2 ni masuk martial art
takde yg buli lagi dah

el said...

kannn mak2 suka bagi ajaran sesat..tp bukan ape pun just nak bg pertahan diri anak tu je..dah senang2 ank org buli anak kita..kita dok lex lex je ke..adoiii
sllu pak2 ni yang xde pape..geram betul kan..
mak sape x sakit jantung..

smlm anak dara iols balik dr kafa
dia ckp ada budak koyak buku tulis dia
mama el ckp ape x koyak balik buku dia tu
anak ckp: alahh anak mama ni baik..x wat cam tu

mak koma 45minit hahaha

Zaza Abdul Latif said...

aduh mak oi sakit tu..
ya abang.. lain kali abg dgr nasihat mama tu.. bukan nak suruh buat jahat.. at least pertahankan sikit diri tu..

Julia Johari said...

Hahahhaha...betul tu...kalau orang suka buli2 ni kena ajar sikit jadi garang...kena kuattt...xleh lembik2...tgk auntie juju ni...tolak orang pun dia pernah buat...masa mengandung pernah sepak tayar driver gila yg masuk lorong membabi buta...sekali kena templak dgn mak preggy muahahhaha...jadilah seperti auntie juju kihkih

Mrs Puex said...

takpe abang..sikit je tuh..nanti jom panjat dinding ngn aireen..kasi maskulin skit..so that, orang TERtolak pon, abang stedy jeee...

hehhee..

mama rilekss yee.. paling busuk busuk pon, pegi sekolah Tertolakkan je budak tu balik..eyh!!

okbai!

Qhaifa Nur said...

Aduh sakitnya...
Tu la yg kita risau masa gi sklh elok..blik darah sana sini...
Bdk2 skrg lain mcm sikit..

mawar_berduri said...

hai lah...org hensem mmg kna buli ke apa ni? hish sape yg berani tolak syahmi ni ? cer bgtau acik? huhuhu

wahida said...

semoga cepat sembuh syahmi!

JunAina said...

Ajar anak lawan tu bukan ajar anak gaduh atau jadi kaki pukul ajar anak pertahankan diri itu perlu supaya anak tak dibuli disekolah.

Azian Elias said...

akak pun dulu faced the same problem. Abg Luqman kena buli almost a year. baru dia bagi tau. kesian sungguh.. i siap dtg sekolah.. after that i tukar sekolah anak. senang cerita. mmg menyakitkan lah.

lieyalatif said...

Allahuakbar ....kalo sampai jatuh2 luka2 mcm ni teruk laa izwa oiiii...mak mane tak risau...kalo lieya pun pesan mcm izwa....bukan nak soh jadi kaki gaduh tapi sekadar pandai pertahankan diri ajek....sian anak bujang tu tak memasal tahan pedih luka....

Daus Redscarz said...

Orang pompuan nii mmg sifat dia kurang sabar sikit. Haha.. Anak sy kena buli hari tu,benjol kepala, saya siasat dulu. Tanya cikgu dari A-Z, tanya anak dari A-Z. Last Cikgu tanya saya nak buat aduan tak? Saya tanya cikgu tu balik. Sekolah dah ambil tindakan ke belum? Cikgu tu jawab, cikgu disiplin dah ambik tindakan, sekolah pun dah buat surat makluman kepada ibu bapa budak tu. SO saya cakap sekolah dah ambil tindakan saya tak perlu la buat aduan. Tapi kalau darah keluar, atau anak sakit selepas kejadian memang saya akan buat aduan.

Qaseh Suhaida said...

Teruk dan dalam jugak lukanya.....

Kira Sakura said...

huhuhu kesian syahmi. kadang kita ni ajar anak sopan santun sgt pun tak boleh jugak. dah jadi mangsa buli budak lain. haihhhhh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang