thumbnail

Tuesday, February 16, 2016

Mengimbas 12 tahun Yang Dulu


Lama tak sembang santai..asyik dengan masalah negara ko kannn izwa! Hihihii..biase la hidup ade naik ade turun ade gelombang bagai..takde tak best la pulak kan ;)

Zaman Perkenalan

Semalam 15hb February kan, actually semalam dan kelmarin tarikh perkenalan (14 February 2004) kami 12 tahun dulu. Banyak kali dah kot cerita bab nie tapi blog aku so ikut aku lah kan nak ulang bape juta kali pun..korang diam dan baca jek tau..muahahaha..layan je aku nie, kata tengah mood bebunga-bunga ;) 

Kejap je mase 12 tahun berlalu, kalau ikut kira jumpa sehari esok couple, cukup setahun tunang cukup lagi setahun kawin..diam tak diam dah nak masuk 10 tahun kita orang kawin. Bulan Jun ni genap 10 tahun kawin.. Singkat dan pendek je perkenalan kita orang sebab setahun pun kene tolak gak bape juta kali gaduh menyampah benci meluat bagai! Tu belum kira ade skandal lain..ha..ha..ha..tu aku la tu Eady baik kemain..hu..hu..hu..macam mana dia boleh tahan dengan aku pun ntah sebab kalau aku lelaki dah lama aku blah tinggalkan jek. NGEEEEE..

Meredhakan Ia Bukan Rezeki Kami

Ntah..biler fikir-fikir banyak nyer dugaan kita orang dari lepas 2 tahun kawin. Sangat mencabar sampai rasa nak mengalah pun ade. Bukan mengalah dengan perkahwinan tapi mengalah dan putus asa dengan semua. Actually harapan tu sampai sekarang aku masih berharap untuk dapat balik "benda" tu tapi ntah mana silap nyer doa aku masih tak dimakbulkan :( dan inilah juga "doa" aku yang aku minta sahabat aku tu sampaikan kat Kota Suci Mekah masa dia umrah haritu. Ntah..itulah kesilapan terbesar yang kami TERpaksa terima dan telan sampai ke hari ini. Akhir nyer..kami berdua bernekad untuk "melepaskannya" dan "meredhakan hati" juga "berlapang dada" mengatakan ia bukan rezeki kami lagi. :( *sosad*

Okey cukup dengan cerita sedih, lagipun aku dah berjanji aku dah tak nak sebut pasal "hal" tu lagi..aku dah anggap ia dah hangus terbakar ditelan dek bumi walaupun ia adalah hadiah perkahwinan kami dari orang yang paling aku sayang di dunia ini :( *redha sangat* Doakan aku dan Eady ade rezeki lain bab tu ye korangggg..TQ~

Dah Penat Merajuk

Masuk cerita bab kawin nie, Jun 2016 ni genaplah 10 tahun kawin..dari zaman ribut taufan sampai dah masuk ke fasa bertenang dah. Dah tahap tak kosa sangat nak merajuk bagai! Ha..ha..ha..pesyennnn kalau merajuk pandai-pandai la pujuk hati sendiri~ Kalau dulu merempan la jugak biler tiap kali mengamuk tiap kali merajuk kekonon dengan harapan tok laki datang peluk-peluk pujuk..tapi nan hado ye teman-teman! Hahaha..ko yang pandai merajuk ko pandai-pandai la pujuk hati tuh sendiri..Gitu pesyen nyer.. ;)

Kene pulak dah nak masuk fasa 10 tahun ni tak sempat derrr nak merajuk bagai! Ehhh ko tak call tak sms pun aku takde rase ape..muahahaha..aku tau ko busy aku pun busy, gituh~ Relax la beb..tak lari laki tu kecuali di curi orang..Kuang ajar orang yang mencuri laki orang nie..eh??? Muahaha..

Kenape takde mase nak merajuk?? Helloooo..banyak lagi hal-hal donia nak kene fikir kan nak kene setelkan berdua dari merajuk nie. Hal anak la hal kewangan la hal itu lah hal ini lah..kete rosak la hal elektrik lah gas abis lahhh kain baju la dah tu biler nak merajuk nyer?? Tu belum lagi masuk bab nak masak ape la nak beli barang dapur bagai tuh..Tak sempat derrr..ha..ha...ha..kalau tadi merajuk kat office, waktu balik jumpe kat lobby boleh pulak tergedik-gedik pegang tangan pastu confius "ehh bukan aku merajuk ke tadi??" lupa, sebab banyak sangat urat putus, dah tu mulut tak bleh diam nak buat canne?? Kau mampu merajuk pastu boleh lupa? Haaaa...aku je mampu..muahahaha...~ giler teruk.

Dah tahap ke 10 tahun ni dah takde ape dah nak digaduhkan rase nyer..ade la gaduh tipu la kalau takde tapi gaduh minor jek..major tu tak la kot. Dah tua dah penat, rase nyer sekarang lebih sesuai bertenang dan uruskan hal-hal anak nak membesar jek. Hal lain letak tepi lagi-lagi yang takde kene mengena dengan hidup sendiri. Takde pun takpe kot. Tak terkejar nak kejar dunia, fokus mana yang penting je sekarang nie. Target nak didik anak-anak bagi jadi elok, bagi jadi soleh solehah cemerlang dunia akhirat. Yang lain doa-doa je la datang sendiri sambil usaha dan doa kuat-kuat. 

Aku Bukan Anak Kebanggaan Ibu Abah

Aku pun tak tahu entry ni sebenar nyer pasal ape..yang aku tahu aku ade banyak benda nak diceritakan sebab lately ni banyak sangat flashback dalam otak nie..dari zaman kecik-kecik yang paling bahagia, masuk ke zaman remaja yang mana aku bukan anak kebanggaan, masuk ke alam kerja dan alam perkahwinan (masih lagi bukan anak kebanggaan :( sebab banyak sangat dosa aku sebagai seorang anak) masuk ke alam mak mak yang mana tak pernah terjangkau dek akal aku..tetibe jek jadi mama..ehh canne tu? Ha..ha..ha..now just go with the flow.

Sekarang nak fokus pada keluarga..setiap kali lepas solat doa "Ya Allah  Ya Tuhanku ampunkanlah dosa-dosa kedua ibu bapa ku, ampunkanlah dosa kedua ibu bapa mertua ku, ampunkanlah doa suami ku, ampunkanlah dosa aku, ampunkanlah dosa kakakku, ampunkanlah dosa adikku..Ya Allah kau lindungilah mereka ini juga anak-anak aku dari kejahatan dunia, dari kecelakaan dunia..Kau lindungilah mereka semua termasuk anak-anakku dibawah rahmat-Mu, Kau berikanlah mereka, aku dan suamiku rezeki yang baik lagi berkat demi anak-anak kami berdua..Kau berikanlah kebahagiaan kepada keluarga kecil kami ini.." *nangis*

Kalau dulu doa aku lebih fokus kepada benda tu, tapi sejak dah meredhakan nyer aku langsung dah tak doa pasal benda tu. *cukuplah dengan pasal benda tu~*

Ntah setiap kali lepas solat mesti rase nak nangis..panjanggggg sangat doa aku sampai terkadang malu sendiri sebab dah la memberi nyer sedikit tapi meminta nyer kemain banyak...hu..hu...hu...Kalau nak kira memberi tu...hmmm..nak kata jasa jadi anak yang baik pun tidak, nak kata isteri yang mithali pun tak, nak kata mama terbaik pun jauh sekali..ntah..sejak dah tua ni banyak sangat touching laaahhhh...sobs~ *lapairmata*

Dah Tua Dah

Kalau tak touching takkan tengok citer kartun Home pun bleh nangis?? Teruk sangat ni sejak dah tua nie..muahahahaa...

Kalau dulu paling takut nak mengaku "aku ni dah tua" tapi sekarang ni malu pulak nak mengaku "ala aku muda lagi". Banyak sangat dah tertinggal nie, banyak jugak nak kejar untuk bekalan kat sana. Sejak baca sana sini ade yang muda-muda dah kene kanser, ade yang muda-muda dah dijemputNya..seram okey..terfikir esok-esok aku nak jawab ape kat sana?? Nak jawab aku lah anak yang paling baik kat donia! Aku lah isteri paling mithali sekali, aku lah mama yang terbaik...vahhhh giler ko sebab takde 1 tittle tu pun melekat kat aku sekarang nie..

Ehhh entah la..makin melalut plak entry ni, baik aku stop dulu..ade mase kalau aku rajin sembang aku sambung lagi part-2 tau. Kalau bab membebel kat entry, aku memang juara ;)

19 comments:

Kakcik Nur said...

Selalu mak pegang gini je : 'selagi bernyawa, hidup perlu ditersukan...'

Baru 1/3 usia perkahwinan Izwa berbanding dengan mak...lagi banyak yang mak dah tempoh, hanya menanti saat untuk dijemput kembali...

Semoga doa Izwa untuk mendapatkan balik 'benda' itu akan dimakbulkan Ilahi. Aamiin...

YieN said...

Sedih pulak kite baca post ni, huhu..!

Julia Johari said...

Kak Izwa, kuat sungguh jodoh kak izwa tau...siapa sangka ribu taufan melanda tetap abang setia tau perghhhhh....ada sedikit persamaan disitu...sebab julia pun jenis baran...tp pelik lelaki leh tahan hehe

Mrs Puex said...

sekali cerpen dahhh...hehehee...

didoakan semoga korang berdua kekal bahagia selamanyaaa..
seronok ok tgk kapel dua orang nih...hehehee...

bininye becok kemainn... kadang tu suara tetibe jadi petir..
yang sisuaminya alahaiii kalau terpegi event sama, asiklah dukung sidemok tu dan nak dgr beliau bercakap rasanya iwa yang bercakap bagi pihak suaminya..hehehe..kan iwa kann??? nak dgr die jerit no no no kt anak rasanya takde kot..hehehehe...

sweetkann??

tengok!! nak komen pon dah tercerpen plak..gasakk!!

Sally Samsaiman said...

hidup ni selagi mana mampu...kita teruskan...ingat adanya Allah sebagai pendamping kita... :)

hainom OKje said...

Suka cite sekerat sekerat tau....apakah bendanya tu Izwa? Nak bizi body boleh?...hihi..

Apapun tahniah yer ....moga kekal bahagia hingga ke jannah.... Tapi makkan Izwa tetap merajuk jugak....ada jer masa hihi...

Daddy Ziyyad said...

Sama la dgn saya..Insya Allah bulan May ni genap 10 tahun usia perkahwinan..

Tentang doa yg masih tak dimakbulkan tu, berlapang dada..itu yg terbaik sebenarnya buat ketika ini...

Masih banyak masa utk kita jadi anak kebanggaan parents kita...jom berusaha!

Kak Nieyl said...

eh..eh...sama la kita kak...
14hb Feb yg lepas pun genap 5 thn perkenalan nieyl ngan husband..
14hb feb jugak besday adik kesayangan nieyl :)

Kakzakie Purvit said...

Kalau nak banding dgn kakak baru separuh dari usia perkahwinan kakak tau. Tapi kakak percaya semua yg kita lalui akan mematangkan kita. Yg penting kita kena pandang ke depan dan mencari redha Allah menjadi yg lebih baik.

Mohon padanya banyak mana pun org tak perlu tahu. Antara kita dgnNya. "Benda' itu kalau dipohon lagi-lagi dan lagi pun tak salah.

Inani Hazwani said...

Satu per satu daku baca. Hihi. In sha allah kak Allah nak bagi sesuatu yang lebih baik dekat depan tu. Wahh dah nak dekat 10 tahun, semoga sentiasa dalam lindungan dan payung rahmat Allah selalu :)

Ehemm tua tua pun muka maintain muda. Hikhik :p

Nad MamaZN said...

moga trus bahagia & sentiasa berada di bawah lindungan Allah. moga segala urusan keluarga dipermudahkan Allah..

Jueliza Jamani said...

yer lah izwa... aku dah masuk 8 thn dah nyampah nak gaduh2 ni.. penattt abis kuat kalo aku marah aku diam jer skrg ni.. pehtu aku tak cakap.. lantak ler.. fenattt hahaha semoga hang bahagia selama2nya...

Mas Zull said...

assalamualaikum izwa...yer la izwa dlm hidup ini mmg mcm2 perlu kita lalui...kekadang senang kekadang susah..hanya kita yg menentukan segalanya...
mama yg dah nak 30tahun hidup bersama ni pun mcm2 dugaannya...susah senang hanya Allah saja yg tahu bagaimana kita melaluinya...bersangka baik jer la dalam apa jua yg kita lakukan in sha Allah kita akan diberkati di dunia adan di akhirat nanti...aamin..

wahida said...

eh...terbalik ni...aku pulak lagi dah tua lagi kuat gaduh ni...
lagi kuat sentap ngan laki sendiri...
perubahan hormon ke apa ni? hahaha

Fiza Rahman said...

Bertabah dan berlapang dada lah. Mungkin ada ganjaran yang lebih besar menanti lepas ni. Anggaplah Allah sembunyikan kita matahari, dan Allah berikan kita hujan dan kilat. Kita tertanya-tanya kemanakah perginya matahari, rupa-rupanya Allah berikan kita pelangi.

Eye_nee said...

Anggap lah "Hadiah" itu bukan rezeki kamu..seprti akk sis...akk selalu anggap 2 janin yg gugur dari kandungan akk itu adalah ank lelaki yg akn nantikan...yg akan tunggu akk disana nnt....26 thn InsyaAllah thn ni usia perkahwinan akk....semoga kamu juga akan kekal bahagia hingga akhir hayat...

aizamia3 said...

Kenangan yang bukan sedikit bersama insan yang kita sayang kan Idzwa.. ;)
Moga kekal hingga ke akhir hayat hendakNYA.

LYAfrina said...

izwa..xpelah rezeki tu..Allah dh aturkan y terbaik...(walau tak tahu apakah "benda" itu....

begitulah khidupan..dr saat dilahirkan..sehingga sekarang...
selagi hidup...ambil peluang mgejar bekalan di sana.. tp bila sakit ni, kt lg beringat...tp stress la.. nk tdo mlm jd takut.. takut esk dh x bangun2,..hehe (mengarut plok fikir)

xpelah izwa, alhamdulillah..dgn apa y blaku di sekeliling n insan2 sekeliling tu, sekurangnya dpt dijadikan iktibar n sntiasa beringat..sakit tu x mgenal usia..kematian jugak x mgenal usia...

Kira Sakura said...

tapi kan kak bila kita dah mula redha. redha seikhlasnya insyaAllah Allah ganti dengan yang lebih baik lagi dari yang kita hilang tu. tapi tula bukan mudah nak redha dengan ikhlas tu huuuuu

moga semua yang baik2 je mengiringin kehidupan kita hendakNya. sape la tak sayang laki, anak dan family kan.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang