thumbnail

Tuesday, March 01, 2016

Aku Bukan Mama Terbaik!


Rentetan dari post kat FB sabtu lepas sebenar nyer..ramai duk tanye macam mana nak ajar anak macam dia orang nie..Whoihhh korang..jangan macam-macam lah! Aku ni banyak lagi TAK BETUL dari betul tau! Entry ni pun duduk dalam draft dah berhari-hari tau..gigil nak publish.

Cuak jugak nak menaip entry nie, sampai nak letak tajuk pun terus blur! Takut orang cakap riak tapi pandai-pandai la korang rasa hati korang sendiri eh. Bagi aku cuma nak share benda yang aku ajar anak-anak je, nak kata ajar pun tak kot lebih kepada pesanan dalam bebelan dan pesanan dalam arahan gitu.. Nak kata aku bagus sangat memang TAK lah..tak caya boleh tanye Eady la. Aku bukan orang yang terbaik dalam menjaga dan mendidik anak nie. Pendek kata award Ibu Mithali tu memang takkan dapat kat aku lah~

Aku curi amik gambar dari balik pintu!

Sabtu nak pegi OT, aku cari budak-budak ni mane pegi..kata nak pegi bilik air tapi tak balik ke bilik balik pun! Pegi ke arah dapur tengok-tengok dia orang tengah solat subuh. Serius..aku tak suruh pun! Aku cuma ade cakap kat Syahmi "dah bangun tu subuh la terus sebab baru pukul 6.30" takde la bagi arahan ke atau mengarah. Cuma cakap sepintas lalu sebab dia nak berlari kencing time tu.

Actually aku amik gambar ni untuk abah dia orang tapi sempat la aku share kat IG & FB pagi tu..pastu aku terbaca ade 1 komen kawan aku cakap "kene belajar dengan kau la wa.." Aku macam ehh..belajar? Hmmm..aku bukan yang terbaik kot nak mengajar bab ajar-ajar atau didik-didik anak nie. Serius aku cakap aku garang giler dengan anak-anak! Kalau ade yang tak kene aku cepat temper (tu dulu la..) sekarang ni aku kalau penat dan nak marah aku akan diam tapi muka masam. Dah tu korang nak anggap aku terbaik? Memang tak la! Cuma aku sentiasa nak ada untuk dia orang tak kira ape saja keadaan.

Sejak-sejak Syahmi Sufiya ni dah besar, banyak benda yang dia orang dah boleh buat tanpa disuruh (itu yang aku perhatikan lah) contoh macam bangun pagi terus kemas katil sendiri, lipat selimut, terbalik & tepuk bantal siap-siap pastu terus amik tuala terus mandi. Kalau dulu setiap pagi rase nak amukan puaka sebab kene buat semua tu..ha..ha..ha..nampak tak betapa rimau nyer aku!

Macam tukar buku sekolah setiap hari pun dah tak payah suruh, Syahmi akan cepat-cepat buat sendiri siap tukarkan buku Sufiya (kalau dulu tu duty Eady la setiap malam). Banyak la..banyak la benda yang aku dengan Eady cuma jadi pemerhati & betulkan sikit-sikit biler dia orang tak nampak! Ye..hati anak pun nak kene jaga. Contoh macam biler dia orang dah lipat selimut (tapi mata korang sakit sangat kan!) betulkan la cepat-cepat masa dia orang tengah mandi! Biler dia orang tersedar benda tu dah dibetulkan cepat-cepat cakap "cantik kakak lipat selimut tadi, mama tengok je macam mana kakak lipat tuh" yup..bukan menipu dia orang tapi nak bagi dia orang rasa yang kita hargai dia orang.

Selain dari tu ajar la sikit-sikit dia orang lepas makan basuh pinggan cawan (bukan yang kaca okey) kalau ade minyak sikit-sikit panggil balik tunjuk.."tengok ni bang..ade minyak lagi kan? Nanti kotor cicak datang jilat lepas tu kiter pakai balik..geli kan? So basuh balik bersih-bersih pakai sabun sikit lagi tau..terima kasih bangggg" senyum! Puji, say TQ & senyum kaedah nyer.

Kalau nak suruh dia orang solat atau mengaji pun jangan paksa (ini cara kita orang je okey, jangan compare dengan korang..kiter tak sama!) pendek kata ape-ape sekali benda nak suruh jangan paksa! Tu penting. Cara aku dengan Eady pun tak sama! Aku lebih tegas garang dan giler (berapa kali nak mention garang nie..ha..ha..ha..) Eady biase lah lebih COOL secool-cool nyer.

Kalau cara aku senang jek "tak nak solat? Nak jadi ape syaitan ehh..tau tak syaitan je yang tak nak solat nie tauuu..nanti ape saja kiter buat tak kire kiter makan ke mandi ke pakai baju ke dia ade je kat belakang badan melekat!" Ha..ha..ha..ye mak Syahmi Sufiya Syakirah ni giler banyak. Itu kadang-kadang la guna pakai kat Sufiya jek sebab dia ni liat sikit dalam semua benda! Syahmi senang semua benda tak payah disuruh. Kalau Eady "kakak..kene solat tau..baru Allah sayang kakak nanti apa kakak nak Allah bagi, nanti Allah jaga kakak masa abah dgn mama keje" gitu punyer baik abah dia orang..heeee~

Macam subuh haritu lepas solat tu aku pesan kat Syahmi Sufiya (sebab aku perasan dia orang main gelak-gelak tak baca doa lepas solat tu) : "lepas solat kene doa..minta la apa abang dengan kakak nak sebab doa kanak-kanak ni di angkat tinggi di pandang oleh Allah tau.." Syahmi ade tanya "selalu mama doa ape?" 

Aku cakap "doa mama panjang..abang tak boleh ikut..doa kiter doa sendiri-sendiri la..macam abang dengan kakak doa la Ya Allah Ya Tuhanku ampunkanlah dosa kedua ibu bapaku, murahkanlah rezeki kami sekeluarga, sihatkanlah tubuh badan kami sekeluarga dan lindungilah kami sekeluarga dari kejahatan dunia..amin..ha dah cukup!" pastu aku pesan la.. "doa paling mustajab ialah ketika hujan..kalau abang dengan kakak balik sekolah sambil jalan doa doa doa je apa abang dengan kakak nak!" 

Yang selalu aku buat ialah aku sentiasa tanamkan dalam otak dia orang bahawa se nya kuasa doa ni adalah yang paling power dalam hidup sebab tu kita kene solat dan doa! Aku selalu cakap bila kita solat Allah akan pandang jadi biler kita doa lepas solat Allah akan dengar! Aku selalu membebel dalam pesanan "kalau nak ape-ape doa banyak-banyak dalam hati! Doa lah ape saje yang baik-baik doa dalam bahasa malaysia pun Allah paham!" ha..ha.ha.. giler punyer mak! 

Ade satu tahap punyer giler asyik nak berdoa sampaikan dalam kereta masa Eady tengah cari parking cepat-cepat aku cakap "haaa doa cepat biar abah dapat parking!!" laju je dedua beradik tu doa "Ya Allah bagilah abah parking kosong!" pastu tetibe abah dia dapat parking kosong terus dia orang bertepuk tangan! Ha..ha..ha..kelakar but so sweet okeh! Tukang amin nyer sapa lagi dak Syakirah lahhh...hihihi~

Sebelum terlupa..dengan anak-anak ni kau kene cakap terang-terangggggg tau! Contoh kau cakap boleh doa apa saje tu kene bagitau apa saje tu ape! Ini dibantai nyer " Ya Allah kau berikanlah aku kuasa super hero untuk aku buat kerja sekolah.." ni doa Sufiya mase aku mengintai dia solat! Tak bleh blahhh...he..he..he..selingan ;)

Ade la lagi benda-benda aku cakap kat dia orang, biase aku akan tunggu dia orang lepas solat mase tak lipat sejadah lagi. Tapi kalau kene petang dah penat tetibe mak dia orang cakap cara cikgu disiplin! Ha..ha..ha..oh my mood yang giler dia orang pun confius mama ni kejap baik kejap garang sangat kejap tak nak bercakap..hua..hua..hua..

Entah la tapi tu lah antara cara aku dengan Eady bela anak. Aku nak mengaku didik pun tak berani tau sebab aku tau cara aku banyak lagiiiii salah dari betul nyer..tengoklah bab nak suruh Sufiya pakai tudung tak berjaya lagi nie, belum masuk part-part peraturan aku makan tutup mulut, jangan menyampuk lah biler orang tua bercakap.. Ehhh macam-macam lah lagiii sebab tu tak berani nak mengaku parenting blogger..eh? Hu..hu..hu...serius tak berani nak mengaku! Pendapat aku, anak kita kiter sendiri la corak dan bela (didik). Kalau pendapat korang tak sama aku minta maaf awal-awal okey :) 

Yang buruk dah tentu dari aku, yang baik dari sapa kawan-kawan? Allah SWT..pandai! ;)
Aku bukan mama yang terbaik tapi aku sedang cuba menjadi yang terbaik untuk anak-anak.

26 comments:

mama tisya said...

sejuk perut ibu mengandung tgk ank2 mcm ni...tu la bdk2 ni kalo paksa kn memberontak

Nurzakiah Hanum said...

sejuk perut ibu mengandung kan

Cik Itah said...

semoga menjadi mama terbaik..inshaa Allah

Kak Nieyl said...

Alhamdulillah...riak?xdelah...
siapa yg ckp riak tu..
pada nieyl tiada salahnya pun...
benda yg baik tiada salah pun kita nak share...
yg penting,org yg menerima nya...kalau org tu menerima nyer sebagai riak..
maka persepsi org tu akan jd negatif la... so,klu kita ambil sudut yg positif..akan jadi positif,sampai org ckp..nak belajar dr akk..
so,pada nieyl..biar kita jadi diri kita sendiri.. :)
so,akk teruskan berkongsi perkembangan anak² akk..dan share tips² yg boleh membantu ibu² di luar sana..walaupun,cara penerimaan org berbeza :)
love u ♥

Kakzakie Purvit said...

Mendidik anak kena macam main layang-layang dan ada kala juga memang perlu garang sikit apalagi mereka masih kecik. Tapi hasilnya bila mereka dah mula berakal kita yg senang..

Cho Zila said...

Syukurkan punya anak2 gini.. pembelajaran anak2ni bukan datang satu saat, satu hari maupun satu bulan hatta satu tahun.. tapi dari mula lagi.. sebelum zuriattu di masukkan dalam perut emaknyer lagi.. dalam perut juga telah berlaku proses pembelajaran diaorang.. jadi kalau dari mula dah salah konsep maka salahlah tapi masih boleh diperbetulkan dengan izin Allah s.w.t.
Akak percaya semuani bermula dari awal lagi makanan yang diberi, kasih sayang yang ditunjukkan dari kedua suami dan isteri.. bukan kalau anak perangai kurang baik senang2 nak cakap "tuler awak camner awak ajar anak"(drama melayu dulu2 sampai sekarangnipun".. eh2 tukan anak kita berdua.. jadi ibu dan ayah adalah tonggak kekuatan peribadi dan kelakuan anak2...

Ehm.. sebenarnya itu luahan hati akak yang dapat anak yang jauh bertentangan dari anak Idzwa.. hanya mampu berdoa moga mereka menjadi anak yang hebat seiring dengan usia yang semakin meningkat..

Mrs Puex said...

kusyuk membaca..nak hadam mana yang boleh dihadamkan..hehe..

tenkiu iwa for this entry..

sangat motivasi..

Sally Samsaiman said...

ibu yg baik ke tidak bukan akak yg boleh tentukan kak..hihihi..selagi mana akak jalankan tugas akak sebagai ibu, pada mata Sally setiap ibu tu ibu mithali...sebab dorang sanggup korbankan diri sendiri utk anak-anak...

pasal anak akak...Sally rasa dia pun dah boleh fikir...apa yg ibu bapa buat tu selalunya akan reflect kepada anak :)

Hanis Azla said...

As-salam izwa..

Bila baca ni terus rasa macam baca cerita diri sendiri pulak he..he.. sebab akak pun mama yang garang.. asyik temper dan selalu buat muka.. Sampai en.asben pun selalu tegur supaya layan anak-anak dia elok-elok sikit (Dah macam emak tiri pulak akak ni he..he..). Tapi itulah, bagi akak kita didik anak ikut cara kita.. bab solat, baca quran dan berdoa kena tekankan selalu.. Semoga kita dapat memperbaiki apa yang kurang dan cemerlangkan apa yang baik.. insyaALLAH.. semoga kita dapat jadi ibu yang terbaik buat anak-anak kita in sya ALLAH.. Take care izwa sayang..

Eye_nee said...

terbaikkkk beb...tak perlu risau bagai beb tuk uploadkan apa2 gambar..penerimaan org lain bukan semua termampu kita puaskan...pincang tempang tetap ada...asal niat kita utk sama2 berkongsi satu kebaikan...itu sudah ada pahala dicatatkan...anak2 ni cerminan kita beb...bagaimana terdidik mereka oleh kita itulah yg akan kelihatan dimata org lain....Syabas...

ain.ya.nun. said...

Nobody's perfect wa, tapi apapun ko dah buat yang terbaik utk anak-anak.
=)

Kakcik Nur said...

AllahhuAkbar...terharunya baca...

Iyalah...mana ada ibubapa yang waras mahukan yang tidak baik buat anak2, kan? Anugerah Allah merangkap amanah tu...

el said...

anak2 ni kalo dididik diajar dr kecik mmg diorg ikut..alhamdulilah anak2 el pun mmg dr kecik dididik diajar gini..tp kdg2 ada gak kelaut..biasalah budak2 kan hehe

Daddy Ziyyad said...

Nanti time Maghrib boleh ajak Syakirah sama sama solat, dia jadi tukang aminkan doa lepas solat pun ok...hihihihih..

Pendidikan paling effektif pada saya, ialah kita sendiri beri contih tauladan. Maka good job izwa & eady, u guys dah tunjuk contoh tauladan yg bagus.

Khir Khalid said...

Subhanallah walhamdulillah... itulah yg kita semua harapkan. Moga mereka menjadi insan soleh dan solehah derta berjaya di dunia juga akhirat... aamiin ya Rabbalalaamiin.

Inani Hazwani said...

Alhamdulillah. Moga terus menjadi anak yang soleh dan solehah di dunia dan akhirat :)

Falsya said...

Alhamdulillah..mesti sejuk perut akak ngandungkan dieorg..kite xnmpk pun ade riak kat situ kak..ramai mak2 nak anak jadik mcm anak2 akak lg ade la..hehe..

Semoga berkekalan begitu smp ke besar ye anak2..semoga menjadi anak yg soleh dan solehah buat mama n ayah..;)

eima said...

INSHAAaLLAH .... ANAK2 BELAJAR DR TELADAN ..KLU BETUL IBU BAPA NYA BETULLAH JLN KEHIDUPANNYA ... TAHNIAH DEAR

QasehnyaRania said...

betul tu kak.
ape pon kite lah role model utk anak2
perkongsian ytg menarik..

Pokok Manggis Depan Rumah said...

Didikan yang bagus ini akak. Boleh dijadikan panduan.

- dieyana - said...

yup! sentiasa dan setiap hari mencuba untuk jadi yang ibu, isteri dan anak yang terbaik! sebelum tidur, selalu ckp dlm hati..esok aku tk mau mrh2 anak, aku tk mau jdi tarzan..n bla bla bla..^__^

hainom OKje said...

Oklah tu Izwa....tak de makna riaknya....janji niat kita ikhlas nak share benda baik. Persepsi org tu tak yah dihiraukan.

Bukan mudah ye nak suruh anak solat tak payah disuruh mcm diaorang tu. Kiranya bila dpt anak cenggini mmg satu nikmat dari Allah. Syukur Alhamdulilah sangatlah tu...

adianiez AIDA said...

mendidik anak-anak ni memang gitu.
susah dlm senang.
lain parents lain cara nyer.
riak ke? tu judgment org.
yg kita nak share ialah kebaikan.
yg patut jadi contoh, kan...
kipidap!
dongibab!

aRz MoHa said...

Alhamdulillah dah dipermudahkan. Moga-moga anak saya nanti dipermudahkan juga.

Sejuk ja tengok...

Kira Sakura said...

Alhamdulilah. Tahniah kak. Cara kita beza2 sebab anak kita pun beza2 perangainya. Janji mana yg baik kita boleh cuba ikut kan. Tapi betoi kena selalu hargai dorg dan cakap terima kasih. Memang berkesan!!!

Theresa Theresa said...

Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia sukar bank-bank tempatan / modal mencari untuk mendapatkan gadai janji daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

* Pinjaman Kenderaan
* Pinjaman Harta Tanah
* Pinjaman Perniagaan
* Lain-lain Pinjaman
* Kredit
* MasterCard

Sila hubungi kami melalui e-mel: Saya Theresaloancompany@gmail.com
Nota: Pinjaman menyediakan kadar faedah tahunan sebanyak hanya 2%. Harap anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia harus kediaman.

Apa-apa keperluan pelanggan, kami perlu menyediakan maklumat berikut untuk membuka fail pemprosesan pinjaman.

1. NAMA PENUH: ...............................
2. ALAMAT: .............................. .. ...
3. KERJA: .....................
4. NEGERI: ........................
5. SYARAT: ........................ ..
6. Bandar: ...........................
7. SEX: ............................
8. Umur ........................... ..
9. BILANGAN TELEFON BIMBIT: ............ ..
10. BILANGAN KREDIT DIKEHENDAKI: ..........
Pendapatan 11.Monthly ..................
12.DURATION daripada: ..................... ..
13. PINJAMAN TUJUAN ...............

Terima kasih atas kerjasama anda
Theresa SYARIKAT PINJAMAN
ALAMAT E-MEL: Saya Theresaloancompany@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang