thumbnail

Friday, March 25, 2016

Semput Nyawa Urut Dada Hoi!


Sori pasal anak lagi! Nak buat macam mana hidup berkisarkan office, anak, suami jek..kawan baik pun ade la beberapa ketul, itu pun jarang sangat dapat jumpa! Setahun tak sampai 5 kali jumpe pun..huhuhuhu..

Ni pasal Syahmi lagi la nie, Sufiya ade jugak hal nyer tapi itu tak boleh diceritakan sebab dah jadi kes rasmi. Oppss~ Doakan yang baik-baik je lah untuk anak-anak nie tapi jangan risau Sufiya okey okey jek ;) Yang tak okey abang Sufiya ni! Huh! Marah sangat hati tapi tak boleh nak lepaskan kat dia. Lagi kita bebel lagi dia pujuk-pujuk nak pegi.

Mak semput nyawa anak oi!

Baru darjah 3 kot! Makan pun kadang-kadang aku suapkan lagi! Makan ayam, makan ikan pun tak reti nak kopek sendiri dah canne? Pegi toilet pun masih berteman..tak ke semput nyawa kau nak pikir anak mintak izin nak pegi kem dengan cikgu? Jauh kottttt..Penang nun! Haishh..sedangkan sekangkang kera pun susah hati inikan pulak beratus-ratus kilometer.

Kita boleh tahukan anak kita ni jenis yang macam mana. Yang memang jenis berani, yang jenis berdikari, yang jenis manja, yang jenis attach sangat, ehh macam-macam jenis perangai anak lah.

Macam Syahmi ni jenis attach sangat dengan aku dan Eady. Mungkin sebab kita orang ni manjakan sangat ke ntah tapi dari mata aku sendiri sebagai mama, dia adalah jenis yang bergantung harap pada aku. Nak cari stokin nak cari seluar dalam pun panggil-panggil aku ini kan pulak nak tido kat kem? Hmmmmmmmmm....

Syahmi bukan yang jenis melasak, bukan yang jenis berlari sana-sini, bukan yang jenis gurau-gurau kasar sepak sepak ke..jenis yang lembut slow steady jek. Jadi benda macam ni adalah SANGAT BESAR bagi aku untuk lepaskan. Huh...

Semalam berbakul-bakul aku membebel dalam kete dengan dia tapi dia tetap lah....boleh kan mama? Syahmi boleh pegi kan mama? Takpe, esok Syahmi amik dulu borang kebenaran tu mama baca la dulu..kawan Syahmi ade yang pegi. Daniel pegi..bla bla bla pegi.."

"Ya Allah abangggg...kawan-kawan abang tu semua jenis berdikari bang! Boleh buat semua sendiri tanpa arahan, abang ni jenis kene bagi arahan satu persatu baru jalan baru jadi"  Dia tetap lah nak pegi jugak. Huh..

Sampai tahap aku cakap "kalau abang atau cikgu abang penah rase perut kene potong 7 lapis, penah rase tumpah darah sampai tak sedar diri, penah rase kene cucuk sana sini isi darah berbeg-beg sebab tumpah darah boleh boleh sangat minta kebenaran untuk mama lepaskan abang..kalau tak pernah rase semua tu jangan minta izin mama lepaskan abang jauh-jauh macam tu!" 

Kemain mak kau drama teruk-teruk sampai tahap macam tu punyer tak bagi anak pegi! Ha..ha..ha..sekolah, cikgu tak salah pun yang salah anak tuuuuu tergedik-gedik sangat nak pegi kekonon seronok nak pegi dengan kawan-kawan! Dia tak tau mak dia semput nyawa nak pikirkan dia, adik-adik dia lagi! Haishh..ni dalam fasa memujuk dia untuk tak pegi. Biarlah kawan pegi.

Eady senang jek "nantilah abg cakap kat dia, kalau tak kiter je bawak dia pegi Penang tu.."
Ehhh..tetibe mak dia orang senyum sampai belakang kepala ni dah kenapa? Ha..ha..ha...terus terbayang nasi kandar ayam kapitan..aaaa sedap nyer!~ 

27 comments:

mama tisya said...

ayat last tu mamanye suka la sbb bole tdo otel penang kn ngan mkn nasi kandar hehe...tp tu la...kalo dlm kl ok lg la..ni luar kl, jauh gk tu...sbb kecik lg

Norhayati Mohd Isa said...

Memang risau izwa, kalau nak lepaskan anak pergi jauh2.. baru darjah 3 tu..
Suami akak pun mcm suami izwa..
Senang2 kita bawa kita pergi sana..
Tapi tu lah tak sama pergi dgn kekawan..
Pujuklah minta syahmi dah darjah 6 baru pegi dgn kawan2..

HeNRieTTa JoSe said...

selamat datang ke pulau pinang...boleh gitu....hehehe...drama jugak ayat mak dia...tetiba untie rietta plak teringat dekat mak...

Kak Nieyl said...

amboi...mama dah naik hangin pepagi ni...
yela..mana ada ibu ayah yang tak risau kan..
tak apa²..syahmi meh ikut aunt nieyl..
hari khamis- sabtu aunt nieyl nak pegi penang...:)

mun said...

uiii nak plak dalam keadaan zaman skang.kes culik2 ni kan.. lagi leer x leh lepas...

hak hak.. apa lagi kak.. bercuti ke sana terus lerr... kui kui

Cik Puan Eka said...

hehehe takpela mama nanti papanye bawa g penang sekali hehehe.

Kite plak masa skolah rendah, selalu pegi rombongan tapi start darjah 4 hehe. Kite ni boleh dianggap berdikari jugakla orangnye sbb jenis lasak. hahaha. Punyala jenuh mintak izin mak. Lpastu mak bagi. Suka gileeeeee. Cuma mak kata takleh sonok2 sgt. Biase2 je dah.

Raihanah Ahmad said...

darjah 3 dah ada trip ek. semput mak ni pk jugak

Kesuma Angsana said...

Salam Izwa, faham sgt rasa mak2 ni, yup mungkin darjah 3 msh terlalu awal utk kita lepaskn anak2. Jln terbaik kita sendiri bawak anak2 g jalan2 kan.. all d best ye & miss u !

Nurhidayu said...

Uishhh..awalnya..trip apa tu Wa... kita sendiri tau anak kita mcm mana kan..

Kakzakie Purvit said...

Betul setiap karekter budak tak sama.
Kalau Sufiya rasa kakak tahun 3 kelak dah boleh berdikari
Syahmi ni lembut mudah beralah itu yg takut tak mandi dek kerana mengalah asyik bagi kawan aje mandi dulu... mama boleh pengsan kalau tahu dari jauh pulak tu..

Tapi kekadang kena bagi ada sebabnya latih dia berdikari. Lelaki tu Izwa:)

Jueliza Jamani said...

kahkahkah.. pergi jer penang naik bukit bendera oihh.. makan nasi kandaq pasemboq kat padang kota.. ehh laksa penang pun ado.. mcm2 ado lah.. hg pi sana sure balik hg tembun.. kahkahkah.. syahmi sebenarnya mama syahmi tu tak bg pi dia nak pi sama khen mama.. alaa ngaku jer .. hahahah

NUNU EERA said...

nk minta tapau nasi briyani tandori kapitan tu kak.. hahah

anajingga said...

salam ukhwah, memang banyak cabaran dalam membesarkan anak-anak ni, in shaa Allah,semoga dipermudahkan..ikutlah naluri seorang ibu untuk mempastikan keselamatan anak-anak kita.. :)

Inani Hazwani said...

Hahahah ! Boleh lah tu ikut plan abahnya. Mama pun senang hati, abang syahmi pun gembira.

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

hihi...comel sgt mak dia nih..Abg Syahmi besar sikit misti mama bagi..jangan sedih ye ...

Bitt (double IS) said...

hehehhe penang tempat pembiakan lemak gituw...hehehe tapi gituw la anak...kite je tau macam mana anak kita kannn...a ah betul tu..pergi la dgn family...baru derang rasa mereka masih di bawah kawalan kita lagi...esok dia dah besar suka hati la mana nak pergi...hehehe

Siqah Hussin said...

Hihi. Amboi, bolelah mak tumpang sekali ke Penang :D mesti Syahmi tak sedih kalau dibawa ke Penang juga nanti.

hainom OKje said...

Ohhh...ingatkan apalah sangat problemnya...Nak seronok ngan kengkawan tu. Tak cuba tak tau lagi Izwa, kotnya dia dgn kengkawan boleh berdikari, sapa tau. Kita jer rasa tak confident....
Ni kotnya mak dia jer yg tak boleh renggang ni...

Lya Amie said...

Saya pon tak pernah keluar jauh jauh masa sekolah dulu, protection lebih my parents tapi alhamdulillah pandai je berdikari dah besar sekarang hihi

Khir Khalid said...

Kalau saya pun tak berani lepaskan lagi anak darjah 3 pergi jauh2... risau2... lagi mcm2 berita yg tak menyenangkan terbaca tentang hal2 kanak2 nie...

LYAfrina said...

aoi..klo lya pon x berani kot nk lepas..kt jaga dgn lps tgungjawab kt org lain jagam beza sgt tu.. apa2 jadi... kt jgk y ssh hati.. sbb jauh sgt tu.. kalo dekat2 ok kot.. klo dh besar, in shaa Allah, blh je pertimbangkan kan..

Julia Johari said...

Memula ju baca nak sedih tauuu...tp ayat last tu sekali hahahhahhahahhahahhaha nak terkeluar air mata baca, maknya nak pi berjalan sebenarnya...haaaaaaaaa pi penang lah kak leh tgk abg tu pi kem....x risau dah...leh tido ngan mama malam2...siang hari pi kem okey what...darjah 3 tu...bukan tingkatan 3...mak mana tak risau kak

Bin Muhammad said...

Lepaskan jer lah anak tu... Biarkan dia berdikari. Cikgu kan ada pergi sama.
Masalahnya bukan budak tu tapi maknya yg tak nak lepaskan...Mcm2 difikirkan dan dirisaukan.

Siti Yang Menaip said...

ini agaknya mak ayah CT rasa bila time camping zaman skolah dlu =P

Noriza Rahman Momma Vogue said...

Hehe, memang bagus buat ayat macam tu..kita yang pernah kena potong 7 lapis perut ni bukan senang-senang nak lepaskan anak pergi ikut orang kan..

aRz MoHa said...

haaa datang penang jangan lupa bagitau....hehehe
Kapitan memang femes kat penang....

Kira Sakura said...

hahahaha ayat last tu ntah dia paham ke tidak. ntah2 dia pun konpius apa mama sedang merepek repek ini kihkihkih

Syahmi macam anak sedara kira yang sulung. sampai mak pak dia tak bagi dia pegi kem permata pintar sebab tak reti berdikari sendiri. tapi bila naik tingkatan satu dia sendiri mintak masuk MRSM. asrama. nak jugak2. dan alhamdulilah bila lepaskan dengan doa dia boleh adapt dengan suasana baru. berdikari sendiri

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang