thumbnail

Wednesday, March 23, 2016

Tutup Mulut Sekarang!!


Aku rase la kan, hari RABU memang hari aku membebel lah..ha..ha..ha..isnin cari momentom, selasa masih blur..nah kau Rabu baru mencanak-canak idea dan diri pun kemain segar lagik..

Kemain lama nak panas kan diri kau kan Izwa! 2 hari baru hilang penat sabtu ahad punyer hal. Nak buat macam mana sekarang setiap sabtu ahad ade je hal. Sabtu ni pun ade event lagi kat Shah Alam, lepas event ade kenduri kawin plak kat Shah Alam jugak la. Nasib baik sealur kalau tak mungkin tak pegi la kot. Shah Alam pun jauh nun kat Puncak Alam sana..huhuuu..pukul berapa pulak nak balik?? Nikah petang kenduri malam..so sila banyangkan kepenatan nak balik ke Cheras balik. Ahad kiddos tusyen lagi. Mau tak penat aku hari isnin?

Okey, panjang giler mukhadimah!

Nak cerita pasal semalam sebenar nyer. Dari dalam kereta duk dengar la 2 beradik tu bersembang. Si abang cakap nak jadi (contohi) Nabi Muhammad SAW la konon..nak sabar lebih tak nak marah orang..nak buat semua benda-benda yang sunat di buat..dia cakap kat si kakak tu cita-cita dia. Dia tak nak dah jadi angkasawan. Aku dengan Eady pasang telinga jek sambil pandang sesama sendiri sambil sengih menahan gelak. Lantak la anak asalkan tak gaduh dalam kete sudah. Malas nak dengar dia orang bergaduh dengan penat dengan jalan jem. Kira tak gaduh tu okey lah.

Selesai semua, dari mandi..makan..kerja rumah..solat dah masuk ke waktu berehat lah kira nyer nie. Baru cadang-cadang nak lelap..

Tibe-tibe..

"Abg kata abang nak jadi Nabi Muhammad! Tapi nape abang buat kakak?! Nabi Muhammad mane ade marah org!!"

"Mana ade org nak jadi nabi! Mana boleh jadi nabi! (mengejek sebab kakak salah cakap)
Abg cakap nak contohi nabi! Kakak tu jahat tak dengar cakap orang..abang marah sebab nak bagi pengajaran..!"

Gaduh gaduh gaduh 

"Adik nak tokin (stokin) boboiboy!!" 
"Adik nak haifive uu a uu a!"

Pening pening pening

Lama-lama tak bleh tahan..

"Lagi sekali mama dengar 1 suara jek semua kene dgn mama! Baca doa, tido sekarang jugak!"
Terus SUNYI takde suara!

Aman dunia dengan kuasa harimau jadian yang mengantuk giler.

Anak-anak yang dibela oleh harimau jadian!

Ha..ha..ha..sebenar nyer aku tak marah pun dia orang. Takde tinggi suara pun. Aku cuma tekankan suara bagi keras sikit jek sebab aku dengar makin lama makin kuat suara masing-masing. Makin lama makin menjerit-jerit pulak.

Dia orang memang tahu sekali aku bersuara memang semua kene tutup mulut terus! Ha..ha..ha..kejam kannn..kalau dengan Eady memang tak jalan sebab abah pun sekadar cakap "dah la takyah gaduh" tapi bergaduh mulut tu takkan berenti punyer lah! Terpaksa aku keluarkan kuasa veto untuk bersuara. Ha..ha..ha..

Anak-anak memang dah tahu, sekali aku cakap memang aku akan buat. Buat tu makne dia kene denda la masing-masing nanti ;) 

20 comments:

Qhaifa Nur said...

gurau senda penyeri suasana idzwa...anak2

Nurzakiah Hanum said...

selamat pagi :)

Julia Johari said...

hehehehhe comel je, sekali kena sound haaa senyap sunyi ye...

Kak Nieyl said...

Terbayang wajah akk time akk ckp " Baca doa,tido sekarang jugak"
time² pulak la adik nak tokin ye dik...hihi...
morning kak ♥

Kakzakie Purvit said...

Kita memang kena ada cara kita dlm mendidik anak-anak
Tapi jgn bimbang masa kecik inilah kita ada sedikit letih
Nanti besar macam anak=anak kakak dah tak perlu nak jerit lagi dah - mereka dah tahu sendiri.

Kakcik Nur said...

Hehehe... bila seorang berlembut sangat, memang perlu yang seorang lagi bertegas. Untuk mendidik bukan menyakiti, kan? :)

Ena said...

hehe..

kita biasa dah jadi harimau jadian.. biasanya time kita penat la kan..
tp ok lg klu sorang lembut sorang lg garang sikit..
mcm mana pulak klu ada yag dedua pun mcm harimau.. haru agaknya kan.. :D

Blog Akak Kembang said...

tu anak kecik...anak akak yg besar tupun kalau dalam keta tak belawan cakap tak sah

eima said...

hahaha baca tang harimau jadian buat aku geli hati ... ok
seayu mana mana pun perempuan tp klu ngan anak2 kompom jd tarzan kan

hainom OKje said...

Sama jer kat rumah ni. Nama jer dah remaja memasing tp kalau time bertrkak memasing nak menang. Mak malas nak jadi harimau jadian.....sesak dada weyh hihi

Kamsiah Yusoff said...

kdg2 bila tgk anak2 tido..terasa terkilan pulak jika pernag marah atau meninggikan suara pd mereka

HeNRieTTa JoSe said...

hehehe...mama marah sebab mama sayang....

Khir Khalid said...

Hehehee... sound tu sbb sayang... :) :)

aRz MoHa said...

ketegasan itu perlu....tapi kalau dengar lagu faizal tahir - sayang
rasa nak nangis bila kita marah anak-anak...

tapi marah bukan benci....tanda sayang untuk menjadikan mereka yang terbaik.

el said...

kita genglah
kita pun sllu gak jadi harimau jadian
eh bukan sllu..hari2 kut muahaha
kalo bab menjerit tu ..xsah lah kalo x jerit pecah semua kusi pintu bergegor umah wakakaka
tp tulah jgn salah angap lak..kita jerit bukan nak marah..to show kita ni tegas dlm mendidik anak kan

NUNU EERA said...

mama harimau jadian yg cantik.. :)

aizamia3 said...

hahaha.. tahu dah keadaan tu.. sama je dengan kita.. ;)

Inani Hazwani said...

Hahahha ! Tak berani nak bersuara dah lepas tu

Siqah Hussin said...

Selembut dan seayu seorang mak, bila anak buat hal, memang boleh terus jadi harimau jadian. Hahah. Lawak lah kak :) Ceria hidup keluarga :D

Kira Sakura said...

kehkehkeh memang kan kita mak mak ni selalu terpaksa jadi singa jadian la rimau jadian la stresss ghase herherher

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang