thumbnail

Tuesday, May 10, 2016

Sembang Selasa : Anak-Anak


Sori sembang pasal anak-anak lagi, harap tak boring. ;)

Pagi tadi lepas Sufiya habis solat subuh tak sempat baca doa lagi terus dia cakap "mama..cikgu cakap kakak dah boleh masuk quran isnin depan!" padahal mata aku dah jeling tajam sebab abis solat tak sempat baca doa dah nak bercakap! Grrr...urut dada mama kau ni pagi-pagi. 

He..he..he..aku selalu pesan, kalau nak ape-ape doa doa doa..doa banyak-banyak lagi-lagi lepas solat tuh jadi biler habis solat dia terus bercakap rase nak marah pun ade..keje mak dia orang ni nak marah jek! Tapi tak jadi la marah sebab biler dia cakap pasal dah boleh masuk Quran tu ;) terus sejuk hati..ha..ha..ha..ya ya ya drama queen!

Kesayangan ;)

Sufiya, macam aku bagitau kat entry lepas-lepas, Sufiya kan tak berapa sangat dengan aku sebab dia lebih kepada Eady. Sufiya ni macam aku punyer perangai..sebijik tapi benda lain Syahmi yang ikut sebijik. Nanti aku cerita kat bawah.

Jadi perkembangan Sufiya biase aku tahu melalui Eady dan cikgu-cikgu dia je. Kalau direct dari dia memang tak lah. Dia jarang bercerita dengan aku. Mungkin sebab aku garang sangat kot? Hmm..hmmm...tapi pagi tadi dia cakap kat aku terus rase.."Ya Allah..!" terus aku tanya dia "nak kene beli Quran ke untuk kakak?" Dia cakap "tak payah sebab kat sekolah ade Quran dah sekolah punyer" pastu aku cakap "kalau kakak nak Quran kakak cakap kat mama nanti mama belikan Quran warna warni okey? Khas untuk kakak tau" terus dia senyum-senyum.

Alhamdulillah, syukur je aku boleh cakap ;)

Syahmi, mengaji dengan ustaz kat sekolah agama dah sampai surah ape eh tadi dia cakap lupa dah tapi dengan Eady baru sampai Taurat kalau tak silap aku. Yang aku tahu dah jauh la dia mengaji. Last week tak sempat join kelas hafazan kat masjid area rumah! Rasa ralat dan rugi sangat sebab kelas tu 4 jam free pulak tuh :(

E-mail aku ke Masjid Negara & Masjid KLCC pasal kelas mengaji/hafazan/solat untuk cuti sekolah pun tak berbalas walaupun dah 2 minggu aku e-mail. Hmm..hmm..Syahmi nak sangat masuk kelas mengaji sebab dia nak jadi tahfiz dengan hafazan kata dia.

Korang doakan aku tau pasal aku nak masukkan dia kelas ni kat area office ni senang sikit pegi pagi aku hantar balik keje aku amik. Nak didik anak zaman sekarang ni nak kene pasang kuda-kuda agama dan iman. Besar cabaran kalau terlepa masa peringkat usia dia orang sekarang nie. Aku takut.

Doa kan aku tau!

Syakirah, hmmm..canne nak cakap kededek ni? Manja sangat dah tentu! Suka mengamuk kalau tak dapat ape dia nak! Grrrr....selain dari becok, dia sihat-sihat aje. Alhamdulillah. Lain biase-biase je ;)

22 comments:

Nurzakiah Hanum said...

inshaallah anum doakan

Lynn Hamzah said...

syukur alhamdulillah...insyaallah dipermudahkan...

Nurhidayu said...

Alhamdulillah..moga dipermudahkan

Qhaifa Nur said...

Moga dipermudahkan...

Nieyl said...

Alhamdulillah....sufiya tahniah!teruskan usahamu..Aunt nieyl doakan yg terbaik.. Insya'Allah kak..zaman skrg nie kena didik dr kecik..tunjukkan contoh yg baik, insyaÁllah Allah akan permudahkan segala niat kita tu.. :) geram tgk budak manja tu..lelagi muncung diaaa... :) ikut sape tu :P

Kakzakie Purvit said...

Syakirah? tak payah risaulah. Kalau dah abang Syahmi dan Kak Sufiya ok dah tentulah adik akan laaagi cepat oknya. Izwa tak perlu takut. Kakak dah ada pengalaman hihi... biasa lagi ke bawah lagi cepat 'tangkap' dek kerana ada 2 mentor di atasnya.. Sebab itu kita kena 'tangkap' yg atas biar berjaya yg bawah akan ikut sama..

el said...

tahniah kakak
semoga dipermudahkan pencarian uols untuk abg
untuk adik?ermmm adik enjoy with your life ok..selagi takde baby manjalah sepuas2 ngan mama oooohhnooooo kbai

Chekgu Azrine said...

tahniah kakak!!!
alhamdulillah
semoga mereka semua membesar dengan baik ye

Hanis Azla said...

As-salam..

Alhamdulillah.. bagusnya kakak! Tahniah ya.. Semoga setiap impian izwa dan anak2 tercapai.. Doa akak semoga anak2 kita semua berjaya dengan cemerlang di dunia dan di akhirat.. In shaa ALLAH..

Emarieys said...

lama tak jenguk sini..dah beasr-besar anak izwa... tahniah untuk kakak.

Diana Rashid said...

Alhamdulillah...semoga diaorang terus jadi anak2 yang cemerlang..

eima said...

alhamdulillah ... gembira rasanye aku bc

JMR said...

boleh kami jadikan panduan didik anak nanti ni..'kuda-kuda iman'..

Falsya said...

senyum kite baca kisah syahmi ngan sufiya nie tau..insyaAllah kak, kite doakan moga Allah permudahkan segala urusan akak utk syahmi n sufiya..yg si kecik tuh tlg gigitkan die utk kite..gerammm..

mama tisya said...

manja kededek hehe..tau2...ank ayah sufiya..syahmi ank mama

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Julia Johari said...

Syahmi auntie ju doakan aminnn...sejuk dengar kata nak jadi tahfiz...
sufiya ni lebih berdikari nampak...dia mcm tak meminta...tp bila di jamu dengan kata2 dia rupanya memang nak...sis ju dapat rasa sufiya ni tak mau susahkan mak ayah dia...jenis cpt berdikari nanti esok besar...

adik manja...mcm biasa kak dia kan taiko dalam rumah hahahhaha bilaaaaaaaa nak jumpaaaaaaaaa diaaaaaa...nak buli! hahahaha

Kira Sakura said...

alhamdulilah. tahniah sufiya tahniah syahmi. bukan mama je yang sejuk perut dengan aunty sekali tumpang sejuk perut :)

hainom OKje said...

Gitu barulah adil Izwa, sorang anak ikut perangai mak sorang ikut perangai ayah hihi..... Rasa berbaloi tau mengandung hihi...
Yelahkan sementara Syahmi minat tu sokong jelah minat dia

Yana Yani said...

kebiasaannya anak perempuan memang lebih pada bapa
anak saya pun sama juga
anyway seronok dengar cite-cite nak jadikan anak hafiz dan hafizah
saya doakan moga urusan dipermudahkan

Khir Khalid said...

Hehee.. anak2 kan mmg tak sabar nak cakap apa yg terlintas dlm fikiran dia... tu pun rasanya dia dah habis sabar tu nak ckp tunggu lepas abis solat hehee. Syukurlah alhamdulillah... semoga Allah sentiasa memberkati Idzwa sekeluarga... aamiin... :)

LYAfrina said...

alhamdulillah..ank y meyejukkan hati ibubapa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang