thumbnail

Tuesday, June 21, 2016

Cerita Ragam 3 SIS


Kalau korang perasan aku dah jarang BW sebab nyer kat office ni semua pun dah block..grrr..ntah hape hape ntah..waktu lunch time pun tak bagi masuk mana-mana web. Kedek gilerrr..ha..ha..ha..kalau sempat aku BW waktu malam itu pun waktu nyer terhad giler. 

Ye la mana nak layan si demok yang asyik mengekor jek. Hari ni saje santai nak cerita pasal anak-anak je lah. Later aku BW umah korang kalau ade masa tau. TQ sebab masih sudi singgah sini *rasebersalahgiler*

SI pertama

Alhamdulillah sihat abam ni tapi perangai mengusik adik adalah sangat menyakitkan kepala kadang-kadang. Duk cuit sana duit cuit sini, kalau dalam kereta bergaduh sesaja dengan Sufiya sebab penyakit dia suka mengusik dalam cara tak bersentuh. Korang paham tak? Ala contoh nyer macam nie.. Dia sajeeeee je pandang muka Sufiya pastu buat muka pelik ! Yang Sufiya akan jerit "jangan la pandang kakak !" pastu dia buat dekkkk jek..so annoying okeyy.. Ade je penyakit nak cari pasal dengan Sufiya.

Sekarang tengah busy belajar ukelele sebab dia harapan cikgu sekolah nak minta dana dari TM untuk tubuhkan band ukelele bercoral speaking. Mengaji dah separuh al-quran. Ustaz tak bertauliah nie..kadang rase tertamparrrr je dengan anak sendiri ! "Mama..kaki perempuan pun aurat kan?" Haah. "Abis kenapa mama tak pakai stokin?" T______T

Alhamdulillah, peperiksaan awal tahun ni dapat no.1 kat sekolah. Sekolah agama tak dapat keputusan lagi. Dah banyak paham dah waktu-waktu mama abah susah. Ade masa dia nak 1 benda dia dah tahu dia tak boleh dapat waktu tu jugak. Kadang sedih tengok dia membesar tak dapat apa kehendak dia tapi aku tahu itu semua pembelajaran dalam membesarkan anak, bukan semua kita boleh sediakan untuk anak. Yang penting ajar, didik bukan semua kita boleh dapat & kene bagitahu sekurang-kurangnya kita bukan sesusah orang lain.

Dan, aku bersyukur jugak jadi blogger ni sebab separuh job yang aku dapat semua untuk anak-anak. Secara tak langsung benda-benda ni dapat gembirakan dia orang tanpa perlu aku keluarkan duit. Ahh sudah..termasuk cerita sedih pulak !

SI kedua

Hah yang ni urut dada dulu la ! Dia punyer suka buat perangaiiiii sampai abah dia pun buntu okeh ! Nampak muka baik je tapi dia punyer buat perangai sampai kita orang pun tertanye kenapa la kakak jadi macam nie.

Huhuhu..bukan lah jahat tapi dia punyer malas dia punyer perangai tak nak dengar cakap orang dia punyer perangai tak nak buat kerja sekolah dia punyer perangai suka jerit dia punyer perangai suka bergendang dia punyer perangai tak nak angkat pinggan lepas makan dia punyer perangai tak nak sidai tuala dia punyer perangai tak nak solat dia punyer perangai tak nak tukar buku sekolah dia punyer perangai lambat-lambat mandi dia punyer perangai lambat-lambat bangun dari tilam dia punyer perangai lambat-lambat gosok gigi dia punyer perangai lambat-lambat pakai baju dia punyer perangai ya ampunnn semput nyawa nak sebut satu-satu ! 

Kalau nak tulis penuh entry ni kang ! Sampai semua benda dia tak nak buat semua benda dia saje lambat-lambat macam slooth tuh, dia punyer suka hati aku lah nak buat apa tu sampai aku ni selalu jadi tarzan dengan dia ! Kalau orang tengok aku dengan Sufiya macam mak tiri & anak tiri tau tak? Kadang terpikir aku ke mak jahat?? 

Eady yang sabar tu selalu pujuk-pujuk dia kalau nak buat 1 benda tapi biler tahap dah penat memang malas dah nak cakap..tak nak buat sudah lah kakak. Y____________Y kenapakah?? Kurang kasih sayang ke nie??

Kalau citer dengan abah aku senang je dia cakap "dulu adik macam nie la..sampai opah je boleh sabar dengan dik" huwaaaaaaaaaaaa..... ! Abah cakap "adik dulu lagi teruk, dari baby keje menangis 24 jam tak tau sebab punca apa..orang kata sawan tangis tu sampai takde sapa nak bela, opah je sanggup. Tu belum kira lagi lari dari tadika. Abah hantar tadika turun kete, abah jalan adik pun lari balik..last-last 6 tahun adik mana tadika pun. Keje makan aiskrim kat kedai atuk jek.." huwaaaaaaaaa.... Abah cakap "antara 3 anak, adik la susah bela sampai besar ! Ade je buat hal.." huwaaaaaaaaaaaa..begini susahkah bela anak?? Ha..ha..ha..padan muka aku ! Padanlah aku kurang kasih sayang dalam diri. Kakakaka...

Ntah la..sekarang aku masih lagi dalam keadaan berfikir macam mana aku nak handle Sufiya nie. Sedih tau sebab dia selalu kene marah dengan aku :( tapi dalam pada MALAS nyer Sufiya ni periksa no.2 kat sekolah. Huhuu..sekolah agama pun setakat ni aku tengok paper semua markah A. Hu..hu..hu..

SI ketiga

Alhamdulillah makin sihat budak ni lepas demam cirit birit muntah hari tu. Demam nak pandai nyanyi rupe nyerrrrrrrrrr ! Asyik la menyanyiii ntah ape-ape lagu..dari lagu awie ke call away ke jambatan goyang-goyang..ha..ha..ha...kita orang dari tak tahu lagu ape siap boleh hafal sama ! 

Makan jangan cakap la 11.30 malam pun minta nasi dengan telur dadar. Makan la bersungguh macam lapar 3 hari tak makan. Mulut becok nyer ya rabbi kalah masa abang kakak kecik dulu. Pot pet pot pet pot pet tak berhenti cakap. Pantang dengar orang ajan (azan) siap la kau dia akan tunggu pastu tak sabar baca doa lepas azan tu. Kau kene tadah tangan baca sama sampai abis semua doa dan amin sama-sama. Kalau tak dia akan marah kau. Ha..ha..ha..

Habit pelik dia ialah suka masukkan tangan dia dalam baju aku untuk dia pegang lengan aku. Lagi-lagi nak tido ! Habit pegang tangan tu tak kire mase, sampai abah dia selalu dengki pegang lengan aku tak bagi dia pegang pastu siap la dia jerit ! Ha..ha..ha..suka sangat cium siku aku lagi pelik ! Ha..ha..ha..ntah ape penyakit ntah. 

Masih lagi tido isap jari rock dia tu, bantal busuk cuma boleh share dengan aku jek, orang lain tak bleh sentuh..tapi dia paling takut dengan aku. Dia tau dengan aku tak bleh "makan" walaupun dia terbaring kat depan kedai aiskrim aku buat dek je aku jalan pastu laju je dia terkedek-kedek kejar aku sambil nangis-nangis. Biler aku cakap "mama tak sayang orang buat perangai !" laju lap air mata dengan hingus pakai baju, pastudatang peluk paha aku..yang aku seret je la kaki jalan buat dek..kekekeke..

Dengan abah boleh la "makan", masuk 7-Eleven keluar bawak air botol la air kotak la mamee la biskut tiger la abis dekat 20 hengget untuk dia sorang jek pastu bapak anak sengih je tunggu masa nak kene sound. Yang anak pandang je abah minta bantuan "diselamatkan" dari kene bebel dengan mama.

Ha..ha..ha..ragam anak bapak ! So korang nanti ade masa aku BW pakai hp tau ;)

15 comments:

Cik Tie said...

Hahaha..tu baru 3 orang. Kalau tambah lagi sorang hero mesti lagi meriah

el said...

perangai sufiya tu samalah ngan anak iols yg no. 2 tu..haihh sejibik lah perangaiii..mama babah pun kdg2 pun xtau pehal budak ni..kdg2 naik hangin ngan budak sorg ni ..haiiilah anak hihi

Kakzakie Purvit said...

Lain anak lain perangai dan ada lain cara pendekatannya. Apa yg pasti macam kata abah darah yg mengalir pada anak dari kita. Sikit sebanyak ada mewarisi karekter kita juga...

Yg penting sihat, cerdik tidak lebih-lebih menyusahkan.

Julia Johari said...

Alhamdulilah...adik mok saya dh sihat...rindu dia...ohhh ritu x sihat sebab nak pandai menyanyi ye cayalah adik...pasni ajak mama nyanyi sama2...rekod masuk ig auntie juju nak nyanyi sama2 hehehe

Abang syahmi...seram yer dgn uztaz hensem ni...aurat kt kaki tu auntie pun x tutup...jahil auntie juju jgn ikut hehehhe

Kakak sufiya...hehhee periksa no 2 okey...bijak tau...mama jgn marah2 sgt kt kakak...dia nak mama puji dia byk2 hehehe

Nieyl said...

wow!akak...so panjang okey story hari ini...
dgn tekun dan fokusnya nieyl baca tau..hihi..
Alhamdulillah...syahmi ni penyeri dan memeriahkan rumah akk.. :)
wah!peksa no.1 ye...tahniah syahmi..

Tahniah sufiya...
Ikut siapa la tu ya..hihi..Tak apa akk..nieyl dlu pun mak kata nieyl macam tu juga..nant dah besar,dia akan faham..kenapa kita mak selalu mrh...
sabar dlm mendidik anak..pahala byk..Amin..

hihi..anak bongsu anak bapak..mcm nieyl..haha..time kecik..
dah besar anak mak..haha..akk kena bagi adik kat dia tu..hihi..
selamat berpuasa kak...

wanihasmi said...

Salam Ramadhan..
Nice blog.. Done follow #1383.. Follow me back ;)

Nurzakiah Hanum said...

ragam anak2 ya

Qhaifa Nur said...

Itulah ank2...cerita mereka mmg tak akan habis...perangai pun lain2..
Tahniah syahmi...

Falsya said...

hahahahaah..tergelak2 kite baca kak oiiii..aduhaiiii, mcm2 peel anak2...kite nie xtau la mcm mana gaya peel memasing bile dh besau..tp part kene ngan nantu kite tuh, kalau kite jadi akak pun dh terkedu kat situ...kihkihkih..

kite pun semput kak oiiii baca part kakak punye perangai yg dh dilistkan tuh...hahaha..rasenye anak no 2 mmg gitu kut kak..sbb kakak kite pun samo je..huahuahua..

haiyooooooo yg dik mok tuhhh bikin geram je laaaaaaaa...

Khir Khalid said...

Tulah lumrah dan dugaan org berkeluarga, ada anak2 dan juga berblogging kan... tp dalam mcm2 'coobaaan' tu pasti terselit puas dan ceria kan.. yeay!!... :D

Inani Hazwani said...

Macam macam ragamkan anak anak ni. Hehe. Takpe nanti dah besar in sha allah berjasa semua ni untuk kak Izwa dan suami ^_^

Nurhidayu said...

hehe...macam2 la perangai anak2 kan..btw, anak no 2 mmg macam tu kut..dak danial pun lebih kurang mcm tu la...tu lagi la...aishhhh..

HeNRieTTa JoSe said...

mcm mcm ragam kan....tpi semua tu akan jd kenangan indah suatu hari nnti....makin comel adik...

hainom OKje said...

Semoga anak anak kita menjadi anak anak soleh dan solehah ye Izwa...Insyaallah

LYAfrina said...

yang ke 3 tu..geram sokmo tgk dia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang