thumbnail

Thursday, July 14, 2016

Denda Terbaik ! Terbaik Sangat !


Semalam aku amik Syahmi balik sekolah (macam biasa la hari-hari amik dia) naik ke taska tengok Sufiya takde lagi so terpaksa patah balik ke sekolah perempuan pulak tunggu Sufiya. Selalunya sekolah perempuan keluar awal tapi ni dia pulak lambat sedangkan kawna-kawan dia ade dah kat taska. (setiap hari Sufiya balik dengan ibu taska)

Rutin hari-hari

Bila tanya kenapa kakak lambat..rupanya kene denda! Kene mengaji kat dalam bilik guru sebab bising dan banyak cakap dalam kelas. Ini je lah penyakit nyer setiap kali amik report kad pun cikgu komplen benda yang sama. Sekolah agama pun ustazah cakap benda yang sama ! Haishh..

Lagi banyak dia bising bercakap lagi lama dia kene mengaji ! Padan la lancar je mengaji nyer rupa nyer banyak sangat bercakap...hihuhihuhi..

Patutlah setiap hari dia cakap dengan aku "kakak kannn sehari 3 kali mengaji mama ! 1 kat sekolah kebangsaan, 1 dengan ustaz Amin kat sekolah agama pastu kat rumah dengan abah..kakak dah pandai mengaji dah !" Rupe nyer tak citer pun yang sekolah kebangsaan tu sebenarnya kene denda hari-hari..ha..ha..ha..

Ini masa dia kene marah dengan aku.

Ade 1 malam tu aku dah naik hangin aku membebel macam-macam kat dia dan sampai 1 peringkat aku diam sediam-diam nyer tak nak cakap dengan sapa-sapa. Pastu aku tengok rumah senyap sunyi jek ! Okey la Syahmi Syakirah kat depan tengok tv, cari Sufiya ingatkan tido rupanya diam-diam dia pegi mengaji..time ni dah pukul 9.40 malam tau..terus sobsobsob hati nie..huhuuu..mak kau naik angin tak pegi mengaji pun ! Apa punyer mak ehhhh...

Bagi aku bagus jugak sekolah buat denda macam nie atleast dapat turunkan sikit perangai nakal anak-anak berbanding kalau kita pukul mungkin ade budak dia memberontak. Ntah aku okey je dengan bab rotan tapi zaman sekarang dah tak boleh praktikkan kot ! Zaman sekarangkan zaman membunuh, so lagi elok tanamkan iman didada anak lebih jadi orang aku rasa. 

Kene pulak zaman sekarang zaman mencabar, kalau tak didik bab agama dari awal-awal dah besar liat lagi payah. Tengok je lah video viral macam-macam sekarang semua nyer perangai yang ntah hape-hape..takut okey ! Minta Allah jauhkan dari anak-anak kita perangai tak semenggah nie.

video
Nah video 3 ketul budak makan aiskrim




26 comments:

Julia Johari said...

Denda cikgu mcm ni lah bagus...tetiba sebak lak baca tgk sufiya mengaji diam2 lewat malam...anak2 akak ni bijak...selagi hukuman cikgu tu bagus...apa salahnya kan...utk kebaikan dia juga...

auntie juju dulu masa sekolah pendiammmmmmmm...masuk universiti kaki sembang...masuk alam kerja sembang dalam blog...tu kat opis jd diam hahahhahahahaha

Nad MamaZN said...

bagus ustaz ustazah bg denda camni. lancar bacaan quran pasni

SYANI said...

Bagusnya denda camtu... boleh dipraktikkan.

Nieyl said...

Selamat hari raya ♥
bagus sgt la kalau denda mcm tu..
ada juga kebaikannya...

Kakzakie Purvit said...

Betul denda macam ini kakak setuju. Budak tak sakit/cedera, tapi ilmu dia dapat. Memang masa ini dia kecik dia marahlah tapi bila besar kelak dia tahu cara cikgu ini terbaik...

Yana MIB said...

bagusnya denda mengaji...klu sy pn sentap kak kita mrh tp ank lps kena mrh dia ngaji..Allah...semoga jadi insan berguna kebanggaan ibu ayah ye kakak :)

Mia Kassim said...

Denda yang bagus ni ... ye lah idzwa zaman sekarang ni, susah sikit nak jaga anak2 ... banyak pengaruh luar yg x baik. Moga anak2 kita dijauhkanlah dari perangai2 yang tak sepatutnya tu .. amin

LYAfrina said...

Bguslah denda mcm tu..atleast dpt mendidik ank kita jugak tu..

Nurzakiah Hanum said...

bagusnya :)

eima said...

denda yang bagus tapi tak berapa bagus klu budak tu naik van sekolah .. mau kena tinggal dgn van kang ... eh ni utk darjah 1 ke atas le ...

Ibu Lala said...

Denda yg membina baguslah. Klw rotan tu sy pun x setuju

Diana Rashid said...

baik denda gini je..sebab tu saya kurang gemar kalau dendanya yang tak berfaedah..berdiri atas kerusi, berdiri sebelah kaki..mengarut je denda macam tu..cer bagi denda hafal sifir ke..macam sekolah agama anak saya, dendanya kena hafal surah.

YieN said...

Wahhh, bagus sangat idea ni :)

Kamsiah Yusoff said...

bagus juga cikgu2 denda mcm tu..dari berdiri atas kerusi..atas meja..diluar kelas hehe

lieyalatif said...

denda yg terbaik sgt2 ni beb...dari denda terus jadikan amalan..bagus laa...kite ni kalo denda rotan laa, hanger laa...tu aku laa hahaahah..lepas ni kene ubah cara ni plak...lebih islamic lebih bagus tuk budak tu sendiri.....

HeNRieTTa JoSe said...

sweetnye...dia dh terbiasa bila kena marah mengaji erk...sejuk pwut ibu ngandung...

anyss said...

Assalamualaikum,
napelah masa kecik dulu cikgu tak bagi denda cenggini huhuhuhu

el said...

baguslah denda mengaji mcm tu
nti nak praktik kat anak2 pulak
yelah dr kena jerkah..menjerit..marah semua baik suh depa ngaji kan..at least tertanam iman dlm jiwa mereka..huhuhu

Hanim Hashim said...

alhamdulillah mau juga dia buat denda tu hehe ... yang untung pun dia jugak nanti kan. Good girl kakak ;)

Qhaifa Nur said...

Sebabkn kena denda..makin lancar n baik bacaannya..

ibuayu said...

bagus gak denda sekolah ni...parent pun kalau kita rotan anak2 diorg marah..rasanya kalau anak2 kena denda mcm ni x kan marah punya...

Inani Hazwani said...

Baguslah buat denda mengaji macam tu kan. Sambil bagi pengajaran anak anak pun boleh makin lancar mengaji ;)

Inani Hazwani said...

Baguslah buat denda mengaji macam tu kan. Sambil bagi pengajaran anak anak pun boleh makin lancar mengaji ;)

Khir Khalid said...

Bagus denda mcm tu... penerang hati juga kan. Mudah2an semakin lancar bacaan dan bertambah berkat kehidupan semuanya... aamiin... :)

Siqah Hussin said...

Haha. Patutlah pandai mengaji ek. Hehe.

Comellah anak akak. Bagus denda camtu. Denda dan dalam masa yang sama bagi anak-anak semakin lancar bacaannya.. Alhamdullilah :)

Nurhidayu said...

Bagus lah denda mcm ni izwa....waaaaa...nak praktik kat danial la...la ni makin menjadi2 perangai dia kat kafa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang