thumbnail

Thursday, August 11, 2016

SEDIHnya Hati Bila Dia Menyorok Dalam Bilik Air Sebab Tunggu Mama!


Tertahan-tahan air mata nak cerita nie. Tadi..aku macam biase la..dari pagi memang busy giler sebab terlibat dengan audit 5S office. Okey tu takpe lagi..pastu dah pukul 1 ade pulak peminjam jadi aku ambil Syahmi dah lambat. Dah setel amik Syahmi aku teruslah hantar dia ke taska .. sampai kat sana ade emak kawan Sufiya cakap..

"Wa, tadi A (merujuk pada anak dia) bagitau aku yang Sufiya duduk dalam bilik air sebab nak tunggu ko. Sufiya cakap dia nak balik dengan ko, tak nak balik dengan ibu (ibu taska yang aku upah amik Sufiya) pastu aku tak bagi laaaa...sebab aku takut nanti sekolah dah takde orang pastu nanti ko tak tahu dia ade kat sekolah lagi..aku ajak dia balik sekali.." Sentap terus jantung aku.


Aku dah lama perasan, yang Sufiya ni macam jeles aku hari-hari amik Syahmi sedangkan sekolah dia seberang sekolah Syahmi je. Bukan bermakna aku ni sisihkan dia..tak. Aku siap explain dengan dia kenapa hari-hari aku amik Syahmi tapi tak amik dia. Aku amik Syahmi sebab dari sekolah Syahmi nak ke taska kene melintas jalan besar sedangkan sekolah Sufiya tak perlu melintas pun dan sangat-sangat dekat dengan taska transit. Lagipun sekolah Sufiya selalu keluar awal berbanding sekolah lelaki :(

Sedih nyer aku terkenang-kenang dia menyorok dalam bilik air tu konon biar ibu taska balik dulu bila dia keluar lambat pastu boleh dia balik dengan aku. Sanggup menyorok dalam bilik air semata-mata nak aku amik dia balik..huwaaaa...sedih nyer hati~ :( sedangkan aku ni tengahari memang terkejar-kejar nak mendapatkan dia orang. Lagi pun bukan tak jumpa kat taska tu..hmmm..

Sufiya ni jarang tunjuk perasaan dia. Kalau ade pun dia buat macam batu. Kalau kita marah dia pun dia buat muka selambe macam takde ape je. Jarang la dia nak cakap-cakap pasal benda-benda macam nie. Cuma ade sekali tu je la dia cakap " kakak nak balik sekolah mama amik jugak macam A" pastu aku cakap la "mama bukan taknak amik..nanti kakak lambat sebab abang keluar lambat..takpe la nanti mama jumpe juga kakak kat taska" pastu tak pernah lagi timbul pasal benda nie..

Cuma tak sangka pulak selama ni dia pendam je, dia nak macam kawan-kawan dia mak amik balik sekolah :( Nak terbelah badan hati ni bila terkenang. Dah la aku tak sihat nie :( bertambah tak sihat badan dibuat nyer..sobs!~

34 comments:

Rozita Abdul Rahman said...

alahai sedihnya baca izdwa... try la cuba tackle dia dengan cara lain.. anak dara mmg macam tu .. tapi dlam umur dia ni macam terlalu muda.. ada kawan yang dah besar sikit nasihat ada anak dara ni kita memang kena spend masa asing dengan dia.. jd best fren dia.. gi shopping berdua je.. makan2 berdua je..insyaAllah anak-anak dara ni nanti rapat dengan kita..

Kakzakie Purvit said...

Walaupun Syahmi jenis alert tapi kak Sufiya anak perempuan biar kelihatan keras tapi tetap lembut. Kena dekatkan dan lebihkan sikit perhatian bimbang ada celaru emosi dia Izwa. Anak belum matang kita ni yg jadi mama memang serba salah. Sedih kan bila sampai gitu dia buat..:(

Nurzakiah Hanum said...

mesti ada cara nie

wahida said...

anak no 2 mmg jarang tunjukkan perasaan dia, tapi sekali dia tersentap, mmg haru kita dibuatnya...

ko sabor ye nok...

aRz MoHa said...

wah kecik kecik pandai merajuk ya...gelagat anak-anak kan...

izzeyda said...

anak no.2 ni lain macam skit perangainya.. macam anak yang no.2 nih susah jugak nak tackle.. selalu dia suka buat perangai dan memberontak..

IntaNBerliaN said...

alahaiiii sedihnya... tp ank no 2 mmg camni kan, kdg dia xtunjuk sgt pun, bila sekali tunjuk, sentap kita...

Blog Akak Kembang said...

upah cokelat balik kang mama ... hehehehe

Cik Kumbang said...

Alahai cdeynya baca (T_T)

hainom OKje said...

Alahai....memendam perasaan rupanya Suffiya selama ni. Gitulah anak namanya Izwa. Nak memenuhi semua impian mereka, mmg le tak termampu...

hainom OKje said...

Alahai....memendam perasaan rupanya Suffiya selama ni. Gitulah anak namanya Izwa. Nak memenuhi semua impian mereka, mmg le tak termampu...

ros_reeza said...

Sedihnya kak.. dia mesti fikir bila dia buat macam tu, dia dapat balik dengan akak.. huhuhu... sabar ye kak..

ros_reeza said...

Sedihnya kak.. dia mesti fikir bila dia buat macam tu, dia dapat balik dengan akak.. huhuhu... sabar ye kak..

alia farhan Said said...

Rasanya ank no 2 ni memang jenis pendam kot...
Sedih pulak kita baca

alia farhan Said said...

Rasanya ank no 2 ni memang jenis pendam kot...
Sedih pulak kita baca

alia farhan Said said...

Rasanya ank no 2 ni memang jenis pendam kot...
Sedih pulak kita baca

Falsya said...

Sedihnye kak oiii..tetibe bergenang jugek air mata kite nie..nasib baik la skang nie bukan kt ofis..ishh, kite xleh la bab2 anak nie..sensitip die lain mcm..;(

JMR said...

sekali sekala je tu nak bermanja, nak merajuk kan..biasa strong girl

Jueliza Jamani said...

dia nak perhatian jer tu.. maybe dia jeles hg asyik dgn syahmi aku rasa.. anak ke 2 mmg gitu ehh.. hahahah riso plak aku dgn qeram ni.. satgi duk buat chom merajuk masuk bilik reyau.. hahaha padahal jantan oiii anak aku ni

adarnadzmie said...

alahai sedih sgt tu... sanggup nyorok x nak balik dgn org nak balik dgn mama... anak2 dah besar dah ada persaan mcm tu kan... hrp2 kakak sufiya faham dengan penjesan mama... jgn buat lg nyorok dlm toilet...hahaa

Khir Khalid said...

Sayu pulak bila baca ni... perasaan sayang dan sensitif anak2 ni mmg kuat.. masa nilah mmg kena berkorban dulukan perasaan dia org.. nak memahamkan pun mmg ambil masa sbb jiwa anak2 ni mmg 'fragile', kdg2 'one way story'... cerita dia je yg kita kena faham tp in shaa Allah, slow2 nanti oklah tue hehee.. :) :)

nadiah hanum said...

Bergenang pulakkk air mata kita baca entry ni..anak oh anak..kalau la diaorang boleh nmpk isi hati kita kan senang!Bertabah la ye mama, semoga dipermudahkan semua urusan..

nadiah hanum said...

Bergenang pulakkk air mata kita baca entry ni..anak oh anak..kalau la diaorang boleh nmpk isi hati kita kan senang!Bertabah la ye mama, semoga dipermudahkan semua urusan..

el said...

Allahhhh sedihnya lahai sufiya wat gitu
xpe2 nti dia fahamlah..anak el no. 2 tu pun sllu cengitu gak..tp lama2 dia dah boleh faham and terima..mayb uols kena gilir2 kut amik syahmi dulu ka..ammik sufiya dulu ka..

Noriza Abdul Rahman said...

Anak kedua ni memang suka pendam perasaan, kekadang apa yang dia buat tu memang meruntun jiwa mak macam kita ni kan

::EIDA:: said...

sayunya hati baca entry ni ... hmm

Kira Sakura said...

Assalamualaikum kak. rindunyaaaaaa nak baca akak celoteh.

sayunya hati baca pasal sufiya ni. kita ni mak2 memang kalau boleh nak bagi adil sama rata anak2 tapi tula ada benda ada masa memang tak boleh kan huuuuu

sal ya said...

Sabar je la. Anak2 mmg mcm tu. X jirala mak kerja ke x kerja ke. Kalau mak x kerja tp minta tlg org lain amkkn pn sm. Kjp lg merajuk le dia org. Sabar. Dia x dpt nk digest lg tu. Kena ulang sentiasa bg dia faham. Sesekali kena ckp juga dgn dia sbb jns memendam ni bahaya jgk...

Apa pun alahai... Kesian. Nk mama ye...

Irda Garmin said...

kesiannya...:(..salam.singgah

eima said...

alahai ..sedihnye hai ....
ni baru 3 anak kan .... mmg klu boleh belah bdn ni mmg belah sbb anak2 kite kan ....

aku paham perasaan ko tu ..wei sbb aku pun lunch keluar urus anak ...mmg xde masa utk diri ..khas untuk anak je ... klu boleh nk puaskan hati semua anak2 ...
mcm aku ok lagi ... fahim je yg sekolah keb.... alisha thn dpn ade rezeki br dpt pra ... time tu mesti mcm ko ni kan ...

aizamia 3 said...

Baru dapat baca..
Sedih kan bila anak luahkan perasaan apa yang dia nak.. Dia belum cukup faham untuk memahami yang kita lalui setiap hari.
Moga Idzwa terus tabah dan kuat dalam meneruskan rutin harian.. ;)

LYAfrina said...

alahai..sebak plok baca ni.... ;-(

NUNU EERA said...

Allah.. kakak ni kecik2 da jeles ikut sape la ni. xpe kak, try slow tak dgn die lgi. inshaAllah lma2 die akn fhm jgk..

Cik Itah said...

alalala..kesiannya Sufiya.. :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang