thumbnail

Monday, January 02, 2017

Perlu Ke Azam Tahun Baru??


2 haribulan dah, kejap je hari ni berlalu. Cuti tak cuti tetap jugak penat macam hari kerja. Duduk rumah pun lagi banyak benda nak kene buat! Oh ye selamat tahun baru korang! Apa azam korang?? Aku? Macam biase tak pernah ade azam tahun baru tapi aku azam setiap hari. Setiap pagi bangun je aku dah niat, aku dah azam nak buat ape..ntah tu di panggil azam ke atau to do list? Ha..ha..ha..

Yang penting setiap hari aku berazam nak jalani hari tu dengan tenang, dengan gembira dan dengan bahagia! Tu jerrr setiap hari setiap kali bangun pagi, tapi tahun ni aku rase macam nak letak azam sepanjang tahun lah! Julung-julung kali nyer aku nak berazam..WOW sangat nie~

Gambar ni amik dari FB.

Tu ha gambar tu tengah viral kat FB, ramai pulak yang share! Dan kerap pulak lalu-lalu kat wall aku, aku macam tertarik sangat dengan benda nie. Jujur lah kate, aku sebenar nyer hari-hari runsing pasal rumah. Yup, sekarang tengah tunggu panggilan dari Jabatan Penilaian Tanah je, then proceed loan dengan office aku..lulus je loan tak lama lepas tu tahun 2018 rumah dijangka siap..hohohoo..korang tahu tak setahun tu tak lama??? Scary nyerrr...aku risau memikirkan nak masuk umah pakai duit, nak kichen kabinet bagai nak kene beli semua barang semua pakai duit .. huwaa..seram nyerr..

Aku ni barang ape pun takde wey..memang zero. Pindah masuk kuarters sekarang ni barang ape pun takde! Tido pun takde katil..so korang bayangkan kalau nak masuk umah tu nanti semua nak kene beli T___T aku tak nak buat loan mane-mane sebab nak potong pinjaman rumah pun dah macam nak tercekik kita orang mengira.

Jadi, yang tengah viral ni macam menarik semangat aku pulak nak menyimpan untuk rumah tu nanti! Aku rase macam nak kene buat, dah macam wajib buat pun ade! Sebab tu julung-julung kali nyer aku rase nak ber-azam untuk tahun 2017. Mungkin kemampuan aku bermula dengan RM2 atau RM5 la kot. Aku dah ber-azam nak puasa isnin khamis so duit makan isnin khamis boleh extra masuk tabung simpanan rumah. Wahhh tiba-tiba tabung dah ade nama kau! Tabung nyer takde lagi..ha..ha..ha..

Duit blog pun aku dah ber-azam, separuh masuk tabung rumah separuh belanja anak-anak ni macam biasa. So kire setahun dua ni mungkin takde percutian la kot! Huwaa...sebab biase simpan duit untuk bercuti so sekarang kene tukar. Ntah lah, kalau aku tak buat sape nak tolong aku nanti?? Ibu abah adik beradik bukan orang senang, so diri sendiri juga kene berubah, diri sendiri jugak kene usaha. Korang doakan aku tau moga azam dan impian aku ni berjaya! Aku buat ni bukan untuk aku tapi untuk 3 amanah dari Allah SWT tu.

Tidakkah mereka layak untuk dibahagiakan?


26 comments:

Kakzakie Purvit said...

Rezeki Allah pasti ada selagi kita tak lupa padaNya
Tapi usaha kenalah seiringkan.

Moga 2017 dan seterusnya menjanjikan segala kebaikan buat semua.

Ainniah Zulkefli said...

bagus menyimpan utk masa depan... :)

Jueliza Jamani said...

aku suka meja komputer DIY hang tu.. hahahah

Fiza Rahman said...

Samalah.. Impian aku thn ni nak menabung. At least hujung tahun boleh back uo mana yg kurang. Smoga istiqomah lah hendaknya 😁

Nak masuk rumah baru pon byk jugak nak pkai duit. Jgn lupa spare untuk strata title nnt.

Kamsiah Yusoff said...

AKAK DAH UPDATE..LETAK LOKASI RESTOREN TERAPUNG TU

Shahida Dzulkafli said...

You can do it sis.. Chayook.. Chayook..

mama tisya said...

rmi nk menabung camni kn..skit2 lama2 jd bukit....kita pn xsbr tgu umh siap 2018

alia farhan Said said...

In Sha Allah mesti boleh

Khir Khalid said...

Berpinar mata tengok duit hahahaa... in shaa Allah, pasti dipermudahkan dan berjaya semuanya... aamiin.

Selamat Tahun Baru 2017 buat Izwa sekeluarga.. :) :)

Nanie said...

Sikit sikit lama lama jadi bukit. Good luck

Nanie said...

Sikit sikit lama lama jadi bukit. Good luck

Nora Karim said...

InsyaAllah... amin... moga segalanya dipermudahkan Allah...

Nora Karim said...

InsyaAllah... amin... moga segalanya dipermudahkan Allah...

Kakcik Nur said...

Mak rasa, mak adalah orang yang tak punya azam...

Nak juga menabung, tapiiiiiiiiii....

FarahGlanzDotCom said...

InsyaAllah dear...niat yg baik pasti Allah permudahkan.. :p

HeNRieTTa JoSe said...

sweetnye tgk gmbo bdk bertiga tu....rietta pown teruja tgk gmbar tabung tu...siap ada duit RM20....

Diana Rashid said...

InsyaAllah..Ada rezeki tu.jangan la risau..saya dengan suami pun dulu risau jugak nak beli rumah.tambah saya tak kerja..Tapi bila dah ada rumah sendiri tak tau dari mana semua tu cukup je..siap ada lebih lagi..Chaiyok2..

♡ m.a.w.a.r_ b.e.r.d.u.r.| ♡ said...

hai bakal jiran..hihihi

Nieyl said...

InsyaÁllah akk...semoga dipermudahkan...
eh..separuh simpan,separuh anak² suku belanja nieyl la..hihihi

Warisan Petani said...

In syaa Allah.
Sekiranya ada tekad dan iltizam yang kuat, pasti azam kita akan terlaksana.
Selamat tahun baru 2017

Mas Zull said...

assalamualaikum izwa...in sha Allah jika ada tekad mmg berjaya dlm apa jua yg kita lakukan...jom kita semua menabung utk masa depan...:)

Inani Hazwani said...

Insha Allah kak moga makin murah rezeki akak tahun ni. Amin :)

Julia Johari said...

Akak kita dalam fasa yg sama...marilah menabung demi masa depan anak...mereka ada rumah...dan tak meminta pada orang2 lain...harap sangat impian kita Allah realisasikan sis...amin

Kira Sakura said...

good luck. kira pernah buat. kira mulakan dengan RM5 dan duit belanja makan aritu. alhamdulilah memang boleh buat simpanan. tapi tula kena betul betul disiplin dan istikhomah huuuu

LYAfrina said...

xde azam pom... redah je.. hhe.cuma bhrap khidupan lbh baik..itu dh cukup..

lya dh lma simpan duit camtu.. tp amount rm1...setiap hari, lps blik keje.. tgk balance rm1 dlm purse..klo ada 5 keping..5 keping tu terus simpan.. klo ada 10 keping..10 keping tu simpan.. hehe..

hainom OKje said...

Menarik jugak menyimpan mcm tu Izwa....tp tulah, kena disiplin, takut tak teguh imanku huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2014 Reserved to Nurul Izwa
Design with ♥ by Cik Kumbang